Då trädgården är ganska vildvuxen så blir det en hel del beskärnade och sågande av buskar och mindre träd. Men ack ack vilka mängder det blir att köra till återvinningsstationen med. Inte har vi plats på tomten heller. En trädgårdskunnig vän föreslog att vi skulle hyra en flismaskin och strö ut resterna som täckbark i rabatterna. På det viset slår man ju två flugor i en smäll. En del kan ju komposteras oxå.

Är det så här enkelt. Och vad skall man ha, en flismaskin eller kompostkvarn, vad skiljer de båda förutom att flismaskinen orkar grövre pinnar. Är det som kommer ut likadant. Jag har kollat lite på nätet och många kompostkvarnar ser ganska klena ut. Dela med er av era erfarenheter. Vilka maskiner har ni provat, fabrikat och pris? Helst vill jag har en egen maskin så jag kan ta hand om grenarna efterhand.

:rolleyes:
 
Man hyr med fördel den största flismaskinen ni kan hitta, för det som tar tid är att "knö" ner grenarna i maskinen och mindre maskiner (kompostkvarnar) får man trycka ner grenarna i, en större "suger" ner träden av sig självt.

1. Bensindrivna är inte nödvändigtvis bättre än eldrivna.
2. Tänk på att knotorna där det förgrenar sig är tjockare än själva stammen om du funderar på max diameter på någon maskin.

När man har rensat undan det initiala kan man sedan köpa sig en vardags maskin som inte är fullt så häftig (kompostkvarn), där kan jag rekomendera "Viking" men de är lite dyrare.
 
Köpte Bosch kompostkvarn AXT2200HP och är otroligt nöjd med detta inköp. Kostnad: 3900 på Hornbach. Kostar liknande i andra affärer har jag sett. Har malt ner en mindre dvärgtalldunge, de avklippta grenarna från häcken etc. Den är helt fantastisk! Tar grenar upp till 4 cm i diameter och matar själv. Borde köpt en långt tidigare.
 
Vad använder du det nermalda materialet till? Kompost eller rabatter?
 
Fliset kan du tex lägga som marktäckare under häckar för att minska ogräsrensningen något. Det kan även passa i vissa rabatter där man har perenner och buskar - men det beror lite på hur fliset ser ut och om det är "snyggt".
 
Vår ger relativt stora flisor, inte supersnyggt. Om man enbart kör grenar utan löv och barr skulle man kanske kunna använda det. Har i dagsläget lagt det på komposten, men jag kan nog tänka mig att lägga det under häcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.