En orsak till låg temperatur kanske är hög ventilation, eller att du bor i Norrland?

Kopierar här vad jag skrivit en annan gång i ett annat forum:

De flesta behöver avfuktning sommar o höst pga att grunden är kall och därmed kondenseras fukt från ventilationsluften. Detta är den vanligaste orsaken till påväxt o mögelproblem. En vanlig åtgärd är då att täta grunden och sätta dit en avfuktare. Vissa hustillverkare bygger med en tätad grund från början.

En kondensavfuktare behöver ingen ventilation - den fungerar ändå. En sorbtionsavfuktare behöver däremot regenerationsluft och körs ofta med konstant fläkt för att skapa undertryck i grunden. Detta orsakar i sig en ökad ventilation av grunden, dvs tillförsel av fuktig luft.

En vanlig situation på sommar/höst är att man har 20 gr C, 75% RF utomhus. Denna luft håller 10.96 gram H2O/kg. När denna luft kommer in i grunden, som är 12 gr C, motsvarar det en RF på 123%, dvs vatten kommer att kondenseras. Om du istället vill komma ner till 70%RF i grunden behöver du avlägsna ca 5 gram H2O per kg. 100m3 luft väger ca 120 kg. Du behöver alltså avlägsna 600 gram H2O=0.6 liter för att nå 70% RF. Detta förutsatt att grunden är helt tät och att du inte har något fukttillskott från marken.

Om du nu har en Munters Homedry och sätter den på kontinuerlig fläktdrift behöver den ca 25 m3/h i regenerationsluft. Detta innebär ett visst tillskott av uteluft och avfuktningsbehovet blir pga detta 0.15 liter per timma, eller 3.6 liter per dygn, bara för att avfukta den luft avfuktaren behöver.

Om du istället använder en kondensavfuktare och inte ventilerar, har du sannolikt en viss spontan ventilation ändå - antag 5 m3/h. Det ger 120 m3 per dygn, eller 0.72 liter.

Exemplet visar hur viktigt det är att inte ventilera grunden om man kör med aktiv avfuktning.

Nu kan man ju ha ett extra fukttillskott från marken, men jag tror det är sällsynt och skall eg åtgärdas på annat sätt. För att ta reda på om det finns ett fukttillskott kan man beräkna den absoluta fuktigheten i uteluften o jämföra med grunden. Jag har just nu 12 grader C och 60% RF ute, = 5.33 gram H2O/kg. I grunden har jag (utan aktiv avfuktning) 8.2 grader C och 68% RF = 4.76 gram H2O/kg. Dvs min grund är torrare än uteluften just nu. Det är nog vanligt så här på eftermiddagen en varm dag. Det visar också att jag inte har något problem med fukttillskott från marken just nu i alla fall.

För mina uträkningar har jag använt denna kalkulator http://www.lenntech.com/calculators/relative-humidity.htm

Till kondensavfuktarens fördel kommer dessutom att all tillförd energi stannar i grundutrymmet och ger därmed en höjd temperatur. Sorbtionsavfukatren däremot blåser ut den uppvärmda luften som därmed blir en ren förlust energimässigt.

Mitt råd är alltså - täta grunden maximalt o använd kondensavfuktare. Kolla att du inte har extra fukttillskott. Åtgärda det i så fall med exempelvis dränering.
 
Hej igen!

Har nu införskaffat mig en RF mätare, en av de som de tipsade om längre upp i tråden!

Har nu placerat den längt in i mitten av grunden, ganska högt upp.
Idag hade ja en RF på 73 och 14grader. Ute har det varit minst 25 grader o strålande solsken.

Kollade i diagrammet som är längre upp på sidan, och som det ser ut där behöver ja inte vara orolig! Men luftfuktigheten är ju endå rätt hög tycker ja!

Vilket steg blir härnäst?
1. Ska ja täppa igen alla kattgluggar?

Vad ska man täppa igen bäst med?

2. Dörren in till grunden är utifrån, en risig ståldörr som det skall sitta ett plasthandtag på för att öppna, vilket är trasig så det är ju ett hål där. Vad har ni utanför dörren?

Bygga en slags låda över hålet som är ner till dörren...hmm svårt att förklara, dörren är alltså 50cm under gräsmattenivån.

