På vilket sätt skiljer sig ritningen man får från ett husföretag mot de som ska bli godkända av byggnadsnämnden för att få bygga?

Jag har hittat en del trådar om att man kan ta en ritning från t.ex Vårgårdahus, för att sedan gå till en arkitekt för att de ska rita den "godkänd", så man sedan kan använda efter den, alltså eget lösvirkehus....?..?

:confused:

Här på forumet för jag en uppfattning av att kostnaden är ca 15 000- 25 000 kr...

Jag är nyfiken på vad man egentligen får för pengarna.

Kan man inte lyckas med att få ritningarna godkända av byggnadsnämnden på egen hand?
Hur ska de se ut?
 
Redigerat:
Jag har inte skickat in min ansökan ännu men vad jag har förstått är det inte så avancerade ritningar som behövs. Jag tror att det främst ska synas hur fasaderna är tänkta att se ut med fönsterplacering mm samt planritning och i senare läge även VVS-ritning. Kanske bara är så här i Örebro men det är så jag har fått i uppgift av stadsbyggnadsnämnden.

Själv har vi gjort våra ritningar i Google Sketch Up och tycker att det är jättesmidigt men det återstår ju att se när vi lämnar in dem...

Lycka till!
 
Du behöver en detaljerad fasadritning i tre vyer i skala, där fönster storlek mm går att utläsa.
Till detta behöver du också planlösning i skala. Och en tomtkarta där huset är utritat i skala.

Om du inte vill gå till en arkitekt kan du ju gå till byggnadskontoret och be att få se på andras bygglov ( detta är alltså offenliga handlingar), betala lite och få en kopia. Så får du se vad som behövs.

När vi byggde ingick upprättande av bygglovshandlingarna i priset på vår totalentreprenad, och det var ganska skönt att någon annan som skötte jobbet. Kan tilläggas att både jag och min man gått fyraårig teknisk utbildning och kan rita byggritningar...
När vi ansökte om extra bygglov att sätta upp väggar till vårt uterum krävde Eslövs kommun att vi lämnade in både fasadritningar och planritningar i tre vyer där alla delar var inritade, så det vara bara för oss att rita in dem med CAD och lämna in dessa ritningar och få bygglovet godkänt. Natruligtvis kan man rita för hand, men vi har CAD varför inte använda det.

Men det viktigast är väl inte byggritningarn utan att ni låter någon utföra konstruktionsberäkningarna så att huset klarar massorna innan ni lämnar in bygglovshandlingarna, det kostar alltid att ändra i ett bygglov. Jag är inte säker men här tror jag att en arkitet kan vara till stor hjälp när det gäller kontstruktionsberäkningen.

Lycka till..
förresten var har ni tänkt bygga?
 
maggan9 skrev:
Du behöver en detaljerad fasadritning i tre vyer i skala, där fönster storlek mm går att utläsa.
Till detta behöver du också planlösning i skala. Och en tomtkarta där huset är utritat i skala.
Samtliga fasader skall redovisas (4 st) i skala 1:100
Planlösning i skala 1:100
Situationsplan (hur huset ligger på tomten) i skala 1:400
Nybyggnadskarta i skala 1:400

maggan9 skrev:
Men det viktigast är väl inte byggritningarn utan att ni låter någon utföra konstruktionsberäkningarna så att huset klarar massorna innan ni lämnar in bygglovshandlingarna, det kostar alltid att ändra i ett bygglov. Jag är inte säker men här tror jag att en arkitet kan vara till stor hjälp när det gäller kontstruktionsberäkningen.
Konstruktionsritningarna behövs först när bygglovet har beviljats. Omfattningen av dessa beror på husets konstruktion.
Dock är det bra att ha en konstruktion i "bakhuvudet" så man inte behöver ändra för mycket på bygglovsritningarna bara för att det inte var riktigt genomtänkt från början.
Till samrådet måste även ventilationsritningar och vvs-ritningar (ut och invändigt) tas fram.
 
