Hej undrar om ngn vet ngn hemsida där man kan se vad ett nytt skåp (25A) skulle kosta.

Har hittat en del begagnade för varierat pris men skulle gärna vilja veta vad ett nytt kostar.

tackar i förhand.
 
Hej,

jag menar typ detta...var kan jag hitta nypris på ett sånt.
http://www.blocket.se/vi/16767855.htm?ca=20_s

Det kommer nämligen att kosta oss ca 10000 att hyra från elfirman som Götenehus anlitar.... (ca 7 månader).
 
ring cramo eller ramirent och hör vad de vill ha i hyra. 10' lät milt sagt lite häftigt om det bara är hyra för centralen.

Centralen på din bild är en 63A central som är en storlek större än 32A centralerna som man vanligtvis använder

32A finns dessutom både som skåp och som så kallad handväska, dvs bara kopplingslåda och ser då ut så här http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?id=3827

Får du inte ner hyrespriset rejält så skulle jag skaffa en lämplig kapsling till den ovanstående och köra på en sådann
 
Nypriset på en byggcentral i den storleken börjar på c:a 9000:- (lågt räknat, beror på hur bra pris du kan få hos din elfirma).
 
Jag kanske ska ta historien från början så att ni e med.

Vi bygger ett Götenehus med totalentreprenad.
i produktionkalkylen ligger en post för byggelen på 20 000 (dvs för den tillfälliga anslutningen och förbrukningen).
I början på Juni ställde elfirma ut ett skåp på vår tomt (och på de andra 3 tomterna i området som ska bygga med götenehus dvs totalt 4 skåp).
Eon fakturerade oss planenligt 3250 för den tillfälliga anslutningen.
Nu utan förvarning (vi har inte fått ngn som helst info om detta varken från säljaren eller elfirman tidigare) så fick vi en räkning från elfirman att vi ska betala 1000kr för utkörning och inkoppling av skåp samt 42,30kr/dag som vi har skåpet.....till detta ska tilläggas att det var 10 dagar betalningsvillkor (jag kunde mkt väl ha varit på semester i 14 dar)
Vi har alltså varken muntligt eller skriftligt kommit överens om att hyra ett skåp från de och inte då heller till vilket pris.

har nu ringt elfirman och de menar att de är Götenehus uppgift att informera oss om detta (överenskommelsen om hyran har de gjort upp med Götenehus). Eftersom vår säljare på Götenehus är på semester till v.32 så gick elfirman med på att förlänga sista betalningsdag till v.33 så att jag får en möjlighet att ta detta med Götenehus.... helt ok så långt...

Nu vill jag veta vad jag skulle kunna få för de 10 000 som de vill att jag ska batala i hyra + inkoppling (själva jobbet alltså inte anslutningsavgiften)....
Skulle jag kunna köpa ett nytt skåp använda den i 7 månader och sen sälja den vidare?
Vill ha lite på fötterna när jag ska snacka med säljaren.

Oavsett vilket så förstår jag inte hur man kan skicka ut en faktura för hyra utan varken muntligt eller skriftligt avtal med den som man skickar fakturan till....
Fattar inte hur säljaren kan missa att informera om att halva posten för byggelen kommer att käkas upp av hyran av skåpet....

Väntar nu på att få en faktura för spikpistolen snickaren kommer att använda till vårt bygge....för den ingår väl heller inte i totalentreprenaden.....

jaja... min fråga är alltså vad kostar ett sånt skåp nytt?...

Ska kanske tillägga att förutom att denna elfirma är anlitad för att i totalentrprenaden sätta hela elinstallationen ivårt hus så har vi valt till ytterliggare el för 90 000 hos de..........spelar kanske ingen roll tycker säker nån... men det tycker jag.... att ställa ett gammalt skåp där tillfälligt som säkert är betalt flera ggr om hade de säkert kunnat bjuda på..
 
Redigerat:
Den där är med mätarplats också va?
 
Liknande denna kanske de är: E:1990866. Har du tur kan du få köpa den av en elfirma för runt 10 000kr + moms kostar drygt 18000 i "listpris".

Denna är förövrigt utan mätarplats.
 
Rrrrr skrev:
Den där är med mätarplats också va?
Där är så att man kan läsa av mätarställningen i den...
OK... strax under 20 000 borde jag alltså kunna få ett helt nytt sånt skåp om jag förstår er rätt.
Tack!
 
Den jag nämde var ju somsagt utan mätare
 
Problemet brukar vara att elbolgen inte godkänner ansdra än sina egna skåp, men här verkar det ju som om det är elfirman som står för skåpet....

Vi löste det hela genom att fort som ögat smälla upp garagväggen där rätta mätarskåpet sitter, och fick dom att koppla in strömmen där. = ingen byggströmsavgift eller hyra av skåp.

/L
 
Vi brukar köka ut de riktiga mätarskåpet som ska senare sitta på huset, och skruva fast de på en ställning med litet tak över, så slipper man hyra byggström (förutom en liten byggcentral) så blir alla nöjda och glada, förutom uthyrningsfirman då :)
 
Rrrrr skrev:
Vi brukar köka ut de riktiga mätarskåpet som ska senare sitta på huset, och skruva fast de på en ställning med litet tak över, så slipper man hyra byggström (förutom en liten byggcentral) så blir alla nöjda och glada, förutom uthyrningsfirman då :)
Smartast och billigast!
 
Är byggelen inte med i totalentreprenaden så är det väl upp till dig och elfirman att komma överens om pris på en eventuell byggelanslutning och hyra.

Ingår byggelen i totalentreprenaden förstår jag inte varför elfirman skickar räkningen till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.