3. Tror ni det räcker med en avfuktare, typ Woods DS 12, 15 eller någon av de större? Vilka har ni?

Mvh Henrik


ute temperaturen har ju som de flesta
rollo skrev:
En orsak till låg temperatur kanske är hög ventilation, eller att du bor i Norrland?

Kopierar här vad jag skrivit en annan gång i ett annat forum:

De flesta behöver avfuktning sommar o höst pga att grunden är kall och därmed kondenseras fukt från ventilationsluften. Detta är den vanligaste orsaken till påväxt o mögelproblem. En vanlig åtgärd är då att täta grunden och sätta dit en avfuktare. Vissa hustillverkare bygger med en tätad grund från början.

En kondensavfuktare behöver ingen ventilation - den fungerar ändå. En sorbtionsavfuktare behöver däremot regenerationsluft och körs ofta med konstant fläkt för att skapa undertryck i grunden. Detta orsakar i sig en ökad ventilation av grunden, dvs tillförsel av fuktig luft.

En vanlig situation på sommar/höst är att man har 20 gr C, 75% RF utomhus. Denna luft håller 10.96 gram H2O/kg. När denna luft kommer in i grunden, som är 12 gr C, motsvarar det en RF på 123%, dvs vatten kommer att kondenseras. Om du istället vill komma ner till 70%RF i grunden behöver du avlägsna ca 5 gram H2O per kg. 100m3 luft väger ca 120 kg. Du behöver alltså avlägsna 600 gram H2O=0.6 liter för att nå 70% RF. Detta förutsatt att grunden är helt tät och att du inte har något fukttillskott från marken.

Om du nu har en Munters Homedry och sätter den på kontinuerlig fläktdrift behöver den ca 25 m3/h i regenerationsluft. Detta innebär ett visst tillskott av uteluft och avfuktningsbehovet blir pga detta 0.15 liter per timma, eller 3.6 liter per dygn, bara för att avfukta den luft avfuktaren behöver.

Om du istället använder en kondensavfuktare och inte ventilerar, har du sannolikt en viss spontan ventilation ändå - antag 5 m3/h. Det ger 120 m3 per dygn, eller 0.72 liter.

Exemplet visar hur viktigt det är att inte ventilera grunden om man kör med aktiv avfuktning.

Nu kan man ju ha ett extra fukttillskott från marken, men jag tror det är sällsynt och skall eg åtgärdas på annat sätt. För att ta reda på om det finns ett fukttillskott kan man beräkna den absoluta fuktigheten i uteluften o jämföra med grunden. Jag har just nu 12 grader C och 60% RF ute, = 5.33 gram H2O/kg. I grunden har jag (utan aktiv avfuktning) 8.2 grader C och 68% RF = 4.76 gram H2O/kg. Dvs min grund är torrare än uteluften just nu. Det är nog vanligt så här på eftermiddagen en varm dag. Det visar också att jag inte har något problem med fukttillskott från marken just nu i alla fall.

För mina uträkningar har jag använt denna kalkulator [länk]

Till kondensavfuktarens fördel kommer dessutom att all tillförd energi stannar i grundutrymmet och ger därmed en höjd temperatur. Sorbtionsavfukatren däremot blåser ut den uppvärmda luften som därmed blir en ren förlust energimässigt.

Mitt råd är alltså - täta grunden maximalt o använd kondensavfuktare. Kolla att du inte har extra fukttillskott. Åtgärda det i så fall med exempelvis dränering.
 
Som de flesta med krypgrund har du en tendens till hög RF. Den kommer att bli högre ju längre sommaren går. Du har ingen lukt och behöver därför inte undertrycksventilera. Förutsätter att du har tagit bort allt organiskt material på marken o plastat. Annars skall du göra det innan allt annat. Därefter blir den enklaste o billigaste lösningen i dett a läget är att täta grunden så mycket som möjligt, med frigolit o tätskum. Anticimex brukar säka att det skall vara ljustätt, dvs du tätar överallt där du ser ljus sila in. Sedan skaffar du en kondensavfuktare. Du kan ta en med större kapacitet och en kanalfläkt för att rotera luften i grunden, eller ett par billigare som du sätter i varje ända av huset. Lösningen beror också på om grunden är indelad i fack. Den torra luften sprider sig med konvektion men bara till en viss grad beroende på hur stor grunden är och om den är indelat i fack. De kondensare du nämner kommer säkert att räcka om du bara får grunden tillräckligt tät. Jag har en KCC520 i en grund på 100m2 vilket har räckt för mig trots att jag även har undertrycksventilation vilket ökar behovet.

