Jag skall skapa en kopplings-/fördelningspunkt utomhus för ev. framtida bruk. Tänker mig ett infällt skåp som gjuts in på sidan av en snart färdigställd betongtrappa. Matningen är ett 50mm standard kabelskyddsrör. Vidarematning blir nog 16mm eller 20mm PEM eller liknande som grävs ner i marken på lite olika ställen och bestyckas efter hand. Både signalkablar, svagström och 230V kommer att användas.

Typ något som på bilden, fast med färre anslutningar och med utomhusklassning och tätt lock. Några rekommendationer?

showpic.asp
 
Finns nog ingen mindre vad jag sett.

Här lite om tillbehören också:

http://www.schneider-electric.se/Downloads/ELJO_RH/ERH_0002.pdf

Står inget direkt om utomhusbruk men sätter du den helt skyddad från regnstänk så klarar du dig med IPX1.

Förresten, att blanda tele, svagström & starkström i samma kapsling är inte alltid så lyckat, men är det ett IHC-system så är det väl ok.
 
Låter som att den ska sitta rätt lågt? kan de kanske vara bra med detta tillbehör:

Låsbarhet: Frontlucka E 14 207 12 (inkl fästdetaljer) köps
som tillbehör. Luckan är anpassad till Abloys låscylinder,
1best nr 3273 samt regel nr 455333. Dessa detaljer köps
hos lås- eller järnhandlare. Luckan är även anpassad till
Telias låssystem.

Eller åtminstonde en lucka man måste ha verktyg för att öppna.
 
Tack för tipsen. Inget som passar än så länge. Det kommer att sitta utsatt för regn. Sitter och rotar med Garos alu-kapslingar just nu.

Angående svag- och starkström; det skall endast dras EKK/EKLK utan kopplingar. Kopplingslådan är bara en ren fördelningspunkt utan nya kopplingar. En "draggrop", typ. Eljos låda ovan är inte godkänd för starkström.
 
Om du inte tänker ha några kopplingar i lådan och bara kablar godkända för dragning i mark med skyddsrör (dvs EKLK) så tror jag inte du behöver en låda godkänd för starkström. De kablarna får dras utan beröringsskydd (till skillnad från t.ex. lös FK).
 
Johan Gunverth skrev:
Eljos låda ovan är inte godkänd för starkström.
Varför skulle den lådan inte vara godkänd för starkström? Var har du fått det ifrån? :confused:

CE och S-märkt enligt databladet!
 
pefo skrev:
Varför skulle den lådan inte vara godkänd för starkström? Var har du fått det ifrån? :confused:

CE och S-märkt enligt databladet!
Det stämmer ju faktiskt. Har använt den i huset för svagström och larm och fick infon på Selga i GBG i samband med uthämtning. Litade på denna uppgift utan att ifrågasätta. Är ju inte proffs, vettu. ;)
 
Dom menade kanske att DU inte fick använda den för starkström :)
 
Johan Gunverth skrev:
Det stämmer ju faktiskt. Har använt den i huset för svagström och larm och fick infon på Selga i GBG i samband med uthämtning. Litade på denna uppgift utan att ifrågasätta. Är ju inte proffs, vettu. ;)
Kan ju hända att de tolkade benämningen "Central-/tele. och svagströmsdosa" som att den bara fick användas till svagström. Ibland har jag sett den användas som samlingsbox bakom elcentraler.
 
Jag funderar på om jag inte skall gjuta en nisch istället. Typ 30x30cm och 10cm djupt. Om man nu vill koppla/fördela något någon gång går det ju sätta utanpåliggande spolsäkra kopplingsdosor i gjutgods. Alla anslutning sätter man upptill inne i nischen så rinner det inte in vatten i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.