Hemmakatten skrev:
Nja, så lätt går det inte. Ett beslut om en detaljplan är ett politiskt beslut och en viljeyttring från kommunens sida om hur byggnation mm skall se ut i ett visst område. Det är också samtidigt ett löfte om att det i området kommer att byggas på ett visst, beslutat sätt i ett antal år framåt (den genomförandetid som detaljplanen har). Kommunen har med all sannolikhet beslutat att man i detta område vill ha kvar det som ett fritidshusområde samt att man vill undvika permanent bosättning i allt för hög grad (därav den låga tillåtna byggarean). Vad detta beror på kan det finnas flera anledningar till. En anledning är att om området klassas som permanentboende så måste kommunen enligt lag se till att det finns fullgod försörjning av vatten och avlopp samt övrig infrastruktur (bussar, dagis mm). Att överhuvudtaget försöka ändra en detaljplan bör göras på nämndnivå. Själva ändrandet eller en ny detaljplan kräver ett långt remissförfarande. den absolut minsta tid för att införa en ny detaljplan är 1-2 år (under förutsättning att ingen överklagar).
Hej! Tack för svar! Ja det är nog som du säger och som vi hört från kommunen att det är deras långsiktiga planering som är sådan. Det som är lite mer förvirrande är då att vi nu i proncip är kringbyggda av stora villor med permanentboende familjer, gator med belysning, dagis etc. Vi fick för ca 15 år sedan dra in kommunalt V/A. Förra året fick vi alla i området friköpa våra tomter till marknadspriser. Dessa stora investeringar som gjorts till trots skulle då kommunens avsikt vara att behålla det som ett sommarstugeområde? Dubbla budskap tycker jag. Dessutom ruskigt varierande inom samma kommun. På ett liknande sommarstugeområde 2 km bort har man efter 10 års förhandlingar (!!) kommit fram till att tomter över 450 m2 inom det området får utvidga från max 60 m2 till 75 m2. Vår tomt är då på 840 m2 och vi står och stampar på 45 m2. Grrrrrr!

Här känns principen som viktigare än att fundera på vad den enskilda människan och skattebetalaren vill få ut av sitt boende. Jag bara frågar : vem i hela världen störs av att vi skulle få öka byggnaden till ett rimligt boende på kanske 80m2? Vi ville inte ha en massa stora tvåvånings permanenthus framför oss i två riktningar när de byggdes för kanske 5 år sedan, DET om något är väl till att paja intrycket av området?!

Hur gör man om man vill överklaga byggnadsnämndens beslut? Kan man gå till länsrätten? Vi kanske slåss mot väderkvarnar men man måste löpa linan ut om man tror på något eller hur

tack för ditt svar!/Jimmy
 
I
JimmyB skrev:
Hej!
Tänkte höra om du kan ge mig mer info om det med att dela på tomten i flera bitar och därefter bygga olika delar av huset på respektive del. Låter ju som smart men det kanske finns hakar? Finns det någon som du känner som gjort så och som vi skulle kunna kontakta personligen? MVH/Jimmy


Det enklaste du kan göra är att kontakta överlantmätaren inom ditt län för mer info. Det kostar ingenting att få vägledning av honom/henne.

En hake är om kommunen går med på att tomten delas.

En annan hake är om huset som nu ligger på tomten ligger så till att tomten kan delas på något naturligt sätt och den nya delen är byggbar samt kan få tillfartsväg (härskande servitut på den väg som finns nu, vilket du givetvis ger dig själv på samma sätt som du ger dig själv rätt att bygga i tomtgräns).

En annan hake som finns är kostnader. En lantmäteriförrättning/delning kostar. Samma sak gäller sammanläggning även om det är ett enklare förfarande.

Och ja. Jag vet de som trixat på detta sätt för att sätta byggnadsnämnden på plats och lyckats. Men jag har inga namn i huvudet idag eftersom det tilldrog sig på 1970-talet då jag var byggnadsinspektör i en landsortskommun.
___________________
Byggaren
 
Tänkte lägga in svaret vi fick från en kommunpolitiker. Kanske någon som läser det kan tipsa om vilken väg som skulle kunna provas för att nå framgång? Glad för all support....//JImmyB

"Först hade jag lite svårt att få innehållet i brevet att gå ihop med den fastighetsbeteckning Du skrivit (XX) men efter att ha kollat lite kom jag fram till att Du menar YY. Det är mycket riktigt så att i den grupp av fastigheter, som den tillhör, är den ojämförligt störst. Det aktuella planområdet har för övrigt mycket små tomter och en förhål¬lan¬de¬vis hög täthet. Om jag räknat rätt omfattar planområdet 23 tomter med en genomsnittlig yta på 345 kvm. Till detta kommer gemensamhetsytor (parkering, lek, grönytor m m) på 3455 kvm, d v s ca 150 kvm per tomt.
Som Du själv skriver har kommunen i relativ närtid prövat förfrågningar om byggrätterna i det aktuella området. Mot bakgrund av just det Du själv uppger har vi kommit fram till att det inte är önskvärt med en ytterligare ökad exploatering inom området.

