Tjenare!

Jag ska/håller på att installera ett pannrum (saker tar tid när man inte får tummen ur) och hade tänkt använda mig av 25 mm pex i skyddsslang för matning till och från mitt gamla pannrum.
Jag har köpt hem en rulle på 50 eller 60 meter, kommer inte riktigt ihåg, med 25 mm pex i skyddsslang.
Då en rörkrökarkompis kikade på den sa han att det var inte godkänt för tappvarmvatten.

Vad ska jag ha till tappvattnet och var hittar jag det?

//Warlock
 
Det finns PEX o PEX. Dels finns det Pex rör som bara är godkända för tappvatten, inte som värmerör. Det beror på att de är inte diffusionstäta så vatten i ett värmesystem kommer att ta upp syre genom rörväggen, och de delar av värmesystemet som är i metall kommer att korrodera pga. syret.

Dels finns det PEX rör som bara får användas som värmerör, de är diffusionstäta, sedan tror jag att de inte håller för fullt tryck, därav att man inte får ha dem i tappvattensystem.

Dels finns det PEX rör som är godkända för båda användningsområdena. Kallas Multipex (fabrikat Roth, finns på Sigro.se) eller CombiPex (om jag minns rätt), Fabrikat Wirsbo finns hos rinkabyror.se. Såvitt jag förstår så använder rörfirmorna kombinationsvarianten oftast om det inte är väldigt stora projekt. Billigare att bara hålla en sort i lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.