Jag köpte för ett annat behov en billig avfuktare från Överskottsbolaget, men fick snabbt intrycket att den hade låg verkninggrad. Kom över en helt ny KCC610 för samma pris via blocket och den verkade effektivare vilket också stämmer med energimyndighetens test. Jag testade dem genom att torka tvätt i ett torkskåp. Verkningsgraden verkar skilja betydligt mellan olika avfuktare så jag skulle råda att gå efter detta test.
 
Hej!

Har du fått hem en Woods DS 15 från Hallbäcks, ca 2800kr inkl frakt hem till dörren!

Har inte täppt till kattgluggarna än, men ja ställde ner den endå i grunden och startade den på fläktläge 1. Från 82 RF till 75, har tömt behållaren en gång efter 3 dagar. (Avfuktaren går inte på högsta fart och avfuktning)

Nu till min fråga ROLLO...kör du med en 12v pump för att pumpa ut?

Har inte tänkt helt klart än, men ja funderar på att dra ner 220 (självklart) genom en dosa i huset som ja har en on/off brytare till, så att ja kan stänga av pumpen när ja vill. Likaså till en dränkpump av något slag, som ja isåfall tänkte sätta en timer på.

Använder du dig av behållaren som sitter i avfuktaren, eller leder du vattnet till ett större kärl?

Mvh Henrik

rollo skrev:
Som de flesta med krypgrund har du en tendens till hög RF. Den kommer att bli högre ju längre sommaren går. Du har ingen lukt och behöver därför inte undertrycksventilera. Förutsätter att du har tagit bort allt organiskt material på marken o plastat. Annars skall du göra det innan allt annat. Därefter blir den enklaste o billigaste lösningen i dett a läget är att täta grunden så mycket som möjligt, med frigolit o tätskum. Anticimex brukar säka att det skall vara ljustätt, dvs du tätar överallt där du ser ljus sila in. Sedan skaffar du en kondensavfuktare. Du kan ta en med större kapacitet och en kanalfläkt för att rotera luften i grunden, eller ett par billigare som du sätter i varje ända av huset. Lösningen beror också på om grunden är indelad i fack. Den torra luften sprider sig med konvektion men bara till en viss grad beroende på hur stor grunden är och om den är indelat i fack. De kondensare du nämner kommer säkert att räcka om du bara får grunden tillräckligt tät. Jag har en KCC520 i en grund på 100m2 vilket har räckt för mig trots att jag även har undertrycksventilation vilket ökar behovet.

Jag köpte för ett annat behov en billig avfuktare från Överskottsbolaget, men fick snabbt intrycket att den hade låg verkninggrad. Kom över en helt ny KCC610 för samma pris via blocket och den verkade effektivare vilket också stämmer med energimyndighetens test. Jag testade dem genom att torka tvätt i ett torkskåp. Verkningsgraden verkar skilja betydligt mellan olika avfuktare så jag skulle råda att gå efter detta test.
 
Jag har kopplat slang till avfuktaren och leder vattnet ned till ett kärl som kanske håller ca 5 liter. I detta kärl har jag en dränkbar pump (Clas Ohlson artikel nr 30-9761 à 298,00 kronor). Pumpen kopplas in 15 min per dygn med hjälp av ett kopplingsur (Clas Ohlson artikelnummer 36-1049 39:- ). Fick kontakta en rörmockare som fixade en "adapter" mellan pumpens utlopp till en trädgårdsslang med mindre dimension. Slangen tar jag ut ur grunden via ett av de tilltäppta ventilationshålen.

Fördelen är att jag får ut fukten ur grunden (jämfört med att leda ner den under plasten) och jag får varje dag ett synligt kvitto på att avfuktaren fungerar genom kondensvattnet.

Har i år dragit ner undertrycksfläkten till minimum o märker en stor skillnad i att avfuktaren inte behöver jobba så mycket för att hålla nere fuktnivån. Dvs mina teorier om att undertrycksventilationen skall hållas nere stämmer. Detta bidrar ytterligare till att kondenasavfuktare drar mindre energi jämfört med sobtionsavfuktare.
 
Hej!!!

Vill börja med att tacka dig ROLLO för all hjälp ja fått! Stort tack!

