Hej, vi har ett uthus på tomten (Uppsala) som troligen är från ca 1910. Vill nu ta tag i upprustningen av det. Taket verkar vara i ok kondition (rejäla takstolar och fin spont) trots ett par spruckna trekupiga tegel. Ska väl börja med att byta dessa, åtgärda ev papp o läkt, men också måla utvändigt. Har fått tips att det borde vara tjärfärg som sitter på detta, och isåfall vill vi ju använda samma färg. Vet någon om bra sådana färger? Vad gäller knutar, fönsteromfattningar, vindskivor (?) har dessa varit gröna, lite rester av denna finns kvar som ni kanske ser på bilderna. Kan det vara linoljefärg? Är det isåfall något visst pigment som kan köpas via Gysinge el. dyl?

Mvh/
A

(urtsäkta stöket i trädgården )
a47200823226P970b.jpg

bb7200823341P79d8.jpg

ac7200823419P89c3.jpg

487200823438Pc442.jpg
 
Redigerat:
Sök på Roslagsmahogny eller tjärolja (tror jag det var)
 
Vilket fint uthus! Jag tror också på roslagsmahogny (lika delar tjära, balsamterpentin och linolja). Enkel att blanda till själv och lätt att måla med. Finns ingen anledning att köpa färdig, även om det finns.
 
Ja, ett underbart uthus. Det får mig att tänka på pepparkakshuset i Hans & Greta. :)
Här hittar du ett recept på roslagsmahogny: http://www.skansen.se/pages/?ID=790
Vad den gröna färgen anbelangar ser den lite mossigare ut än oxidgrön och kromoxidgrön, så jag skulle tippa på att grönjord hamnar rätt nära. Du kan dock bestryka med linoljefärg för att se om färgen får en annan nyans (vi halvoljade en "trären" dörr med resultatet att den gamla kromoxidgröna färgen plötsligt lyste upp).
 
Tack för trevliga svar! Har kollat upp roslagsmahogny och de gröna pigmenten (antar att det är linoljefärg som avses) - nu ser man verkligen fram emot att ta sig an det här!
Läste nånstans på nätet nu att man kunde blanda till med 40% terpentin, 30% linolja och 30% tjära istället för 1+1+1 om träet är mycket torrt som detta är. Även att man som vanligt måste vara noggrann med förarbetet och rengöra väl (kör väl vanlig fasadtvätt) och att en tjärad fasad aldrig kan målas över med annan färg. Ser ut som att fönsteromfattningen varit tjärad, så där får jag väl byta plankorna om jag vill ha grönt. 40% terpentin, 30% linolja och 30% tjäraosta nya bilder när det är klart!

Hittade tjära på den här byggnadsvårdsbutiken; http://kleen.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=70

Kör man två strykningar med tjära eller?

/A
 
Redigerat:
Jag skulle hellre minska än öka mängden balsamterpentin! Den gör ingen nytta för träet! Däremot är den miljö- och hälsovådlig. Med 1+1+1 får man dessutom en väldigt rinnig färg. Nästa gång jag själv ska måla med roslagsmahogny tänker jag använda mindre terpentin.

Två strykningar blir nog bra.

Bästa tjäran är väl den som kallas dalbränd (har vi några experter på tjära här)? Finns bla hos Claessons Trätjära (www.claessons.com).
 
Det är annars möjligt att bryta roslagsmahogny med pigment. Jag har sett ett hus som var målat i roslagsmahogny brutet med järnoxidrött, det fick en väldigt annorlunda lyster jämfört med röd slamfärg. Väldigt läckert.

Jag håller med Karakorum om balsamterpentinet. Det gör inget för träet och i så fall skulle man väl snarast öka mängden linolja? Jag gillar inte balsamterpentin - det ger mig rungande migrän varje gång jag känner lukten - så jag undviker det i möjligaste mån.
 
Vi behandlade vårt veranda golv med roslagsmahogny. Blandade i järnoxidbrunt för att få lite mer färg och det blev jättebra. Men jag skulle nog inte heller använda mer balsamterpentin.
 
Sophie skrev:
Vi behandlade vårt veranda golv med roslagsmahogny. Blandade i järnoxidbrunt för att få lite mer färg och det blev jättebra. Men jag skulle nog inte heller använda mer balsamterpentin.
Störs ni inte av tjärlukten?
 
det luktade aldrig tjära...mer än precis innan det torkade. Nu var detta några år sedan och jag har för mig att jag blandade efter recept i Gysinges katalog. (men det var 1 del av varje olja, tjära terpentin) och torktiden skulle nog vara ca 3 veckor. Men vi har aldrig efter det att vi började använda golvet igen känt att det luktade tjära.

Förresten så var det en öppen veranda...alltså inte inglasad. Det kanske uppfattades så när jag skrev verandagolv...man tar för givet att andra förstår vad man menar för att det är så självklart för en själv... ;)
 
  • veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm,
Jag hade en tanke på att måla mina gavelpaneler med tjärfärg eftersom det var så man gjorde förr, men kvinnan i butiken som sålde tjärfärgen varnade för att vi skulle kunna bli störda av lukten, t.ex. varma sommardagar i trädgården, eller när man har fönstret öppet. Jag förstod det som att lukten aldrig går bort...... Så därför lutar vi åt att måla med brun lasyr i stället. Men om ni säger att det inte luktar så kommer saken kanske i ett annat läge.

Snygg veranda ni har!
 
Men tjära luktar ju gott! Roslagsmahogny innehåller ju så pass lite tjära att det inte blir särskilt starkt. Men vi har en tjärblandad färg på "stocksyllen" på en öppen veranda, och på sydsidan har det runnit lite när solen stekt på. Första året luktade det också varma sommardagar, men inte för starkt utan faktiskt ganska "torptrevligt". Nu två år senare, är det ingen lukt alls utan bara en härdig yta.
 
norrbottenstorpet skrev:
Men tjära luktar ju gott! Roslagsmahogny innehåller ju så pass lite tjära att det inte blir särskilt starkt. Men vi har en tjärblandad färg på "stocksyllen" på en öppen veranda, och på sydsidan har det runnit lite när solen stekt på. Första året luktade det också varma sommardagar, men inte för starkt utan faktiskt ganska "torptrevligt". Nu två år senare, är det ingen lukt alls utan bara en härdig yta.
Hmm, jag behandlade min sågbock med en produkt som hette "rustik" vilket var linolja blandat med tjära. Jag fick ont i huvudet av lukten så det blev ingen sågning det året.....;) Dessutom var det nog väldigt lite tjära i den oljan, för efter ett år såg träet inte längre behandlat ut.
 
Det var här jag hittade texten om att öka mängden terpentin för torrt trä: http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t6444.html Men byggahus är ju bästa forumet, så jag får gå på det :)

Om ni kollar bild 3 (översta serien) som är en detalj av vindskivan som skall målas grön, ser ni att det träet är ganska "sprickigt". Om jag behåller den, och ej byter träet (det har ju ändå åldrats fint), tror ni då att det är linoljefärg (grönjord/oxidgrönt eller dyl) som funkar, eller är det bättre att köra grön slamfärg/falufärg till detta? Förutom att jag får för mig att slamfärg täcker en spruken ýta bättre, skall den ju dessutom matcha den matta yta som roslagsmahognyn får på fasaden....

/A
 
Om du förtunnar linoljefärgen något i första strykningen blir det lättare att få in den i sprickor och ojämnheter. Träet kommer att suga åt sig så mycket olja att färgen mattas av, den blir inte blank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.