Hej!

Vi skall titta på ett hus byggt på 60-talet, och skulle vilja ha lite kloka synpunkter inför visning och ev. budgivning.

Lite bakgrund:

Byggår: 1963
Hustyp: 1 1/2-palan med källare.
Fasad: Tegel
Källaren är delvis inredd med platon mot betongens insida samt att den är delvis omdränerad där den är inredd (med isodrän)
Husets läge är enligt våra önkemål, huset extriört är kankse inte 100% (vi gilar träpanel huset är tegel)

Vi har fått del av besiktingspotokollet och en del frågor har dykt upp...

Enligt besiktningsmannen var ett avloppsrör (synligt i källaren under badrummet) rostigt och en rörmokare bör kontaktas för utbyte, vad säger det om övrig VVS är allt genomruttet och behöver bytas? Kan man göra en egen VVS besiktning? en "vanlig besiktning" gäller ju inte VVS.

Vidare finns följande anmärkningar:

Kondens på takfönstter, det rekomenderas att en ventilationsteknionker justerar den mekaniska ventilationen.

Puts färgsläpp i garage och föråd som är del av källare, en omdränering rekomenderas.

Missfärkningar i underlagstak (i vinden) som beror på luftläckage från bostadsdelen.

Synpunkter och "se upp med" emotages gärna.....

Mvh
Samuel o Anna
 
Jag reagerar på "mekanisk ventillation". Det tror jag var ganska ovanligt 1963. Byggåret i kombination med att det är ett tegelhus (stomme okänd?) gör att jag tycker man skall vara på sin vakt mot radon (Dvs blåbetong). Mek. ventialltion skulle kunna vara ett senare tillägg för att ventilera bort radon. I så fall hur bra har de lyckats?

Inredd källare är alltid en risk, framförallt i äldre hus, oavsett om inredningen har gjorts på senare år.

Det rostiga röret kanske inte är något problem alls, avloppsrör kan bli VÄLDIGT rostiga innan de börjar läcka. Men det kan klart vara så att dte finns fler vvs fel.

Missfärgningen på vinden bör man se upp med, det är alltså (troligen) mögel. Behöver inte vara något problem, men det kan vara väldigt svårt att åtgärda luftläckaget.

Omdräneringar är aldrig roliga, det kostar mycket och trädgårtden frövandlas till en leråker under lång tid. Dvs i jämförelse med ett hus utan dräneringsbehov så tycker jag att man i sin budget bör räkna dräneringen till mer pengar än vad den kostar, för den är påfrestande.

Kolla värmesystemet, en gammal panna är väldigt dyr att byta.

Tegel är funktionellt bättre än träpanel, mindre underhåll (men desto dyrare när det väl behövs).

Titta på elinstallationen. Man bör inte behöva besiktiga den, men kolla själv om ni ser trasiga spruckna uttag, fula dragningar som tyder på hempularverksamhet osv.

Leta noga efter tecken på sättningaskador, dvs både synliga sprickor och tecken på att man putsat igen och dolt sprickor.

Kolla skicket på fönstren, stor risk att många börjar bli murkna efter såpass många år, fönster är dyrt.

Förhör er om takets ålder, är det aldrig bytt så är det definitivt snart dags.

Sedan är det ju alla de vanliga sakerna, kolla med kommunen om ev. planearbeten i området. Inte så kul om de börjar bygga motorväg på granntomten dagen efter tillträde (just det har jag faktiskt varit med om på ett hus vi tittade på, en 4 filig helt ny genomfartsled byggdes rakt igenom ett villaområde ett år efter att vi hade tittat på huset).

Ta reda på vilken skola ni "hör till", framförallt viktigt att kolla om det finns problemskolor i närområdet, ibland går gränsen för upptagningsområdet väldigt konstigt.
 
Tack för dina svar, lite komentarer.

Angående Radon, Enligt senaste uppmätning ligger det på 70Bq/m3.

Angående omdränerering så har jag bra kontakter... min far har byggfirma, så detta jobb är inräknat.

Angående värmesystem så är bergvärme installerat 2006.

Elinstallationerna är bytta 2003 och skulle problem uppstå så är min bror elektriker...

Det fanns en spricka enligt bes.prot. över garagedörren, får väl umdersöka om "justeringar " är gjorda på garagedörren.

Fönstren är bytta mot 3-glas på senare år.

Taket är orginal men jag har själv jobbat med omläggning (sommarjobb hos min far) så det är inräknat.

Mvh
Samuel o Anna
 
Hemmakatten
Tycker att det verkar som om ni har bra koll. Personligen hade jag hellre köpt ett hus från 60-talet än ett från 70- eller 80-talet (har bott i hus från alla dessa tre årtionden). De är oftast mer vällbyggda. Eftersom radonet är okej och det andra är under kontroll, så har jag svårt att se nåogt mer att kolla. Möjligtvis då källardelen och vinden, men skall ni inte inreda till bostadsutrymmen så är lite fukt i källaren inte hela världen (dvs. en omdränering bör göras men kanske inte första året).
 
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.