`Håller på med ett garagebygge och så småningom är det dags för eldragning. Har dragit ut matning dit så jag behöver bara sätta in en central och ut med dosor och rör. Men är det nått i garaget jag bör dra 2.5´s Fk eller räcker 1.5´s till allt????
tacksam för hjälp..
/
M
 
Själv tycker jag alltid det är trevligt med ett 16A trefasuttag om man vill koppla in någon större maskin eller svets. Sedan kanske det kan uppstå behov av ett utvändigt 16A motorvärmaruttag för bilar som inte får plats i garaget?
 
jag har inga 10A uttag i garaget, 16A överallt för att slippa få säkringar att lösa ut ständigt.
10A hör hemma i villor. jo förresten jag har en 10A grupp i garaget, till belysning!
 
Jag har två tror jag. Elementet fick en 10A det med.
 
ska jag tolka det som 2.5kvadrats kabel överallt i garaget då???lampor, uttag mm....?
/
M
 
De som säkrar med 16 BÖR inte använda prylar med eurokontakt och 0,75 mm2 kabel typ laddare och radio.

Protte
 
har inte riktigt fått svar på min fråga än??...
/
M
 
kör 1,5kvm till belysning och vanliga 230 uttag, ska du ha nått 16A 3 fas uttag så kör 2,5kvm.
 
Mikael_L
På sätt och vis, en del tycker du ska dra 5 x 2,5 kvmm (3xfas, jord, nolla) till ett trafsuttag samt ett eller två andra 16A vanliga uttag "för säkerhets" skull. Andra tycker du ska använda 2,5 kvmm till nästan alla grupper i garaget.

Jag föreslår ett 16A trefasuttag, om du inte är absolut 110% säker på att aldrig behöva 3-fas i garaget (och säker på framtida husköpare med ... :surprised:).
Sen skulle jag själv nöja mig med ett antal 10A uttag lite här och där, utspridda på tre faser för att kunna köra 2 eller tre stora förbrukare samtidigt. Glöm inte att lägga 1 eller 2 uttag utomhus för motor + k-värmare, vid två uttag, olika säkringar. Alla dessa klarar sig alltså med 1,5 kvmm.

edit:
Fotsvett hann före, men föreslår väl samma sak.
 
En svets kan vilja ha 16A så det kan vara bra med något uttag med det, och resten 10A.
 
prototypen skrev:
De som säkrar med 16 BÖR inte använda prylar med eurokontakt och 0,75 mm2 kabel typ laddare och radio.

Protte
Håller med om detta.
 
Sätt upp ett kombiuttag (CEE416 + SCHUKO) istället så har man tillgång till 16A 3-fas & 1-fas om det skulle behövas och säkra övriga vägguttag 10A så behöver du inte dra så mycket 2,5mm²
 
electrocuted skrev:
jag har inga 10A uttag i garaget, 16A överallt för att slippa få säkringar att lösa ut ständigt.
10A hör hemma i villor. jo förresten jag har en 10A grupp i garaget, till belysning!
Jag är inne på samma linje. Även om du inte kör häftigare mojänger (svets, kompressor osv) som kräver 16 A trefas kan 16 A enfas behövas för mer "vardagliga" laster. Vi har bara 10 A i garaget och när jag skulle köpa en ny högtryckstvätt för ett tag sedan fastnade jag givetvis för en som slukade ca 2500 W (inget monster för det) och vips behövdes en större säkring... jag fick snällt välja modellen mindre istället för jag pallade inte dra om med 2,5 kvmm.

Det kan därför vara förståndigt att köra på 2,5 kvmm och säkra 16 A, om inget annat för ett eller två uttag. Merkostnaden är inte speciellt hög och det är onödigt jobb att ändra på det sen.
 
ja precis! jag har en enfas pinnsvets som vill ha 16A, och en amerikansk 240-volts TIG svets som vill ha över 20A vid full belastning men det är väldigt sällan jag svetsar grovt med TIG:en och då brukar det gå att svetsa en decimeter innan säkringen löser.
så ska man använda sitt garage till mer än att förvara bilen i så ska man nog ha nåt 16A enfasuttag! med fördel kan man sätta upp ett kombiuttag som snaggeltooth nämnde!
 
De som behöver mer än 10 A så finns det CEE don för enfas (230=blå) och olika A-styrkor.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.