Hej ,
Jo det är nämligen så att jag hade tänkt slipa mitt parkettgolv hemma, har kollat upp var man kan hyra golvslip och så , men jag vet inte riktigt om jag vågar göra det? Hur mycket slipar man bort utav golvet? Vet heller inte om det är gjort förr men jag mätte tjockleken och det var 8mm tjockt. Är det för lite för att man ska kunna slipa det? Det ser riktigt hemskt ut med en massa repor, vill ju heller inte lägga ut pengar på att lägga nytt golv eftersom jag bara hyr, men min värd vill varken slipa eller lägga nytt... :(
Tacksam för svar! :)


,, lilla jag
 
Kör på. parkettgolv är enkelt att slipa. Betydligt enklare än furu och grangolv. Mycket hårdare så risken att gräva hål med maskinen är ganska liten. Givetvis får du ju aldrig stanna med maskinen utan den ska ju alltid vara i rörelse så länge valsen är i läge för slipning.

Av de 8 mm du har kvar kommer säkert 6 vara kvar och du har inte en repa i golvet efter att ha tagit bort 2 mm. 2 mm i repor är en krater.

Du kan garanterat göra detta själv om du inte har 2 tummar i mitten av handen.
 
Hm, okej, så som du beskriver det så verkar det ju inte allt för svårt. Men på parkett ska man väl bara gå rakt över och inte diagonalt? Slippapper och sånt vet väl de som man hyr av vilka man ska ha? Men sen, behöver man mellanslipa också? Eller räcker det med att köra med ett grovt och sen ett lite finare och sen bara på och lacka? Eller hur ska man bära sej åt? Är ganska okunnig som du märker! :)
Tack för svaret!
 
Är hela golvet 8 mm tjockt eller är det den "egentliga" parkettytan som är 8 mm? Om det är golvets tjocklek som är 8 mm tror jag inte att du har slipmån alls för en omslipning, dessvärre. Då handlar det nog om ett "engångsgolv" som byts ut istället för att slipas.

MVH
Ronnie
 
Hm, jadu det var en riktigt bra fråga och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning alls. Har inte så stor koll på det där med golv , kan inte så mycket. Men nu är det så att jag har bott i den lägenheten i sju år, och innan dess tror jag inte att golvet var slipat. En kompis till mej bodde i en lägenhet på samma område, och när de flyttade ut så slipade de golvet (alltså hyresvärden). Och jag vet ju att det är äkta parkett och att man ska kunna slipa det , men kan det då vara så att golvet redan är slipat för många gånger eller? Alltså jag har verkligen ingen aning. Detta blev plötsligt väldigt svårt. Så min slutsats är väl då om jag fattat detta rätt att det inte är något "engångsgolv". Förlåt om jag verkar trög, men vad menar du med den "egentliga parkettytan"? Innan har jag inte brytt mej så mycket om golvet men nu plötsligt fick jag för mej att jag skulle göra något åt det. Och enligt min hyresvärd så är det nog inte på tal om att byta golv, det skulle ju vara på tok för dyrt för han..... :( Det där med golv och att slipa är väl inte någonting för sådana tjejer som mej antar jag ;) Kan ju verkligen inget......
Tack för att du svarade iallafall! :)
 
Parkettgolv brukar bestå av flera trälager som limmats ihop. Det översta är det trä som du går på. Oftast av ek. De andra lagren är av furu tror jag. Du kan ju prova att lossa en golvlist och borra ett litet hål på nåt ställe där listen i alla fall sedan kommer att täcka. Då kanske du kan se hur tjockt det översta lagret trä är. Har du tre, fyra millimeter eklager borde det inte vara något problem att slipa. Men som sagt, håll slipmaskinen i rörelse och ta det försiktigt. Då är det inte så svårt.
 
oojaa skrev:
( Det där med golv och att slipa är väl inte någonting för sådana tjejer som mej antar jag ;) Kan ju verkligen inget......
Tack för att du svarade iallafall! :)
Klart sådana tjejer som du klarar av att slipa golvet! För visst är väl du en sån där typisk tv-såpa tjej som har blonderat hår, naglar som är 5 cm och högklackade stilettskor...då kommer du klara det galant!...:)

Att det skulle vara "engångsparkett" inlagt i en gammal lägenhet har jag svårt, mycket svårt, att tro.
Riktigt hur du går tillväga vad gäller lackning av golvet är inte jag mannen att svara på då lack är något av det värsta otyg jag vet....:) Jag har slipat några parkettgolv och med gott resultat oljat dem istället.

