Och till den som skrev Hilti så avskyr jag deras skruvdragare. Och jag får nog räkna mig till yrkesman *S*
Lite tycke och smak det där nämligen.
Det värsta är att jag vet inte vad jag skall byta till då mina Elu's lägger av, antagligen blir det DW men det lär ta ett tag eftersom en maskin faktiskt ligger på hyllan i verkstan och tja, bara vilar (utan batterier *S*)

Får väl starta en tråd om det om sisådär en tjugo år *S*

/Kent
 
Jag köpte skruvbitar och provade. Det funkade över förväntan. Testskruvade i både plankor och ett stycke riktigt massivt trä.
Borrmaskinen är en sladdbunden med endast en hastighetsinställning, det går att reglera som på de flesta maskiner med hur mycket man håller in avtryckaren. Så är man någorlunda nätt på avtryckarfingret går det.
Två smärre problem - ibland drog jag ner skruven för långt, kanske 0,5 cm istället för lite mindre. Och skruvbitarna var av dålig kvalitet. Men förmodligen är det uttänkt så - att bitarna ska gå sönder innan man drar sönder spåren på skruvarna.
 
Mikael_L
Köp lite bättre bits :)
aeg eller hilti tex, de håller
 
Det gick bra i alla fall. Till trallskruven jag köpte följde det med bits. Någon typ av insex-variant.
Trappan är nästan klar, förutom några tankefel jag gjorde vid ritningen, men det blir åtgärdat nästa helg. Borrmaskinen skötte sig bra som skruvdragare, det enda var att den luktade bränt efter ett tag. Men lite vila, sen var det bara att köra igen. :)
 
Ingen som har nämnt Boschs lilla blå 10,8V maskin... Tycker den är helt underbar som skruvdragare. Skruvat ihop hela köket, möbler och hela husets gips med den. När man måste borra använder man bitsborr eller den tunga gulsvarta 18-voltarn...
Ska du använda den till mer än nån veckas jobb rekommenderar jag något känt märke, inte meec, cotech osv... Tror man tjänar på dedt i längden. Sen är man ju lite märkesbög också...
 
Floppman skrev:
Ingen som har nämnt Boschs lilla blå 10,8V maskin... Tycker den är helt underbar som skruvdragare. Skruvat ihop hela köket, möbler och hela husets gips med den. När man måste borra använder man bitsborr eller den tunga gulsvarta 18-voltarn...
Ska du använda den till mer än nån veckas jobb rekommenderar jag något känt märke, inte meec, cotech osv... Tror man tjänar på dedt i längden. Sen är man ju lite märkesbög också...
Kan inget annat än hålla med, underbar maskin.

Har själv en grön bosch 12V 3,5Ah i jobbet och är mycket nöjd.
 
Redigerat:
Jag är beredd att betala för kvaliteten eftersom jag redan upplevt för många maskiner och verktyg som inte håller måttet. Ett exempel är min AEG slagborrmaskin som helt har gett upp trots att den inte använts mycket. AEG gör bra maskiner, men jag tycker att proffssegmentet är värt att satsa på om maskinerna ska användas mycket om man inte har lust att stå och svära över att jobbet inte kan göras klart när maskinen gått sönder och man inte kan få fram en ny med kort varsel.

Har just nu tre skruvdragare:
1. Black & Decker HP126F3BH (nypris ca 1300 kr med 2 batterier)
2. Panasonic EY7440 (nypris ca 4000 kr med 2 batterier)
3. Festool C12 med vinkel- och excenterchuckar (nypris ca 5300 med 2 batterier och extrachuckar)

Lite overkill att ha 3 st, men det är mest en följd av att jag först köpte B&D-maskinen till att skruva ihop några garderober och trappor men tyckte den var tung och otymplig att hantera. Köpte då Panasonicen och kan verkligen rekommendera denna maskin till den som främst ska skruva och inte borra. Den är hur smidig som helst. Lätt, välbalanserad och tillräckligt stark för att dra alla skruv jag provat hittills, d.v.s. upp till 6x60 mm träskruv. Har precis byggt ihop ett helt kök med hjälp av denna maskin. En stor fördel med Panasonicen är att den (liksom även Festool C12 och Makita BDF440 m.fl.) är mycket kort och att man därför t.ex. kommer åt att skruva fast gångjärnen på insidan av ett 30 cm köksskåp. Dessutom levererar batterierna maximal styrka fram till sista droppen! Maskinen drar för fullt ända tills den stannar helt. Panasonic leder ju utvecklingen på batterisidan så det kanske inte är så konstigt.

Festoolen köpte jag för att ha till de arbeten där man behöver vinkelchucken eller excenterchucken. Ett exempel är när man ska skruva fast väggskåpen i varandra längst in vid bakväggen. Ett annat exempel är när man ska skruva fast fästen till taksockeln i väggskåpet uppifrån (så att skruvarna inte syns på insidan av skåpet). Tycker dock den är alltför framtung för att användas till vanliga jobb.

Två maskiner jag också måste rekommendera är Makita BDF440RFE (ca 4500 kr) och Bosch GDR 10,8 V-Li (ca 1600 kr). Makitan är i princip likvärdig med Panasonicen och har samma fördelar, men är lite starkare och ca 500 kr dyrare. Boschen är perfekt för småjobb där man inte vill dra fram en större maskin, t.ex. att skruva upp tavlor, skruva ihop möbler, dra åt lösa skruvar m.m. En riktig hemmafixarmaskin.

Några saker jag tycker man ska tänka på när man ska lägga ner några tusenlappar på en batteriskruvdragare är (1) att man får med 2 st batterier så man inte måste stå och vänta på att batteriet ska laddas, (2) att den har snabbchuck (i princip standard på skruvdragare, men inte på vanliga borrmaskiner), (3) att den har 2 hastighetslägen, ett för låga varv vid skruvdragning och ett för höga varv vid borrning, och (4) det viktigaste tycker jag är att den känns bra i handen, att den är välbalanserad och att vikten är anpassad efter individen. Annars ebbar snickarglädjen snabbt ut!

Det jag saknar är en smidig men riktigt stark maskin som fungerar bra som borrmaskin också. Har tittat på HILTI UH-240A och Milwaukee V28 PD, men då blir det också en kostnadsfråga. Om någon annan har bra erfarenhet av en kraftig batterimaskin, gärna med slagfunktion, som fungerar bra till tyngre borrande är jag intresserad.

/Christian
 
Kan för övrigt även rekommendera Li-Ion batterier framför vanliga metallhybrid (Mh) dito för den som vill ha en smidig och lätthanterad maskin. Li-Ion ger överlägset styrka-vikt förhållande. Några exempel på billigare maskiner med dessa batterier som passar för hemmafixaren är bl.a. Bosch PSR 2 Li (ca 1400 kr) och Black & Decker CP14LN (ca 1300 kr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.