Väljer man betong/puts hus bara för de är snygga, eller isolerar de bättre än trähus?
 
H
Vilket som är snyggast beror väl på smaken. Nog tycker jag en faluröd träkåk slår en ett cement- ellet tegelhus med bred marginal.
Vilken typ som är bäst isolerad går nog på ett ut. Är det ett gammalt hus från 50-talet eller äldre är det i regel dåligt isolerat. Nybyggda villor har bra isolering. Hus av tegel eller lättbetong är värmetröga vilket är en fördel i varmt klimat, det tar tid innan värmen utifrån tränget in i bostaden. Isolerade trähus är inte värmetröga.
 
tack för ditt svar.

Jag tänker nybyggt och jag tycker puts är snyggast, med det kostar ju så mycket mer än ett trähus, så jag var nyfiken på om man fick mer än en snygg fasad för den extra kostnaden. Man kanske får ett bättre isolerat hus också...

Jag tvivlar inte på att du har rätt med isoleringen.
Jag är inte påläst.
Mest nyfiken på vad man får för pengarna...
 
Det går ju att putsa trähus också. Om man gör rätt.
 
Ja putsen är ju som målarfärg, isolerar inte så mycket om man säger som så. Utan det är det som ligger bakom som isolerar. Så det är frågan vad man har bakom.
 
Okej, Men om man tänker betonghus, som i att bygga med betongblock och sedan puts på det?

Det måste vara skillnad från trähus?
 
Finns ju flera olika betong block där också med olika bra världen. Men tar vi Ytong som troligen har det bästa värdet & Leca Block som troligen har den sämsta.
Ju lägre U-Värde dessto bättre isolerar det.

Ytong block 40 cm U-Värdet är U-väde 0,23 W/m2K
Leca Block 40cm U-Värde är 0,45 W/m2K

Trävägg har ett U-Värde på runt 0,2- 0,3 W/m2K
tex ett vägg med 45mm isolering + 170mm isolering (totalt 215mm isolering) har ett U-värde på runt 0,225 W/m2K. Sen tillkommer det ju panel & sånt så den totala tjockleken på väggen blir lite tjockare änn just 215mm. Säg totalt 250mm. Man rekomenderar i dag en minsta tjocklek på isoleringen i väggarna på 250mm helst 300mm.

Så hade vi haft 40 cm tjocka väggar så hade vi haft en bättre isolerad vägg än med betong.
Billigare vet jag inte. 40 cm tjocka träväggar kostar ju att bygga de med. Sen tillkommer ju målning och sånt vart 10:e år. Vilket i dag kostar typ 10 tusen.

Bor man tex i skåne eller västkusten vid havet kanske man måste måla om oftare, då salt vatten blåser upp o sabbar trät mycket snabbare änn här i Stockholm med vårat bräckta vatten. Kanske det är därför man ser mera Stenhus där..?
 
Jag har också fått informationen om att väggarna helst ska vara 300 mm, men förutom Villa Varm så verkar det besvärligt för husföretagen att erbjuda mer än 240 mm för det är endast det som fabriken kan fixa.
:(

Av de som har intresse av energisnåla hus säger att isolering är så pass billigt att det inte finns någon anledning att snåla med det.

Rekommendationerna för hur mycket isolering man ska använda växer för varje årtionde så vi tycker det verkar klokt att inte snåla på den biten.

Men som sagt...
Synd att inte just de husföretagen där vi har hittat bästa planlösningarna har hängt med på den biten...
 
mmm.. Men genom att efter fråga tjockare väggar så borde det förr eller senare bli ner tjatade om det så de tänker om.

En annan fördel med Stenhus är ju att den kan lagra värme & kyla. Något som Trähus inte riktigt hänger med på. Sen vet jag inte hur man bygger med Ytong med till tex vanliga Tegel hus så har man ju isolering efter tegel muren. Dvs Fasad (tegel)- Luft spalt - Isolering/reglar - Diffspärr - gips - Tapet. Man bygger kanske så även med Ytong då får man ju ännu bättre isoleringsförmåga.

VillaVarm bygger nog i 3 lager. Det ska väll igentligen inte vara så svårt..! 2 regelverk med isolering Samt ett lager isolering i mellan regelverken. dvs så här: Fasad, luftspalt, vindpapp (eller liknande),regelverk (typ 120mm) med isolering, isolering (145mm), regelverk (45mm) med isolering,diffspärr,gips,tapet. Det ger ju en total tjocklek på 310mm.

Sen kan man ju fråga sig om vi bygger rätt igentligen. Kanske ska man bygga hus i halmbalar i stället. Eller kanske i kartong eller något annat som inte håller i 100:a år utan som håller kanske i 20-30 år i stället. Där efter så river man och bygger nytt. Med den tidens regler & standard.
Men för att kunna göra så måste huset vara billigt att bygga. på så vis skulle man nog kunna slippa en hel del gammalt problem. Olje pannor i från 60-talet som fortfarande går, hus i från 1800-talet som läcker värme som ett såll..

Nja kanske inte en realistiskt tänkt, men helt fel tänkt är det nog igentligen inte..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.