Just nu går ja fortfarande ner varje dag och tömmer :) har kollat runt lite på pumpar, min tanke var att höja upp avfuktaren en bit för att få fall på själva vattnet till en större kärl, en tanke som slagit mig är! Skall den vara försluten (dvs inte så att vattnet är öppet)?

Har testat att köra avfuktaren på läge 1 samt 2, vet inte om det gör så mkt på luftfuktigheten eller energin (strömförbrukning) har inte läst papprena på avfuktaren än,, ibland är man slö!

Däremot har ja vridit upp avfuktningen, så nu har ja 66% luftfuktighet och 15.5 grader! Alla gluggar är inte täppta än, fogskummet tog slut.

Antar att avfuktaren kör samma jobb hela tiden? kan ja få den att arbeta mindre genom att hålla den på den högre hastigheten och sänka avfuktningen eller vad man skall säga?

Mvh Henrik






Men .
rollo skrev:
Jag har kopplat slang till avfuktaren och leder vattnet ned till ett kärl som kanske håller ca 5 liter. I detta kärl har jag en dränkbar pump (Clas Ohlson artikel nr 30-9761 à 298,00 kronor). Pumpen kopplas in 15 min per dygn med hjälp av ett kopplingsur (Clas Ohlson artikelnummer 36-1049 39:- ). Fick kontakta en rörmockare som fixade en "adapter" mellan pumpens utlopp till en trädgårdsslang med mindre dimension. Slangen tar jag ut ur grunden via ett av de tilltäppta ventilationshålen.

Fördelen är att jag får ut fukten ur grunden (jämfört med att leda ner den under plasten) och jag får varje dag ett synligt kvitto på att avfuktaren fungerar genom kondensvattnet.

Har i år dragit ner undertrycksfläkten till minimum o märker en stor skillnad i att avfuktaren inte behöver jobba så mycket för att hålla nere fuktnivån. Dvs mina teorier om att undertrycksventilationen skall hållas nere stämmer. Detta bidrar ytterligare till att kondenasavfuktare drar mindre energi jämfört med sobtionsavfuktare.
 
Kärlet behöver inte vara slutet. Min avfuktare är någon dm högre än kärlet så det är fall. Om du har gluggarna öppna innebär det onödig tillförsel av fukt med ventilationen, dvs avfukytaren får jobba onödigt mycket. Känner inte till Woodsavfukatern, men tror att läge 1 o 2 skiljer i fläktens styrka. Om du har kraftigt blås får du bättre spridning av den torra luften vilket är en fördel. Hygrostaten skall justeras så att avfuktaren slår på vid den högsta nivå du vill acceptera - t ex 66% RF som du har nu.
 
Hej igen!

Ska självklart täppa igen alla gluggar, ändrade hygrostaten lite igår men såg ingen skillnad nu imorse!

Blir att laborera lite med den, skall införskaffa pump i veckan samt nytt fogskum!

Har inte bestämt mig helt än, men tanken är att dra ner 220 och ha en strömbrytare uppe i huset (som en lampknapp).

Mitt hus är ju indelat i fack, tror ni det spelar någon roll vart avfuktaren står i grunden? smidigast är ju att ha den vid ingången till huset. Dvs i mitten på kortsidan av huset, men det kanske bättre att ställa den i något hörn och mätta RF tvärs över?

Mvh Henrik
 
Den torra luften måste på ngt sätt cirkulera runt i alla fack. Hur mycket "vägg" består facken av? Om det blir fullständiga rum av dem måste man ordna med ngn slags ventilation mellan facken. Annars kanske det räcker att avfuktaren står så att den tar luften från ett fack o blåser in torr luft i nästa. Själv har jag en kanalfläkt och spiror som blåser torr luft längst bort i grunden. Idag skulle jag istället valt att köpa två mindre avfuktare och haft en i varje fack. Jag har ex fått tag på en KCC 610HA för 1000 kr. Två sådana skulle räcka för min grund a 100 m2 i två fack. Och slipper då fixa med kanalfläkt. Och om en skulle gå sönder kan man hjälpligt klara sig med den ena.
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Hej.

Jag har inspekterat min krypgrund som jag funnit har 80-90% rf under varmaste tiden. Jag kan se lite vitt "damm" på blindbottens blanka skivor. Eftersom det är träfärgat är det lite svårt att se. Jag har torrt singel under byggplasten på marken och kan inte se några "större" tendenser till fukt än de som mina hyfsat billiga hygrometer från Elfa visar. Är det farlig påväxt eller kan det vara vanligt damm som finns på blindbotten? Det luktar inget och försvinner lätt vid beröring. Handel luktar ej efteråt eller så.
Hur veta?
 
