Hej,

Jag skall lägga golvvärme i ett nytt badrum mitt vinerhus i härjedalen, golven är ganska kalla sedan tidigare. Jag har spånskiva och sedan gips. Jag tänkte sedan flytspackla in golvvärmen med 20mm. När jag var på byggvaruhuset så såg jag att de hade 20mm frigolitskiva med spår i där man kunde lägga golvvärmen. Någon som har erfarenhet av den? Känns som att man får mer effekt uppåt av den skivan.

Hur går jaga tillväga? Limma frigolitenskivan? hur mycket måste jag spackla över frigoliten?

Mvh
Niclaes
 
Om du skall bygga badrum så kanske su skall göra det enligt bbv branchregler för att få det "försäkringsbart". I så falll skall du använda ett armeringsnät med speciella dimensioner o naja fast elkabeln i detta.

Se: www.bkr.se
 
Armeringen behövs bara om man spacklar direkt på spånet. Har man gips emellan behövs ingen armering, men å andra sidan är ju kartonggips inte tillåtet heller..
 
Frigolitskivor till golvvärme är inte för våtutrymme. Det är tänkt att lägga dessa skivor med golvvärme och sedan parkett över. Det gäller då att man möblerar med lätta möbler, för frigoliten sjunker ihop längs ytterkanterna och tyngre möbler lutar. Jag har ingen positiv erfarenhet av dessa skivor, men jag har kanske gjort fel.
 
Jodå, det finns särskilda skivor, till exempel Ebecos Cable Board, som går utmärkt att använda i våtutrymme under spacklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.