Jag kan som person förstå att Ni strikt ur Ert eget perspektiv gärna skulle se en ökad byggrätt. Er fastighet avviker från övriga genom att vara väsentligt större än dessa. Hade fastigheten legat i ett område med generellt större tomter hade sannolikt också kommunen intagit en annan ståndpunkt. Vi har under senare år justerat upp byggrätterna på många områden i kommunen. Nästan alltid på initiativ från ”den lilla människan”, som Du skriver. I samband med dessa omprövningar har emellertid alltid tomtstorleken och tillgången på allmänna grönområden varit viktiga faktorer eftersom de är avgörande för hur man uppfattar tätheten i ett område.

Med den exploateringsgrad som redan finns i Ert planområde känner jag det tveksamt att initiera en omprövning av de ställningstaganden som vi relativt nyligen gjort beträffande Ert område.
Önskar Ni få ett mera formellt svar med ett beslut i ärendet kan Ni självfallet inkomma med en begäran om planändring till kommunen, som då kommer att behandla frågan den reguljära beslutsgången.
Med vänlig hälsning

ZZ "
 
Ja, ett fylligt och lättbegripligt svar på Dina frågor. Ett svar som du får nöja dig med, men visst kan du begära ett beslut= ett slutligt beslut i frågan. Och med detta i hand, kan du sedan överklaga, ända upp till Regeringsrätten. Men jag tror att utsikterna är små, till att ändra på kommunens inställning i frågan.
 
Har JimmyB överhuvud taget varit i kontakt med lantmäteriet? Byggarens tips att dela tomten förefaller mig fullt gångbart. Men brevet från politikern besvarar enbart frågan om han kan tänka sig att rucka på byggrätten med befintlig tomtbild.

Jag har mycket svårt att tro kommunen kan motsätta sig en fastighetsreglering så att tomten klyvs i två ungefär lika stora halvor. Lantmäteriet behöver bara försäkra sig om att fastighetsklyvningen medför att den tillskapade nya tomten kommer att tjäna sitt syfte inom ramen för gällande detaljplan. Och det gör den! En 400 kvm stor tomt ger full byggrätt för ny stuga.

Frågan för "mamma" är om hon kan tänka sig att hysa sitt boende i två stugor med gemensam trädgårdsmiljö; kanske med gemensam skyddad gård mellan husen. Med lite fantasi och en duktig arkitekt kan man åstadkomma underverk på två gånger 45 kvm med en läskyddad "atriegård" tvärs över tomtgränsen.

Av allt att döma håller politikerna hårt fast vid att området ska ha kvar sin karaktär med näpna stugor i små trädgårdar. Därför tror jag det blir omöjligt att tilltvinga sig någon form av bygglovspliktig sammankoppling av byggnaderna.
 
Sannolikt skulle kommunen kräva en egen va-anslutning till den nya tomten i ett "dela tomten scenario".
 
Självklart skulle VA-verket ha betalt för anslutning. Vi talar ju om två fastigheter, även om de brukas av samma hushåll.
 
Hej igen!
Lite grand har hänt sedan sist. Vi har varit i kontakt med byggn nämden och sagt att om vi inte får bygga ett större hus så vill vi dela tomten och bygga två hus. Lantmäteriet som jag talat med sa att det är inga problem, det kommer att bli godkänt. Faktum är att detaljplanen kräver minst 200 m2 tomt för att bygga hus ö h t. Vår tomt är drygt 800 m2 och man skulle teoretiskt kunna dela i 4 tomter och bygga 4 stugor på totalt 180 m2 och 4 friggisar på totalt 60 m2.
Människan på byggn kontoret blev häpen och sa att en delning av tomten var något ovanligt men hon sa att det borde bli godkänt med två hus på vardera 45 m2 och med några meter emellan husen. För mig känns det bakvänt att kunna bygga kanske 4 hus på snuttiga tomter än ett större (säg 90m2 eller så) på den stora tomten men så är bestämmelserna. Bygger man ett större hus i vinkel så kommer det inte att ge intryck av att vara större än det som är där idag på 45 m2 plus närliggande friggebod.
Jag hade hellre sett att man fick bygga i procent av tomtytan men nu är det inte så. En annan person som bestämde en del om VA sa att det räcker med att ha anslutning till det ena huset så den avgiften slipper vi i alla fall.
Får se hur det utvecklar sig, min mor vill nu att något skall hända så att hon kan flytta till sin nya lya nästa vår. Om det nu blir till ett hus eller till två hus med spring emellan :surprised:
Den som ev kan ha tips eller länkar till bilder med två hus som 'nästan' byggts ihop får gärna höra av sig.
Eller andra kommentarer om detta ;-)
Hej hopp
Jimmy
 
Jag har sett bilder på sommarstugor med en sov/bad-del och en samvarodel med många stora fönsterpartier och ett trädäck emellan. Sätter man vindsydd på trädäcket så har man ju i så fall ett jättestort extra vardagsrum på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.