Tror inte du behöver vara orolig för "farlig påväxt" - du vistas ju inte nere i krypgrunden. Mögel är ofarligt för huset, och mögelsporer finns överallt. Om det däremot luktar, och du besväras av lukten, eller om det är så fuktigt att du får rötsvamp i träet, så har du problem.

80-90% RF är vad man kan förvänta sig i en vanlig krypgrund på sommaren. Det enklaste du kan göra är att mäta RF, och inspektera 1-2 gånger om året. Vill du sänka RF föreslår jag en enkel kondensavfuktare som Rollo propagerar för tidigare här i tråden. Körs sommartid tills RF är behagligt lågt. Skulle det visa sig att det inte räcker kan du göra något dyrare.
 
Tack för snabbt svar svartöra. Man blir lätt lite hispig när det gäller sådana här saker. Speciellt när man läser vissas skräckprofetior på nätet.
Jag var nere igen inatt och kollade noga med lampa. Alla träreglar verkar helt fria från synliga mögelangrepp. Jag har dock på ett fåtal ställen mindre svarta fläckar på blindbotten. Trodde först att det låg i skivan, men det är en mindre beläggning.
Skivorna i blindbotteen buktar också lite neråt. Detta var inte bra enl dokument jag läst. Men det har alla de grannar som har samma husmodell i närområdet. kan det inte vara så att skivan buktar ner av sin tyngd?
Jag finner inga direkt fuktiga områden i grunden och det luktar som sagt inget knepigt.
Jag har i två dagar testat kondensavfuktare (Woods DS15) som jag lånat av far. Ventilerna är temporärt täckta.
Sedan söndag em har fuktighet sjunkt från 92% till 85% i ena valvet (där den står) och 89% till 87% i andra. Långsam men stabil sänkning. Tar det lång tid för avfuktaren att ta ner värdena?
Vad säger ni? Kan man fortfarande vara lugn och endast göra åtgärder enl svartöras förslag (vilket jag redan testkör)?
 
Hej! lånar tråden lite. Plasten som man lägger på marken i krypgrunden, hur avslutas denna vid ytter väggen? På vissa ställen har jag läst att man drar upp den 5cm på väggen och fäster med typ läckt runt om i hela krypgrunden.
 
PeddaM: Jag har precis samma symptom som du i min krypgrund i sommarstugan: vitt "damm" på skivorna och hög fukthalt (som jag skrev om i en annan tråd, "ständigt hög RF i krypgrund".

Utgångsläget för mig var 98% RF och invändigt blöta murar. Jag installerade två Jula-avfuktare (0,3 och 0,6 kW) + en timerstyrd bordsfläkt för att få lite snurr på det hela. Avfuktarna är högre än krypgrunden så de måste stå under inspektionsluckorna...

Efter ca 10 dagar med kontinuerlig avfuktning 12 timmar/dygn så var grunden synligt "torr" (dvs inga blöta fläckar på mur eller mark) och fukthalten låg på ca 65-75%. En kille från Trygghetsvakten var här och tittade och han mätte upp fuktkvoten i virket till 18%. Efter detta har jag, i ca en månad, bara avfuktat några timmar per dag. Nu har jag införskaffat en fuktkvotmätare från Clas O och får det till mellan 14 och 16%. Har läst att kvoten bör ligga under 16%, vet förstås inte hur noggrann min mätare är.

Efter semestern stängde jag avfuktarna (har inte ordnat nån permanent lösning, med dränering) och öppnade ventilerna igen. Mest för att se vad som skulle hända ;-) RF steg omedelbart från 75 till 85%, antar att det var den inströmmande varma, fuktiga luften som orsakade det. Tidvis har dock RF ute legat upp mot 85%.

Jag inser nu att avfuktning ÄR en lösning på problemet, måste bara bestämma mig för vilken prisnivå vs manuellt jobb jag ska satsa på framöver...
 
Man kan väl köra på både och. Dvs dränera/isolera huset utvändigt samt ha en avfuktare inne.?
Har källare på 78 kvm och ska dränera men har också tänkt ha avfuktare inne, främst för tvätt och badrum finns i källaren.
Kanske är överflödigt? men fått rekomendation om detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.