Jag håller på att fixa köket i ett hus från -31. Jag har öppnat golvet för att byta värmerör innan jag lägger parkett på det gamla furugolvet. Jag ser att spånfyllningen har sjunkit, ca 5 cm luft i vissa fack. Jag har fått tipset att borra små hål nära yttervägg och att sedan spruta in skumisolering från sprayflaka för att få bättre isolering i kanten. Frågar runy lite och får rädet att INTE göra så, byggskummet använder fukt för att härda och binder sedan fukt vid min syll.
Har någon synpunkter?
Såklart fyller jag med fiber där jag har tagit upp en planka, men jag når inte allt härifrån.
 
Fogskum håller inte kvar fukt då det är härdat ,ej suger fukt enligt vad jag fått lära mig samt erfarenhet.. Fogskum isolerar däremot bra mot vind och fukt (Tolka nu ej detta till att använda det i våtarum som tätskick osv ) .Däremot sprayar man med vatten för att få vidhäftning när man "sprayar" skummet.
 
Men det är ju väldigt tätt så det kan påverka fuktvandringen i din gamla konstruktion. Sedan är det svårt att få skum jämntnär man skummar ner igenom hål. Man ser detta ofta när man bruter upp konstruktioner där man gjort på detta vis. Jag skulle låssat yttersta brädan alternativt kapat ändarna längs golvet något (Beroende på golvets orientering) Sedan isolerat med ett hygroskopiskt isolermaterial tex lindrev om man är byggnadsvårdare eller vanlig isolering om du vill) sedan lägga tillbaka golvplankan eller om du kapat något på ändarna lägga fris runt om.

mvh plexi
 
Jag tror att jag avstår skuminsprutning.
Nyttan verkar vara liten även om fuktrisken inte är att oroa sig för.
Mitt hus är gammalt utan moderna material och ångspärrar. Att skapa nya problem vid renovering är
något som jag ser som en risk Speciellt vid ökad isolering.
Göran Sbo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.