Vi installerade en kökskran av märket FM Mattsson för ca två år sen. Den började knarra för ett år sen. Knarret uppstår då man för spaken åt något håll. Kan man göra något åt det, är det lätt att ta isär och byta nån packning eller smörja upp eller liknande?
 
Hade samma problem med min kran i tvättfatet, den liksom kärvar lite, det stod visserligen Vårgårda på min men...

Det man gör är att byta porslinsinsatsen. Klarar man lätt av själv om man är allmänt händig.

Trist att det uppstod redan efter ett år. :(
 
Det finns smörja för att åtgärda problemet. Tycker dock att era blandare har börjat krångla alldeles för tidigt, ska ju vara bra kvalitet....
 
Det kanske är mycket geggamoja i vattnet? Vi har egen djupborrad brunn.
 
Hej!
Det är kanske möjligen så att knarret bara är i själva spaken och inte i själva packningen?
Det känns som lite väl att byta ut insatsen bara för att det knarrar...men lite knarr kan vara nog så irriterande. :mad:
Du kan lossa på "kåpan" ovanpå spaken med en skruvmejsel eller kniv om det är en standardmodell. Ja, det finns så klart många olika modeller och det kanske varierar men oftast går det. För att göra det behöver man inte stänga av vattnet.
Vilken modell är det? :confused:
På FMM's sida finns det länkar till spränskisser och då är det lättare att se hur de sitter ihop och vad som finns bakom det man vill ha loss... :rolleyes:
Det finns fett man smörjer insatsen och andra packningar i kranar. Det är ett specialfett som inte är gratis precis...ett silikonfett som finns i små små tuber och kostar som saffran i kilopris...typ. Prova att smörja med sådant. För det är ju inte att rekommendera att ta vanligt smörjfett på delar som är i närheten av dricksvattnet precis. :(

Har man egen brunn kan det göra att det kommer smuts och annat i kranarna och gör att de slits fort.
Har ni sandfilter eller något annat filter - tex järn eller kalkfilter?
Du märker om det är "något" i vattnet om det blir beläggningar, missfärgningar eller att strilarna sätter igen på kranarna.
 
Tack för alla tips! Det är en FMM 9000. Skall skruva isär och kolla hur det ser ut och även försöka smörja upp det hela. Kranen funkar, bara lite irriterande med knarret :surprised:.
 
Jag använder det här, fungerar perfekt.
 
  • 2.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.