Jag har precis byggt en friggebod och funderar nu på elen till friggeboden. Eftersom min elektriker har semester, så tänkte jag kolla några av mina idéer med forumet under tiden.

Har ett jordat uttag på utsidan av huset som är säkrat med 10A och kablarna har dimensionen 1,5 till uttaget. Funderar på att uttaget bode kunna tas bort (används inte) och istället dra vidare med EKLK-kabel till friggeboden (10m). Kabeln ska grävas ned i kabelrör.

Nu över till det jag funderar på.

Finns det någon fördel med att dimensionera EKLK kabeln grövre t.ex. 3G2,5 än vad som finns fram till uttaget? Eller det kanske rent av är en nackdel?

När kabeln sedan går in i friggeboden bör man då gå över till FK-kabel och VP-rör eller är det lika bra att fortsätta med EKLK i hela friggeboden och slippa dra rör. (Jag tänkte mig två eluttag och belysning i friggeboden.)

Mvh,
Fredrik

PS. Jag läste någonstans här i forumet att EKLK-kabeln hade en mantel som skulle kopplas ihop med den gul/gröna jorden. Vad fyller manteln för funktion i EKLK-kabeln? (Jag trodde det var EKKJ som hade mantel)
 
Ingen fördel att gå med större dimension på kabel såvida du inte byter från elskåpet också. Den dag du vill smälla in ett element eller två i boden kan det vara bra att ha 2,5. För avståndet (10m) behövs det inte.

Fortsätt med utanpåliggande om det inte stör dej. Enklare och ändringsbart utan att sprätta upp väggar.

Manteln i EKLK är en tunn folie medans i EKKJ är det en kopparfläta. I EKLK:n finns det också en biledare av koppar men den får inte användas som matning utan endast för att ansluta folien till skyddsjord.
 
Tack för svaret pefo.

Jag hade tänkt att man kunde dra EKLK i väggarna (dolt). Har för mig att jag läst att det var tillåtet och då hade jag väl ändå sluppit VP-rör. Fast det är klart att då blir det svårare att ändra i efterhand.

Varför vill man ansluta folien till skyddsjord?
 
Folieskiktet är tänkt som ett extra skydd om kabeln skadas. Om en fasledare blottläggs, tex pga att man krashar kabeln eller nån liten gnagare är i farten, är det tänkt att den ska kortsluta mot jord och bränna säkringen. I teorin i alla fall.
 
Du bör inte lägga den dolt. I så fall måste den ligga löst, får inte sättas fast inne i väggen, och sedna måste du ha dragavlastning överallt vid dosor, i lampan etc, Skall du dra inne i väggen så är det mycket enklare med VP rör.

Skälet till att den skall ligga löst är dels att om den blir träffad av en spik så flyttar kabeln på sig om den ligger löst. I gengälld måste man då ha dragavlastningar överallt efterssom kabeln ligger löst.

Motsvarande resonemang med VP rör är att om man spikar igenom röret så kommer trådarna inne i röret att flytta på sig (i teorin).
 
Tack för inputen hempularen. Eftersom man behöver borra genom reglar för att dra kabeln kändes det smidigare med bara EKLK-kabeln (10 mm). VP-rören är ju 16 mm.

Men med ditt resonemang i beaktande är det kanske bättre med VP-rör i alla fall. Att lägga kabeln på utsidan lockar inte.
 
Alternativt kan du använda EKRK (kulo) inne i stugan om du lägger utanpåliggande. Den är lite tunnare än EKLK.
 
Nu har jag surfat runt lite på forumet och tittat på alternativen flexrör kontra VP-rör. Det som förbryllar är att på en del ställen står det att VP-rören ska fästas tätt medan flexrören inte ska fästas (av den anledningen att man inte ska spika igenom). På andra ställen står det tvärt om. Flexrören ska fästas tätt medan VP-rören kan fästas mer sällan eftersom de är styva. Vad gäller egentligen?
 
Slangen måste fästas tätare, för om man trycker i en dragfjäder i en slang som sitter löst, så brukar det vara svårt.
 
Både slang och rör SKALL fästas så att dom inte ligger löst i väggarna, slangen fäster man tätare (ca. 60 cm C/C) nått som fungerar mycket bra på slang är smältlim (naturligtvis av rätt sort/typ). Det är mer än dragavlastningar som gör lös kabel i väggar besvärligt, tex. kablarna ska dras "efter beränsningsytorna" dvs. ej diagonalt utan i lod och våg och det sk vara möjligt att byta ut ledningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.