Funderar att byagga upp en typ av fundament till tvättmaskinen och torktumlaren (skall stå bredvid varandra). Fundamentet är tänkt att rymma två stora utrymmen för lådor, typ som en bokhylla.

Min tanke var att bygga upp sidorna samt en "mittbit" med lecablock, men sedan återstår problemet.
Hur skall jag göra ovansidan på fundamentet så att det håller för belastningen?

Tvivlar på att det skulle hålla med en bänkskiva, någon som har några tips?
 
Det finns lite olika material som jag skulle kunna tänka mig, beror lite på din smak och hur du vill ha det.

T.ex:
- Bänkskiva
- Golvspån

Bänkskivan är snygg och hållbar, men ngot dyrare.
Golvspånen är billig men fungerar bra om du skall måla bygget.
Skulle även kunna tänka mig, om du gllar lite äldre-look, att lägga spåntat furugolv(~25mm)

Är en fråga om smak så diskutera lite med frugan ;)
 
Hmm tror du en bänkskiva fixar en fullmatad tvättmaskin som dessutom är "full" med vatten?
 
Jag har byggt exakt ett sådant fundament och jag byggde också med leca som stöd - 3 rader på längsen - och la sedan tunna leca (60 mm tror jag) som topp - på tvärs.

 
tänkte ha tre rader "på tvären" för att få utrymme till lådor, men det ger samtidigt större last på toppen
 
TN skrev:
Hmm tror du en bänkskiva fixar en fullmatad tvättmaskin som dessutom är "full" med vatten?
Ja då det kan jag lova. Inga problem :cool:
 
Jag har egentligen inget att tillföra i sakfrågan, men har en nyfiken undran;

Många tvättmaskiner jag har sett vandrar omkring rätt mycket på golvet när de centrifugerar. Finns det inte risk att tvättmaskinen ramlar ner om den står på en sådan konstruktion? Eller är dagens tvättmaskiner kanske inte lika mobila som gamle Mäster Tvätt från -76? :)

/Elin
 
Även vår LG från 2003 kan få för sig att ta en tur om det uppstår lite obalans vid centrifugeringen. Skulle nog bygga en sarg för att förhindra ett svanhopp. Det finns även speciella "koppar" som man kan sätta ner maskinens fötter i.
 
kloka_elin skrev:
Många tvättmaskiner jag har sett vandrar omkring rätt mycket på golvet när de centrifugerar. Finns det inte risk att tvättmaskinen ramlar ner om den står på en sådan konstruktion? Eller är dagens tvättmaskiner kanske inte lika mobila som gamle Mäster Tvätt från -76? :)
Vår tvättmaskin for runt som en spansk flamenkodansare förut, men sen vi köpte ny så står den där den står....så tror de har lyckats fixa till de nya modellerna lite :)

Appråpå att höja upp den så är ju det ungefär som att sätta tvättmaksin och tumalare på varandra. Då används en sorts stark dubbelhäftande tejp så de fixeras vid varanda, kanske man bör ha i detta fall också, för säkerhets skull.
 
Kan bara tillägga att min tvättmaskin lugnade ner sig betydligt sen den fick en torktumlara över sig!

Den ökade massan gjorde susen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.