Har haft Biltemas 900W borrhammare (17-076) sedan 2006 och den har fungerat bra för att ta ned kakel, bila upp gammalt flytspackel och även lyckats bila upp en golvbrun ur betongplattan med den. Men igår när jag jobbade med badrummet så plockade jag upp den utan hanskar och i metalldelen så känner jag den klassiska kittlingen och att handen börjar krampa... höger hand som tur var och jag hinner släppa innan jag fastnar eller att 10mA löser ut JFB. Observera att denna maskinen är märkt dubbelisolerad.

Åker till en uthyrare och hyr en Hilti istället: Vilken j-a skillnad, vibrerar knappt men slår bort spackel och betong som det vore frigolit. På blocket finns liknande Hilti-maskiner för 1500-2000:-

Vad jag gör med borrhammarn? Den lämnar jag inte tillbaka till biltema för då gräver väll de ner den. Först ska jag ta den till jobbet och testa isolationen i labbet. Sedan får Elsäkerhetsverket ta ställning till om föreläggande om återkallelse.
 
  • 17-076_l.jpg
Är inte detta ungefär samma modell som går under en hel massa modellnamn? Jag har en av det fantastiska "kvalitetsmärket" Meec och den ser ut ungefär likadant. Lite form av engångsmaskiner vissa exemplar och andra vittnar om att det är omöjligt att få död på eländet. El-ände i dubbel bemärkelse för dig!
 
Njae.. Biltema har en lite billigare variant, runt 700 Watt (?) som är ganska lik din Meec.
Den här är "finare" modell med antivibration :D
 
Haha...Rena Festool alltså...

Kräm i fingrarna är inte kul. Häromveckan skulle jag tvätta husvagnen, en ny fin Adriavagn och när jag tvättade den på utsidan och kom till ett litet litet skavmärke så kittlade det till i fingrarna, trodde det var statisk elekticitet och fortsatte mitt tvättande. Tog sen tag i dörrkarmen och jisses vilken smäll! Eluttaget hade ett jordfel som fortplantade sig ut i karossen....

Långt ifrån den felande borrmaskin men jag vet hur det kittlar....
 
Det är bra med en extra jordfelsbrytare...
 
Har en sån där liggande i kartongen fortfarande. Den förra lossnade handtaget på så de fick ge mig en ny....
 
det är väl lite så att man får det man betalar för,,,,,,,,,,,
 
El_-micke skrev:
det är väl lite så att man får det man betalar för,,,,,,,,,,,
Visst är det så. Men... jag tror att de flesta kan köpa att en maskin av denna kalibern både fungerar sämre och ger upp bra mycket tidigare än tex en Hilti, men inte att den förvandlas till en elektrisk dödsfälla.
 
Man kan även få ström i sig av dom dyrare maskinerna. Jag vet har varit med om kitlande hilti.
 
men biltema är kasst så är det
 
För det mesta är det mer än dugliga grejjor för hemmabruk så till den målgrupp de inriktar sig på är de helt ok. Men bottennapp finns ju. Dock är det ofta enkelt att häva köpet eller få en ny vara utan tjaffs och detta är ju knappast en nackdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.