Hej,

Tänkte göra en sida på huset dvs byta ytterpanel och då endast grundmåla den. Vet heller inte vilken kulör vi skall ha på huset ännu. Vill inte köpa all färg nu. Frågan lyder. Om jag kör en grundmålning från t ex Beckers nu och sedan til våren/sommaren nästa år bestämmer oss för demmidek eller någon annan, gör det nått?? Kan jag grundmåla den sidan och sedan låta det vara över vintern och sedan göra helt klart nästa sommar eller är det ej att rekommendera??
 
skall tillägas att jag tar bort befintligt lock och kör sedan 22x120 rakt av. Nu är det skulle tro 95 45 95. Är det någon ide att smälla upp vindpapp eller bara onödig utgift?
 
Varför då inte vänta med hela projektet till nästa år? Om du nu inte skall sluföra det i år.
Alernativet är att, gör som du tänkt. Täck panelen med presenning.
Men jag hade väntat.....
 
mmm...tyvärr ett jätteprojekt. Kanske är bäst ändå. Tanken var att kunna göra nått av dessa 3 projekt som tyvärr går in i varandra.
 
Kan väl börja med att säga att jag inte vet till 100 % om det är ok att vänta till nästa år...MEN...i mitt område så har det dykt upp en mängd nybyggda hus och dessa är bara grundmålade vid monteringen. Dom byggdes förra året och har stått omålade (dvs bara grundmålade) över vintern och nu under sommaren har man börjat kasta på fasadfärgen. Så det borde väl fungera med att bara grundmåla och sedan vänta till nästa år med att lägga på den färg du vill ha.
 
En ordentlig grundmålning skyddar säkert bra. Fabriksgrundning som ibland kallas transportskydd skulle jag däremot inte låta stå en hel höst-vinter innan jag målade.
 
Kanske man kan grunda 2 ggr. Tycker det borde funka får väl tvätta nästa vår innan den riktiga målningen.
 
Istället för att grunda 2ggr är det väl bättre att köra den första fördigstrykningen nu. Sedan en till nästa år. Det är just vad jag gör. Hinner bara med en vända i år.
 
Om vi visste exakt vilken färg vi skulle ha, så skulle jag gjort det direkt.
 
Visst ja, så var det. En ordentlig grundmålning tror jag klarar sig rätt bra hur som helst.
 
tror du att det spelar någon roll vilen grundfärg, det finns ju en del att välja på demidekk, alcro bestå, perfekt mm eftersom jag kommer bara att köpa grunden iår. Eller behöver vi bestämma oss för en leverantör av färg? om vi kör t ex Alcro bestå grund och sen till våren råkar demidekk ha en super rea?
 
Jag är för dålig på dom olika färgtyperna för att svara på det. Kolla med färgaffärn eller där du köper grundfärgen vad som säger.
 
Varför är det omöjligt att bestämma både färgtyp och kulör nu??? Blir det lättare nästa år?

Du får ju hela vintern på dig att hitta en lämplig rea.
 
Det är ju det jag tänker göra, men om jag skall göra en sida ytterpanel pga altan projektet i år tänkte jag bara grundmåla. Om du läser längre upp så kanske du förstår.
 
Åhh
Jag trodde i min enfald att du skulle välja det du trodde var BÄST och sedan försöka köpa det så billigt som möjligt. Men det handlade om att köpa det som var billigast.

Jag menade att om man bestämmer sig för en färgtyp som man tror är bäst så kan man invänta rea på just den. I värsta fall får man betala fullpris men leva i trygg vetskap att man iallafall skyddat sitt hus på bästa sätt. Alternativet är ju att man handlar den som rear först och veckan efter är en annan färg på rea och man undrar om man gjorde rätt som redan handlat.

Kulören kan man väl ändå bestämma, bara be färgaffären bryta fram oavsett fabrikat. Fast det är ju inte aktuellt förän man valt färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.