någon som vet ifall man kan koppla högtalarkabel via t ex 12V relän så att när man bryter strömmen så går det inget ljud till högtalarna ?

eller kan man förstöra förstärkare eller något annat om man gör så?

vilken spänning är det normalt mellan förstärkare och högtalare?


bakgrunden är att jag har IHC i elcentralen och ska installera högtalare i badrummet och vill kunna slå av/på musiken från badrummet - jag skulle då kunna låta ett dubbeltryck på strömbrytaren trigga ström på/av till ett relä - som då "kopplar bort" högtalartråden mellan förstärkare och högtalare.

kommentarer?
 
Hejsan!
Normalt sett är det ingen fara att koppla ifrån ena högtalarkabeln för att få tyst på högtalaren, händer ju ofta att sladden till högtalaren lossnar. Jag misstänker att du kommer serie/parallel koppla flera högtalare? I sådana fall så kommer ljudnivån att ändras på övriga högtalare när du slår av/på ljudet i badrummet.
Hur ser anläggningen ut i övrigt? Kankse köpa en liten förstärkare och stänga av istället?

/Roger
 
Det finns en tråd på minhembio där någon har byggt om en högtalarväxel med en nexa brytare. Annars har du bra och billiga volymkontroller för fuktiga miljöer på http://www.outdoorspeakerdepot.com/

Själv kommer jag nog att satsa på en manuell högtalarswitch i kombination med volymkontroll för ljudet i bastun och bubbelpoolen vid däcket.
 
Visst kan du koppla med ett relä. Spänningen varierar med hur högt du spelar men ett vanligt bilrelä klarar ju oftast ca 350 W så det är troligen inget problem i ett badrum! :D

Själv hade jag nog satt en L-pad i badrumet för att kunna reglera volymen. T.ex en Stereo 100 härifrån: http://hifikit.se/index.php?id=513
 
robsarve skrev:
Visst kan du koppla med ett relä. Spänningen varierar med hur högt du spelar men ett vanligt bilrelä klarar ju oftast ca 350 W så det är troligen inget problem i ett badrum! :D

Själv hade jag nog satt en L-pad i badrumet för att kunna reglera volymen. T.ex en Stereo 100 härifrån: [länk]
jag har ett problem? för detta och det är att högtalarkablarna går till centralen i övervåningen och det är svårt att dra tråd direkt till högtalarna i badrummet.

Återstår isåfall att nyttja 10pars kabeln jag har tilll strömbrytaren (har IHC så strömbrytaren går på 24V) - där har jag 16 st 0.5trådar oanvända - jag vet inte om dessa är för klena för att dra till en potentiometer? enligt bilden verkar det ska vara 3 trådar per stereokanal till potentiometer.

Går det att nyttja trådarna i 10parskabeln -eller blir det för klent?
 
AoR skrev:
Hejsan!

Hur ser anläggningen ut i övrigt? Kankse köpa en liten förstärkare och stänga av istället?

/Roger
Jag har först tänkt att nyttja befintlig stereo med 2 högtalarutgångar A+B, för att i framtiden kanske skafffa bättre möjligheter inkl möjlighet att styra kanal etc lokalt - för mycket pengar på annat i bygget fn dock

liten förstärkare kanske vore ett alternativ - att bryta och slå på strömmen för ett uttag i centralen från badrummet är inga problem - snarare enklare än extra 12V relän.

finns det billiga förstärkare/receivers som slår igång med samma ljudstyrka (och t ex samma radiokanal) som när strömmen bröts?
 
JanneSjo skrev:
finns det billiga förstärkare/receivers som slår igång med samma ljudstyrka (och t ex samma radiokanal) som när strömmen bröts?
På conrad.se kan du köpa en förstärkare (dvs utan radio) för 599:- inkl frakt, övervägde den själv men valde istället Tangent AMP50 för 819:- (matchande tuner kostar ca 900)
 
ok den förstärkare du valde har den samma ljudvolym när du slår på strömmmen som innan du bröt strömmen?
 
Jag vet inte än, den skickas ifrån tyskland så jag räknar med att jag har den först i början på nästa vecka. Den andra som conrad har (för 599) lär göra det då det sitter en mekanisk potentiometer som volymkontroll.
 
Annars finns det säkert rätt billiga vanliga stereoförstärkare med receiver. De jag använder till mitt badrum har vanlig hederlig analog potentiometer för volym (SONY) och den kommer ihåg både källa och ev radiokanal när strömmen kommer tillbaka.

När jag byggde mitt hus 2000 och köpte dessa gav jag 1300 kronor för dem, så nu för tiden borde man väl nästan kunna komma ännu billigare undan.

Kan du lösa det så så hade jag nog också föredragit det istället för relä.
 
det låter som det är en bättre lösning - då slipper jag dessutom extra relän - bara att styra några extra uttag

tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.