Håller på och ritar på en tillbyggnad på vårat 20-tals hus.
Har kommit fram till att det kanske är bäst att bryta stil helt till något modernt då det är svårt/dyrt att hitta bra lösningar med samma stil som innan.
Bifogar fil i sketchup .
Tillbyggnadsdelen är den i ett plan.
Vi har tänkt putsa tillbyggnaden vit och ha svarta/mörkgråa plåtpartier.
Befintligt hus är putsat vitt med rött tegeltak.
Vi funderar på om man i framtiden kan byta ut det röda mot ett svart samt måla sockeln vit istället för som idag i grått?

Så vad tycker ni? Är vi helt fel ute?
har ni ideer vad som bäst pasar som räcke på terassen som skall vara uppe på tillbygnaden? Kanske bäst att bara fortsätta upp med fasaden en bit och därigenom få en liten mur?

Mycket nyfiken på era synpunkter.
Både positiva som negativa.
 
Jag tycker, vid en snabb titt, att det ser bra ut. Möjligen kan jag tänka mig att det hade varit fint att förskjuta utbyggnaden lite, så du får en vinkel på huset. Då slipper du den långa och kompakta känslan. Dessutom får du en bättre terrass, med utblick åt fyra håll. Vit puts låter bra, med tanke på husets ursprungliga 20-talsstil. Ett svart smidesräcke skulle vara fint. Att dra upp väggen som en mur tror jag blir alldeles för klumpigt. Möjligen kan du göra lite bastantare stolpar som du putsar, men räcket tycker jag ska vara i en lättare konstruktion.

Lycka till!
Martina
 
Tycker jag fått till det bättre nu med tillbyggnad, främst då jag ville ha mur uppe på terassen.
Tycker man lurar ögat lite, tillbyggnaden ser sas nästan ut som en separat byggnad.
Lägger in två nya bilder
En med nuvarande byggnad som den ser ut idag och en där jag ändrat bla takfärg mm.
Vilken tycker ni ser bäst ut?
Och vad tycker ni om min lösning på muren uppe på terassen
 
Rött tegeltak - definitivt. Och sockeln hade jag inte målat vit. Det behövs en kontrast mellan sockel och fasad och dessutom blir det snabbt solkigt med vitt. Jag tycker huset ser fint ut i sin ursprungliga stil. Utbyggnaden kan säkert bli bra. Har du tänkt dig en trappa ner till uteplatsen? Och vad tänker du med öppningen på motsatta sidan? Som sagt, jag gillar inte muren, men smaken är som baken. :)
 
Även vi tycker huset idag är otroligt charmerande, ett typiskt 20-talshus. Men det är också detta som gör en tillbyggnad i ett plan så svårt.
Tycker nästan aldrig det blir bra att härma 20-talsstilen i enplanstillbyggnader. Det är däför vi kommer bryta helt med en modern stil .
Har ej tänkt ha trappa ut till uteplatsen utan ha den i samma höjd som sockeln, och därigenom så minskar man kontrasten mellan färgen på sockel och tillbyggnaden.
Öppningen som du ser på motsatta sidan från altandörren är ett vertikalt fönster.
Detta för att förstärka känslan av att tillbyggnaden är fristående då man kommer kunna se rakt igenom hela huset från altandörren som är i glas.
Anledningen till muren uppe på terassen är att man inte skall känna sig uttittad när man sitter där. Är ju trots allt 5 meter upp.
Tack för synpunkterna, alltid roligt/lärorikt att höra vad andra tycker.
 
Jag tycker att utbyggnaden blir för dominerande. Känns som den tar överhan över huset.

Jag tycker idén med att göra utbyggnaden i en annan stil är ett bra sätt, då det alltid är svårt att få ihop olika tidsepoker. Som jag förstått har ni tänkt att putsa tillbyggnaden och huset i lvrigt är putsat? Om ni vill bryta av kan jag tänka mig att använda en liggande träpanel eller om ni vill minska underhållet, någon form av skivmaterilal(typ tepro el lkikn). Färgen borde vara mörk i mitt tycke för att kontrastera till huset.

Jag förstår att ni inte vill ha insyn till terrassen, men jag kan tycka att det också blir lite "klumpigt" att dra upp väggen. Vore luftigare med ett räcke.

Jag hoppas att jag inte var för hård i min kritik.

Lycka till!
 
Inte alls för hård i din kritik.

Tycker själv att det kan se lite klumpigt ut med muren uppe på terassen. Har därför funderat på att sänka den en bit och sätta räcke översta 20-30cm. Det kan göra en hel del.
Sen har vi mycket riktigt tänkt putsa tillbyggnaden i vit, samma färg som befintlig.
Men man kanske skall bryta helt och ta någon mörk fasad i skivmaterial.
Tål att tänkas på. Nu får väl stadsbyggnadskontoret riktiga dåndimpen, de tycker redan att vår tillbyggnad är för modern för att passa huset.
 
Kan också känna att en vinkel på utbyggnaden kan göra DET. Det kommer ju aldrig och är ju inte meningen att det ska passa ihop så att säga.
Kan du flytta kuben 1 meter eller så tror jag det kan bli ännu bättre som sagt.
 
Öppningen som du ser på motsatta sidan från altandörren är ett vertikalt fönster.
Detta för att förstärka känslan av att tillbyggnaden är fristående då man kommer kunna se rakt igenom hela huset från altandörren som är i glas.
Anledningen till muren uppe på terassen är att man inte skall känna sig uttittad när man sitter där. Är ju trots allt 5 meter upp
Har fubderat lite till, för att yterligare förstärka att utbyggnaden är "fristående" kan ni använda skivmtrl av glas ovan dörr och glaspart. Får då effekten av att det är glas hela vägen.
Angående räcket, kan ni inte ha ett räcke i frostat glas-skydd mot insyn, men lättare än mur.
 
imported_Anders_S/
Jag har tänkt på det också men,
flyttar jag ut tillbyggnaden 1 meter så får jag problem vid takfoten. Den sticker ju ut lite idag på långsidan(väster,öster)
Skulle nog se kontigt ut om jag flýttar ut tillbyggnaden (söder)en bit.


Besserwissern/
Mycket bra tips båda två.Jag har faktiskt funderat i banorna att något skivmaterial ovan glassdörren till altanen just för att förstärka att det är en separat byggnadkänslan.

Roligt att era synpunkter liknar mina egna. Kan ju inte vara helt fel ute då.
 
ParkaKungen skrev:
imported_Anders_S/
Jag har tänkt på det också men,
flyttar jag ut tillbyggnaden 1 meter så får jag problem vid takfoten. Den sticker ju ut lite idag på långsidan(väster,öster)
Skulle nog se kontigt ut om jag flýttar ut tillbyggnaden (söder)en bit.
.
Sant, men problemet känns ganska litet i det stora hela. Det går nog att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.