Vi ska köra lite "modernt sekelskifte" i nya köket med Ikeas Ståt-luckor, mörk-mörk-grått kakel med vita fogar och ek-bänkskivor.

Vill prova ett vitmålat furugolv men inte för kritvitt ... vad kan passa bäst att bryta den vita golvfärgen med:
- grått?
- gult?
- antik?
Vill alltså ha "vitt" golv = en väldigt svag bruten färg.

Så otroligt svårt med färger ... :confused:
 
Vi har målat en hel del med S0502Y, ser vitt ut men känns betydligt varmare och sticker inte i ögonen på samma sätt. Skulle nog vilja säga att håller man något kritvitt jämte så ser det aningens grågult ut.
 
Gilgo skrev:
Vi har målat en hel del med S0502Y, ser vitt ut men känns betydligt varmare och sticker inte i ögonen på samma sätt. Skulle nog vilja säga att håller man något kritvitt jämte så ser det aningens grågult ut.
Tack! Ska kolla upp det!
 
Men är inte S0502Y just antikvit?

Mao:
S0502Y: lite varmt gul ... vit bruten med typ kräm (gul-beige)
S0500N: lite neutralt vitgrå ... vit bruten med grått

Så då är väl Ikea-luckorna Ståt lite åt S0502Y?

Min fundering är då vilket som skulle fungera bäst:
1) om man skulle bryta golvet lite mer åt gult än "antika" S0502Y
2) eller lite mer grått än S0500N, typ S1000N (se bilder nedan)
 
  • NCS S0500N.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NCS S1000N.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I tvättsugan har vi S0502Y och faktiskt IKEA Ståt luckor. Dom färgerna ser väldigt lika ut men jag tycker nog att luckorna ser gulare ut. Fast man kan säkert luras av att det är annorlunda struktur på ytorna.
Det är mycket möjligt att det är vad som kallas för antikvit. Jag vet inte själv, men jag gillar att den är något bruten för att få bort det där kritvita.

Min gissning är att det blir väldigt grått om du kör den senare varianten. Det är trots allt en betydligt större yta än den lilla fyrkanten på skärmen.
 
Jo det blir nog ganska grått men man undrar samtidigt om det kan vara bättre med lite tydligare skillnad på färgerna än att dom är nästan lika men skär sig lite dumt ... :confused:

Ljusgråa trägolv är ju ganska vanligt också men hur mkt grått ska man bryta med liksom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.