Har slipat ett gammalt furugolv idag, shit vilket skitjobb när det är en gammal vind som inretts till rum..snedtak, takstolstimmer som går ner i golvet och massor av vinklar och vrår. Minst sagt bökigt men det blev skitbra!
 
Mitt förslag på hur du ska mäta hur tjockt golvet är att ta bort golvsockeln och stick ner en tumstock i springan som är mellan väggen och golvet. Alternativt om du har en metallist istället för tröskel, är att du skruvar bort den och kollar tjockleken där istället. Är måttet från undergolvet (det golv parketten ligger på) upp till toppen på slitskiktet/lamellerna (det man går på) mellan 10-14mm så är det ett "riktigt" parkettgolv. Är måttet under 10mm så är det ett engånggolv, laminatgolv eller så är det ett "riktigt" golv som är mycket slipat.


En liten lathund:
1. Slipa hela golvet med 36-papper. (Med golvslipen)
2. Slipa hela golvet med 60-papper. (Med golvslipen)
3. Slipa kanterna, där golvslipen inte kom åt, med kantmaskin med 60-papper.
4. Sickla och/eller slipa hörnen, kanter, vid rör etc. där du inte kommit åt med golvslipen eller kantslipen.
5. Dammsug - noga!
6. Slipa hela golvet med 120-papper. (Med golvslipen)
7. Dammsug - noga!
8. På med lacken.

Det är inte speciellt svårt att slipa. Aldrig stå stilla med maskinen, och sätt ner och ta upp valsen långsamt, fast inte för långsamt för då missar du för mycket av golvet. Tänk på att det är noggrannare ju finare papper du använder. Ett valsmärke med 120-papper är mycket svårare att få bort än ett med 36-papper. Att lacka kan vara lite trixigt om man inte gjort det förr. Var snabb med grundlacken för att undvika ränder.

Jag tycker absolut att du ska göra det själv. Det kan inte gå mycket mer än åt helvete, och det går alltid att fixa till om det inte blir bra.
 
Har insett att det kanske är lite mer jobb än vad jag först trodde. Men om jag fattat rätt nu då så är det en massa olika lager av trä som ett parkettgolv består av? Eller? Detta kommer bli alldeles för jobbigt för mej att klara av, men man får väl försöka kanske. Som sagt, det kan ju inte gå mer än åt helvete och gör det de, ja då får jag ett riktigt helvete :) Någon som har lust att slipa mitt golv? ;) Skulle vara gulligt.
Borde nog anlita någon som kan sin sak ;)
 
H
Jag tror inte heller det är någon engångsparkett utan vanlig parkett. Hyr en golvslip på Bauhaus, de är mycket billigare än den sk. fackhandeln. Bauhaus har golvslipar både av både roterande- och slipbandstyp. Lackningen är enkel. Vattenbaserad lack är väl det enda som används idag. Finns blank, halvblank och halvmatt typ. Man får stryka 4-5 gånger för bra resultat. 4 liter lack brukar kosta mellan 450-600:- Har provat Herdins lack som var lite billigare än Beckers och resultatet blev bra.
 
Redigerat:
Jag håller precis på med vardagsrummet 25 kvm parkett. Det var lättare än jag trodde men jag har inte slutresultatet ännu men det ser mycket lovande ut så här långt. Läbbigt att dra igång maskinen första gången men man får snabbt in tekniken. Mitt golv har bara 3-4 mm parkett så dina 8 ger dig mycket spelrum att rätta misstag. Tror inte jag tagit av mer än 1 mm på sin höjd och då slipade jag många gånger med grovt 36 korn. Min rek är "go for it" och känn stoltheten sedan. Rekommenderar att man hyr där man får bra instruktioner, jag fick en 30 min kurs och det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.