Tack för alla svar!

maggan9 - Vi ska bygga i Lerberget, ( Höganäs ).
 
Faidros skrev:
Sundsvalls kommun - Exempel på bygglovshandlingar
Det var ett bra exempel, men ritningarnas utseende är precis detsamma som de var för 60 år sen. Man kan förstå att det kostar 15 - 25 000 att handrita. Finns det någon som har ett modernare exempel som drar nytta av de nyare cadprogrammen, tex SketchUp.
 
Det spelar ingen roll om de är handritade eller gjorda med ett dataprogram. Det viktiga är att de vyer som ska visas finns med, att de är skalenliga och måttsatta. Datum och revision ska alltid finnas på en ritning.
Utskrifter på A4 skrivaren hemma duger inte (Då blir skalan fel) Om man inte har tillgång till plotter på jobbet kan man låta en copyshop göra utskrifter på A2, A1 eller vad den rätta storleken är.

Som jag ser det är det nog konstruktionsritningarna och beräkningarna som sätter stopp för en amatör. Jag drömmer själv om att någon gång bygga ett hus från grunden och eftersom jag jobbar som konstruktör med CAD varje dag vill jag förstås rita mitt hus själv. Eftersom jag inte är inom byggbranchen utan inom maskinbranchen är det dock mycket som är oklart. Precis som Maggan9 skrev så funderar jag ändå på att leja bort jobbet trots att kunskapen att rita ritningar finns. Kanske kan man rita faseder och planlösning själv för att få huset som man vill och sedan lämna detta till en byggnadskonstruktör för att konstruera detaljerna och göra beräkningar.
Om man har möjlighet att göra ritningarna i Autocad alternativt konvertera dem till dxf så kan nog byggkonstruktören använda dem till sina ritningar.
 
Snailman
http://www.walltorp.net/

under ritningar, tycker det ser ut som om de tänkt användas för bygglovet...

själv håller jag på att göra dem i solidworks på ett mycket omständigt sätt (bräda för bräda typ) så jag lär mig väldigt mycket om hur man ska lösa olika saker byggtekniskt.

Konstruktionsritningar jag sett verkar mest vara en genomskärning av vägg/tak med angivande av dimensioner, får väl se vad som krävs, takstolarna får ju firman som gör dem beräkna. Men dessa saker får ju ske efter bygglovet...

http://www.byggahus.se/bygga/valja_ritprogram.htm

'Arkitekt Calle Posse har många kunder som kommer med en ritning de har gjort själv, är ganska nöjda med och som de vill att han tar fram bygglovsritningar till.

- Tyvärr blir det ofta i fel ordning, man borde kontakta mig innan man börjar rita själv, inte efter. Om man vill spara pengar rekommenderar jag att man använder arkitekten till det han är utbildad på, dvs att hitta smarta lösningar på familjens behov, att tänka funktionellt, estetiskt och ekonomiskt. Sedan kan man istället själv göra bygglovsritningen i ritprogrammet, det är en ganska enkel sak, säger Calle Posse. '
 
Redigerat:
Alltså, du borde inte ha något problem att göra dina ritningar själv; min erfarenhet är att det nte är så viktigt för byggnadsnämnden, det är ju trots allt bara en lokal nämnd.. Det som krävs för det mesta är en översiktsplan i 1:10, planer o fasader, allt detta kan den datorkunniga göra på 30 minuter. Tror nog nog lätt du själv kan göra det i visio ganska snabbt. Om inte så finns ju professionell kunskap att tillgå..
 
Till bygglovsansökan (då det var osäkert om vårt byggförslag skulle bli godkänt och vi ej fixat husleverantör) gjorde jag våra ritningar mycket enkelt i Paint...:)
Sedan till byggsamråd när det behövdes "riktiga" ritningar hade vi hunnit få ritningar från den hustillverkare vi valde.
 
Jag tycker Google Sketch Up verkar/är krångligt.

Kanske ska prova Paint...

