Jag har tillämpat en riktig fuling ett par gånger när parabolen har rört sig i vinden.
Lyfter helt enkelt upp 14" tv:n på taket och sen använder jag boxens signalstyrkemätare
 
Man bör inte kompensera en dålig mottagning med en antennförstärkare, är signalen svag/brusig från antennen
så blir bruset också förstärkt.

Hur långt har du till sändarmasten ?

Jag har satt upp en del antenner på svårare ställen och fått ta till "värstingantennerna" Triax 100 element eller
Televe DAT 75, då utan förstärkare och det har lyckats mycket bra.
 
BR125 skrev:
Man bör inte kompensera en dålig mottagning med en antennförstärkare, är signalen svag/brusig från antennen
så blir bruset också förstärkt.

Hur långt har du till sändarmasten ?

Jag har satt upp en del antenner på svårare ställen och fått ta till "värstingantennerna" Triax 100 element eller
Televe DAT 75, då utan förstärkare och det har lyckats mycket bra.
Det går ju att byta ut den passiva dipolen på DAT-45/75 med en dipolförstärkt som kräver separat strömmatning.
30261.jpg
http://www.kjell.com/?item=30261&path=

Jag har min antenn inomhus på kallvinden och när jag bytte till en DAT-45 med dipolförstärkare så kunde jag ta bort antennförstärkarna jag hade vid varje TV-apparat, vilket ju var en dålig lösning. Nu är mottagningen perfekt oavsett kanal och väder.
 
Har också bytt till en antenn DAT75 i samband med digitaliseringen för 2 år sedan och jag bytte ut den passiva dipolen och det funkar riktigt bra.
Det jag märkte var att om uttagen var seriekopplar så tappade det rätt mycket i signalkvalitet så det slutade med att jag gjorde ett stjärnnät istället för mina tv uttag. Det var svettigt och krävde en hel del grävande i 20 årig glasfiber! :)
I samband med det så byttes kablarna ut också och det gjorde nog sitt lilla tillskott det också så har man lite taskiga mottagningsförhållande så krävs det en helöversyn av all delar.

Förstärkaren (Som jag även använde på den analoga tiden) ska sitta så nära antennen som möjligt, där signalens förluster är som minst, men den kunde jag inte ta bort trots en aktiva dipolen. Så förstärkare nere vid tv-jacken tror jag inte man ska försöka sig på utan satsa en 500-1000 kr på en bra förstärkare där man får en 5-6 utgångar på och kan skapa sig ett vettigt stjärnnät.
Det är nästa investering (förutom platt-tv för jag är ju en av få som sitter kvar med tjock-tv :-D) för just nu får jag bra bild där vår enda (1) tv står och i sovrummet men när barnen växte till sig så vill de ha tv och då krävs det nog tvmöjlighet på ytterligare 2-3 ställen.
 
Det har faktiskt funkat riktigt bra med nya masten, vet dock inte vilken jag går mot ännu.
Undrar om det är lönt att byta koaxen från mast-filtret och ner, den kabeln är ganska gammal.

3:an brusar lite, men ingen annan kanal ??

Vi har bara ett tv-jack så det är inga sådana förluster med seriekoppling.

Man kanske ska köpa en ny antenn?
 
Redigerat:
Classe har en UHF 21-69 91-elementare med 16db förstärkning, hur tror ni den skulle bete sig jämfört med en 20-30 år gammal antenn?
Bör man byta mastfiltret också?
 
Har ingen ström däruppe och har ingen lust att dra om det inte behövs.
 
spocks_beard skrev:
Har ingen ström däruppe och har ingen lust att dra om det inte behövs.
Den där antennen från Clas Ohlson (den med inbyggd förstärkare) matas nog med spänning via antennkabeln. Man kopplar batterieliminatorn till en liten adapter som sätts mellan antennkabeln och digitalboxen/TV:n.
 
Jag vill absolut varna för Clas antennerna, dom är inte gjorda för det svenska klimatet.

Inkopplingsboxen tar ofta in vatten med följden att koaxkabeln tappar kontakten med dipolen på grund av korrosion.

Medföljande skruvar rostar sönder efter bara några år, alltså går det inte och dra
om skruvarna efter en storm, då går dom bara av.
 
BR125 skrev:
Jag vill absolut varna för Clas antennerna, dom är inte gjorda för det svenska klimatet.

Inkopplingsboxen tar ofta in vatten med följden att koaxkabeln tappar kontakten med dipolen på grund av korrosion.

Medföljande skruvar rostar sönder efter bara några år, alltså går det inte och dra
om skruvarna efter en storm, då går dom bara av.
Då har de blivit sämre på sistone. Då det huset jag köpt råkar vara samma hus som jag växt upp i, så vet jag att den 2 m långa fågelskrämman på taket kommer från just herr Classe själv och den köptes på den tiden då man fortfarande beställde deras saker via postorder...
Det enda problemet jag haft genom åren berodde som jag nämnt i andra trådar på att jag haft för klen kabelarea, men själva antennen har jag inte haft problem med. Däremot är friktionen i fästet som medföljde lite taskigt, så den kan ändra sig när det är storm, men då blåser den ju visserligen inte sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.