Hej!

Min mamma ska sälja sin bostadsrätt och rent spontant känner jag att jag aldrig skulle sälja utan mäklare men jag ska vara riktigt ärlig och säga att jag vet inte varför riktigt utan det känns bara tryggt. Mäklaren hjälper ju till med alla papper och att pressa upp priset men vad gör dem mer. Har ni några åsikter om att sälja med eller utan mäklare så är det till stor hjälp.
 
Jag tror att om du väljer mäklare med viss omsorg så kommer det att bli ett bättre pris (även efter avdrag för mäklararvode) än utan mäklare. Om du inte är väldigt väl insatt i vilka regler som gäller (och kan få en köpare att inse att du är väl insatt) så bör du undvika en privatförsäljning.

Jag sålde själv utan mäklare min lägenhet för snart 20 år sedan det gick bra, jag fick ett bättre kvadratmeter pris än någon mäklare hade fått ut på typ 3 månader i området. MEN jag var ordförande i föreningen (som var en av Sveriges största, med ca hundra överlåtelser varje år) till året innan jag flyttade, jag hade skaffat mig bra insyn i hur mäklarna jobbade, och kunde formaliteterna bättre än mäklarna. Min blivande fru sålde samtidigt sin lägenhet med min hjälp, där skaffade jag mig lite gratistips om lämplig nivå och hur marknaden såg ut just då just i det kvarteret osv. från en mäklare jag hade god kontakt med efter flera jobb han hade gjort i "min" förening. Utan den erfarenheten skulle jag inte gett mig på det.

Men välj mäklare med omsorg, skaffa kunskap. Var en medveten säljare (så vågar inte mäklaren lura dig). Lita aldrig på vad en mäklare säger, kolla och dubbelkolla ALLT! Man får aldrig resonera att "detta måste väl mäklaren veta hur man gör", han kanske vet det, men finns det en metod som är snabbare än den rätta så kommer mäklaren att välja enkelhet och tidsbesparing. Att inte lita på en mäklare är en god regel oavsett om man köper eller säljer. Talar av erfarenhet, båder från egna affärer med mäklare, och efter att ha fått vara med att reda ut soppan efter misslyckade "tidsbesparingar" under min tid som ordförande.
 
Tack för svaret.
 
Att sälja en bostadsrätt behöver ju inte vara så himla komplicerat. Jag sålde min 1:a själv för en massa år sedan. Var uppdaterad på förening och husets status. Gör ett tydligt prospekt. Kontraktsformulär hittar du på nätet eller i bokhandel. Det viktigaste, och det som mäklarna har många kanaler för är att få dit MÅNGA på visningen. Men det flesta letar ju på nätet idag, så sålänge man får sin annons med på hemnet. Kolla in dessa nya billiga nätmäklare, där du gör en stor del av jobbet själv, men får hjälp med endel saker. Lycka till!
 
Det är inte svårt att sälja utan mäklare, bara enkelt pappersarbete dessutom hjälper banken gärna till(gratis med enklare saker), men, men, men att sälja privat ger nog i de flesta fallen sämre bud och sämre budgivning och svårare att få igång budgivning. Jag har varit på flera privata visningar där familjen står i dörren och man knappt känner att man vill gå in, än mindre öppna någon garderob eller inspektera något noggrannare. Det är även svårt att få igång en prisdiskussion med en privat säljare. Det är även svårare att diskutera för resp nackdelar (som fel på saker etc). Jag vet även många som gått ut privat fått bud och tänkt sälja men det har "inte kommit till skott" det är lite svårt att "bli säljare" och de kontaktat mäklare som då gått ut med samma objekt men fått avsevärt mycket mera betalt, 30-40 procent i några fall. De finns säkert fall där privata säljare lyckats men jag skulle föreslå att använd mäklare! Dessa brukar få igång bättre budgivning, har mer kundkontakter med köpare samt är vana att "sälja". Det är inte så enkelt att komma till "avslut" i en miljonaffär som många tror!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.