Just det....gjöt idag min första platta:D....riktigt skoj o spännande!!!...men hur länge ska jag låta ytan på plattan vara "rå" innan jag
kan måla den med golvfärg???....ngn som provat biltemas golvfärg?
/
M
 
ett par månader minst :). Tar ett bra tag innan plattan är torr nog för att få något tätt ovanpå sig
 
kan jag måla innan vintern eller bör jag vänta till nästa sommar med att måla den?
 
Ett tips: Kolla upp färgen i förväg bara, så att det går att måla hur kallt som helst. Vissa epoxifärger och tvåkomponentsfärger slutar härda vid sisådär 15-18 grader, och då är det plattans temperatur, inte luftens, som räknas.
 
Mikael_L
trojlee skrev:
kan jag måla innan vintern eller bör jag vänta till nästa sommar med att måla den?
Tja... Om du inte fuktmäter innan eller har beställt betong med låg vattenhalt och räknat på torktid med något bra program så tycker jag inte du ska måla i år ...

Jag skulle iaf inte våga!
Jag gissar på minst 9 månader torkning (men utan att egentligen veta så väldigt mycket om torktider).

I realiteten beror det på massor av faktorer, som betongkvaliten och temperatur, luftfuktighet och luftväxling under torktiden osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.