Tack för alla tips & förslag.
 
F
bygg2000 skrev:
Alltså, du borde inte ha något problem att göra dina ritningar själv; min erfarenhet är att det nte är så viktigt för byggnadsnämnden, det är ju trots allt bara en lokal nämnd.. Det som krävs för det mesta är en översiktsplan i 1:10, planer o fasader, allt detta kan den datorkunniga göra på 30 minuter. Tror nog nog lätt du själv kan göra det i visio ganska snabbt. Om inte så finns ju professionell kunskap att tillgå..
1:10 blir nog lite saftigt. Brukar det inte vara situationsplan i 1:400 och fasader/planlösning i 1:100?
 
F
dymlingen skrev:
Det spelar ingen roll om de är handritade eller gjorda med ett dataprogram. Det viktiga är att de vyer som ska visas finns med, att de är skalenliga och måttsatta. Datum och revision ska alltid finnas på en ritning.
Utskrifter på A4 skrivaren hemma duger inte (Då blir skalan fel) Om man inte har tillgång till plotter på jobbet kan man låta en copyshop göra utskrifter på A2, A1 eller vad den rätta storleken är.

Som jag ser det är det nog konstruktionsritningarna och beräkningarna som sätter stopp för en amatör. Jag drömmer själv om att någon gång bygga ett hus från grunden och eftersom jag jobbar som konstruktör med CAD varje dag vill jag förstås rita mitt hus själv. Eftersom jag inte är inom byggbranchen utan inom maskinbranchen är det dock mycket som är oklart. Precis som Maggan9 skrev så funderar jag ändå på att leja bort jobbet trots att kunskapen att rita ritningar finns. Kanske kan man rita faseder och planlösning själv för att få huset som man vill och sedan lämna detta till en byggnadskonstruktör för att konstruera detaljerna och göra beräkningar.
Om man har möjlighet att göra ritningarna i Autocad alternativt konvertera dem till dxf så kan nog byggkonstruktören använda dem till sina ritningar.
Jag är med konstruktör inom mekbranchen och har ritat allt själv. Har valt att rita allt i 2D i AutoCad och har pga av detta fått många bra synergieffekter, tex så har Uponor och elkonstruktören använt mina DWG-filer direkt vid uppritning av golvvärme och vid elkonstruktion. Fick även nybyggnadskartan i DWG från lantmäteriet så jag har ritat in huset direkt på filen. Nybyggnadskartan är ju naturligtvis ritad på stadsnätets koordinater och då jag har tillgång till totalstation så har det vekligen gjort livet lättare då värmerör/vatten/dräneringar mm skall ner i marken och man inte har något direkt att orientera sig mot. Bara att kolla exakta koordinater i datorn, programmera PSION handdatorn och slänga upp totalstationen. Hade aldrig fungerat för mig utan att rita själv och ha koll på siffrorna. För att få en uppfattning om hur huset verkligen kommer att se ut så började jag rita det i 3D i Pro/E men har inte haft tid att slutföra det.
 
F
DrömBygge skrev:
Jag tycker Google Sketch Up verkar/är krångligt.

Kanske ska prova Paint...

Tack för alla tips & förslag.
Vet du inte hur huset skall se ut och inte behärskar nån programvara så är mitt förslag att du skall låta datorn vara. . Tror att dina tekniska begränsningar programvarumässigt gör att du inte kommer dit du vill med planlösningen. Det kommer nog att bli många ändringar innan du har ett hus du är nöjd med sen pratar man och visar andra som kommer med kloka synpunkter och så får man ändra igen. Behärskar man då inte programvara såpass att man rationellt kan hantera ändringen så är mervärdet av datorn noll.

Köp ett block med mm papper och skissa fram planlösningen sen rita upp det på datorn i nåt lämpligt program eller be nån om hjälp med att rita upp det i tex AutoCad, det finns många som kan det programmet som inte är byggkonstruktör eller arkitekt och fakturerar 1100kr/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.