Ska byta vindskivor. Huset har plåttak, sånt där "veckat", där sista vecket är fastspikat i överkanten på vindskiven. Numera skruvar man ju, men detta är fäst med spikar.

Mitt problem: Hur gör jag för att få upp spikarna utan att göra fula märken på plåttaket, det är inte lätt när man ska försöka dra ut spikarna. :confused:
 
Det kanske går att sätta en vinkelslip eller liknande i brädan och kapa spiken underifrån så att du bara får en kort bit att dra ur?
 
När jag plockade ner ett plåttak köpte jag en glidhammare på Biltema som jag svetsade fast en liten kofot på. På det viset kunde jag knacka kofoten under spikskallen och rycka upp spiken. Under skallen fanns en plastbricka.
Om det finns möjlighet att med en hovtång få tag i spikskallen (antar att det är en vanlig spik utan bricka) skulle man kunna svetsa fast den på en glidhammare. Fördelen med att kunna använda en glidhammare är att man inte behöver bryta mot underlaget och göra märken.
 
Ok, glidhammare lät inte så tokigt! Såg att Jula hade en för 199 kr.
 
Då får du 2 på Biltema. :)
 
Brukar använda en hovtång och lägger under en plåtbit eller masonitskiva. Har funkat jämt för mig iaf.
 
Måste du dra bort den?

Håller på med ett liknande projekt, och vi bygger ny vindskiva ovanpå den gamla. Först en bräda som går kant i kant med plåtkanten (nedanför plåten) På den en bräda som sticker upp en bit ovanför plåtkanten. På det en vattbräda. Då har jag så att säga byggt in den gamla vindbrädan i vilken plåten sitter fastspikad. Jag har inte behövt dra ut några spikar ur plåttaket. Skulle jag behöva byta plåten någon gång räcker det att ta bort vattbrädan för att komma åt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.