Hej

Har lite strul med signalen till boxen Dilog 550 PVR, kollar kanalinstallationen och följande kanaler;
CH 41: 55% signalnivå 90% signalkvalité
CH 46 (tror jag det var) 35% signalnivå - 80% signalkvalité

Är detta ok siffror?

Det luriga är att det förstås bara är de kanaler som använder kortet som inte visar bild till och från.
Efter en kanalsökning så funkar allt bra i en vecka, sen börjar det igen, ingen bild på kodade kanaler.

Kortläsaren är utbytt iom. att Dilogs tidigare medlevererade var kass, så nu sitter det en ny i.
Jag funderar på att byta takantennen som är gammal men ändå verkar funka.

Vad gör man för att komma till rätta med detta strul?

Jocke
 
När man ligger på en kanal så pendlar ljuder med 3 olika pip och vid varje pip visas det olika nivå och kvalité på signalen.
Är det så att det är nån av dessa 3, den bästa såklart, är den man ska välja, fast manuellt ?
 
Du bör ha 80-90% både signalnivå och signalkvalitet för att få en fullgod bild. Jag skulle börja med att se om det går att optimera antennens riktning och eventuellt sätta in en signalförstärkare.

Om det pendlar mycket i styrka så säger det egentligen bara att signalen ha en ojämn kvalitet.
 
Vi har en förstärkare, dock en gammal en, köpte en nyare när vi köpte huset men den gav sämre förstärkning, vilket jag inte kollat innan.

Jag skulle nästan behöva en kompass tror jag för att kunna veta vilken mast jag går mot.
Hade tidigare lokalnyheter från Arboga så vi vinklade om då Sthlm känns närmare s.a.s.
Sen dess lirar det inte riktigt.

Men Dilog-skiten verkar lite lurig, autoinstallation verkar inte vara det bästa.
Måste testa lite......
 
Swetrot skrev:
Du bör ha 80-90% både signalnivå och signalkvalitet för att få en fullgod bild...
Om jag inte minns fel så är det "bästa" med digital Tv att antingen har du PERFEKT bild eller ingen bild alls. Det finns inget mellanting, så har du bild i TV´n så är det de bästa du kan få med den utrustningen (Mottagare/Sändare). Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Den enda DECT vi har är en Siemens, den stod tidigare ovanpå Dilog:en.
Men efter ett misslyckat försök att dra en cat6 fasttejpad i en gammal par teletråd så står numer DECT-basen vid första jack., he he ;)
Så det är nog inte det som spökar.
 
aedwall skrev:
Om jag inte minns fel så är det "bästa" med digital Tv att antingen har du PERFEKT bild eller ingen bild alls. Det finns inget mellanting, så har du bild i TV´n så är det de bästa du kan få med den utrustningen (Mottagare/Sändare). Rätta mig gärna om jag har fel!
Jag rättar. Har man dålig signal får man ofta partiella delar av bilden frysta, sämre uppdateringsfrekvens och hackigt ljud. Text-TV brukar och fungera väldigt kasst. Men man hittar kanaler, och får bild på dem. Tyärr är själva den kodade signalen inte heller alltid OK, därför bangar kortet ur och kan inte koda av ordentligt.

Det man kan göra är att rikta antennen. Ett tips kan vara att ringa till Boxer, beskriva problemet och be att de skickar en besiktningscheck så kan du ta en hem en auktoriserad snubbe som mäter upp det hela åt dig.
 
Vi har partiella frysningar, eller digitalt brus kanske det kallas, riktigt störande.
Men det kommer som sagt bara ibland.

Jag har kikat en del på Teracoms sida för att få grepp om det hele men blir inte klokare av det.
Kan man inte stå på taken med en kompass :)

Man skulle ju kunna gå efter antennerna på grannarnas tak men de pekar inte mot Sthlm.....
Vill inte ha Arboga lokalnyheter igen ;)
 
Visst kan man med en kompass stå på taket och mäta upp riktningen, om man vet vad man skall sikta på. Riktningen är dock inte allt, utan också höjd har inverkan. Det är därför det är skönt med ett mätinstrument när man står där och fibblar.

Att dina grannar har sina antenner åt ett annat håll tyder dock på att det är där man får bäst signalstyrka. Det sitter sedan något år tillbaka en sändare i Gnesta som du kanske skall försöka med, eller den i Västerås.
 
spocks_beard skrev:
Jag skulle nästan behöva en kompass tror jag för att kunna veta vilken mast jag går mot.
Faidros skrev:
Ett annat sätt är att kolla på Teracoms karta var närmaste sändare ligger. När du vet var den finns kan du kolla på en bättre karta, t.ex. Eniros karta med flygfoto. Dra ett streck mellan ditt hus och sändaren så kanske du kan hitta något bra att sikta mot i den riktningen.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/75890-dalig-signal-digitaltv-boxer.html
 
Att boxen är kass kan man diskutera, men det är samma problem när jag sätter ca-modulen direkt i tv-apparaten, om inte sämre, så det tolkar jag som att boxen faktiskt funkar bättre i min konfiguration s.a.s.

Det blir att gå upp på taket och vrida antennen till en annan mast så får vi se, kanske Gnesta funkar bättre, om det inte är den jag har ? :)
 
stå på tak med kompass kan ge väldigt skojiga resultat. I synnerhet om man har plåttak. Hos mig ligger nordpolen i uthuset. Nålen vrider sig alltså mer än 90 grader när jag går över taket
 
stå på tak med kompass kan ge väldigt skojiga resultat. I synnerhet om man har plåttak. Hos mig ligger nordpolen i uthuset. Nålen vrider sig alltså mer än 90 grader när jag går över taket
Ha ha ja vi har betongpannor så det kanske går bättre?
Jag gick upp och vände antennen mot ett håll som endast en av grannarna har, tror det blev uppsala eller västerås.
Nu går det kvickare att få upp även de kodade kanalerna, och signalstyrkan hoppade upp 10-15%
Så det får väl gå nån vecka innan jag ropar hej :)
 
Som skrivet tidigare. Kolla in teracoms hemsida där får man numera oxå kompassriktning så det är lätt att sikta rätt. Men som flera redan skrivit så kan det vara dumt att stå på taket med div störande saker runt omkring. Sist jag ställde in en annten så fick jag oxå norr att snurra rnut och den gången va det en spik på räcket där jag la kompassen som va magnetisk. Bäst är att gå en bit ifrån hus mm och lägga en planka i rätt riktning och sedan gå runt lite över tomten för att se att det inte blir störningar. Sedan lägger man ut plankan i linje med där antennen ska sitta och kliver upp på taket och ser då lätt hur den ska riktas. Och en kompass är inga dyra saker och kan va bra att ha för framtiden om man nu inte redan har en i någon låda fram man va sout eller nått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.