Det är ett tag till innan jag skall bygga ett garage (huset har ej kommit än:D)
Håller på att klurar på vilken höjd man skall ha i garaget ,2.5-2.6 m vill jag järna ha.

MEN var hittar man gips /OSB skivor som passar den höjden .Eller får man skarva.Någon med bra tipps
 
2.50 är ett standardmått så det ska finnas på en vanlig byggmarknad.
Sen är ju ett tips att tex lägga ett lecavarv i botten och putsa/klinkra så att man får något lite mera fukttåligt närmast golvet. med 2.40 gips så hamnar man då runt 2.60 om jag minns rätt
 
Hittade gipsskiva på byggmax som är 13x1200x2500mm :), men OSB är 11x1197x2440mm
Har aldrig byggt en vägg förut men skall OSB skivan ha stora skarvar:confused:

Tänkte ha ett lager lecasten i botten ,15 cm höga
 
Redigerat:
vitt jag vet finns bara osbn i 244cm.... har jag fel?
 
Mikael_L
Det är det vanliga måttet på OSB, så vill du ha högre väggar så blir det skarvar.
När man sätter OSB ska man lämna någon mm glipa mellan, då den tenderar att röra sig lite vid varierande luftfuktighet och temp. (Bara nämner det)

Men hur ska du ha i ditt garage, ska du har korslagda liggande reglar på insidan?
Isåfall kan du överväga att sätta OSBn liggande och gipsen stående.

Jag har tänkt OSB + gips i mitt garage och 250 i höjd.
Men båda skivorna blir stående då de 2 nedersta dm kommer bestå av ett varv med LECA-sten, för att vatten på golvet inte ska kunna sugas upp i väggarna.
Utifrån in blir min vägg, panel, spikläkt, liggande 45x45 + isolering, stående 120x45 + isolering, 11mm OSB, 13 mm gips med skarvarna förskjutna en halv skiva jämfört med OSBn under. Och denna del av väggen blir alltså 230 hög.
 
Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Brukar inte LECA vara 19 cm höga :confused:
 
Köpte lecastenen på Bauhaus .Byggmax har leca från 9 till 25 cm höga.
Men det beror väll hur man vänder dom:D
 
Men hur mycket rör sig OSB'n efter att den skruvats fast i reglarna? Inte mkt skulle jag tror för den dras ju fast den med några decimeters avstånd mellan skruvarna i ytterkanterna Jag satte mina tätt för sätter man upp ngt på vägarna kan man ju ge sig den på att man träffar just ngn av dessa små glipor och så drar man runt skruven!
 
Har också hört att man skall ha någon mm. mellanrum mellan OSB skivorna :confused:
Men hur skall skivorna kunna röra sig om man sätter skruv med 20 cm mellanrum :confused::confused:
Någon som har ett mycket bra svar på detta.
 
De rör sig nog inte utan varierar i storlek efter luftfuktigheten.
 
Mikael_L
Det är säkert klokt att sätta ett par mm mellanrum, minst, mellan OSB-skivorna när man har OSB med gips ovanpå.

OSBn rör sig, om än lite. Gipsen är helt stum, så något av lagren måste ge sig ...., tråkigt om alla gipsskarvar spricker upp på sensommaren. :surprised:
 
jormah01 skrev:
Men hur mycket rör sig OSB'n efter att den skruvats fast i reglarna? Inte mkt skulle jag tror för den dras ju fast den med några decimeters avstånd mellan skruvarna i ytterkanterna Jag satte mina tätt för sätter man upp ngt på vägarna kan man ju ge sig den på att man träffar just ngn av dessa små glipor och så drar man runt skruven!
Skulle man nu råka träffa glipan så sitter ju regeln därbakom, den räcker nog att fästa i. ;)
 
Mellanbarn skrev:
Skulle man nu råka träffa glipan så sitter ju regeln därbakom, den räcker nog att fästa i. ;)
ja du ha så rätt ;-) jag måste ha tänkt mig att hypnotisera fast skivorna!! :D
Reflekterade på mitt projekt förra året och där var jag tvungen att sätta dem tätt av en praktisk anledning för den förre ägaren :( hade inte varit så noga med hur reglar satts upp utan de lutade någon grad vilket medförde att om jag skulle satt skivorna mitt på resp. regel så hade de skjutit snett upp på vinden.
Alternativet hade ju varit att snekapa vare skiva unikt i botten och toppen men det hade jag inte ork till. Resultatet blev i allafall bra och nu i vår har jag spacklat och målat vitt.

får väl se om skarvana håller efter vintern men det är ju ändå bara ett garage som frun säger, huh!:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.