Tja

Funderar på att bygga ett tak till vår altan, men de traditionella "veckade" palsttaken faller oss inte i smaken. Har funderat på sån där segelduk också, men jag vet inte...

Vad finns det igentligen att välja på?

Det ska tåla att vara en fast installation och sitta uppe året runt.

Tack!

/Johan
 
I sista Gör Det själv gjorde de ett glastak, klart häftigt.
Du får nog beskriva lite mer vad du vill ha, och inte ha! Finns ju massa olika takplattor att sätta dit, plast, plåt.. Sedan mer solida tak, papp, tegel, mm mm
 
I "Gör så här" nr. 8/2003 hade man en artikel om tak i Makrolon. Ska se om jag kan splitta filen (har den i pdf) och lägga upp den. Taken är genomskinligt. Jätteläckert.
 
Tack så mycket!

Det vi söker är ett genomskinligt tak. Igentligen som de klassiska "veckade" plasttaken, fast inte veckat.... :) Genomskinligt plasttak med lite modrnare utseende...

/Johan
 
Hej,

Läste artikelserien, och det är kul att läsa om något som man själv kan eftersom det alltid förekommer ett flertal saker som man inte nämner i texten.

1) Makrolon är ett varumärke för polycarbonat, vilket är detsamma som t.ex Lexan. Som det mycket riktigt påpekas så är PC starkare än akryl (dvs plexiglas) men det gäller primärt slagsegheten, och i denna applikation är den av underordnad betydelse.
2) Den PC skiva som man rekommenderar har ett UV skyddande skickt som är co-extruderat på skivan. Detta innebär att skivan får en lätt blå-ton. Sannolikt inget som man tänker på om man inte känner till hur PC och extrudering fungerar, men väl värt att tänka på om man skall köpa PC och väljer att köpa från annan tillverkare än Bayer (vilka både tillverkar granulatet och även extruderar skivor). Köper man PC skivor utan UV skydd kan man räkna med en gul skiva inom ganska kort tid för utomhus applikationer.
3) Den 10-åriga garantin är precis som del flesta garantier uppbunden mot ett antal krav. Bl.a så står det att ett visst "gulnings-index" ej får öka med mer än ett visst mått, men detta är för lekmän sannolikt grekiska. Vad det innebär är att skivan kommer att gulna med tiden (vilket akryl ej gör i samma utsträckning) och det blir en synlig förändring av färgen även i det klimat som vi har i Sverige. Vidare ställs ganska höga krav på montage och renhållning av skivan. Industristandarden gör det gällande att redan efter 5 året så ersätts endast 75% och sedan sjunker detta till 15% vid 10 år. Jag känner inte till ett enda fall där man fått ut garantianspråk efter 4 år.
4) PC blir oerhört lätt repigt. På bilden har snickaren lagt sin skruvdragare på taket, och jag skulle ej bli förvånad om det blev repor efter detta. Att det är självrengörande betraktar jag som ett rent skämt och sannolikt skrivet av någon på marknadsavdelningen. Förvisso finns det PC med speciella beläggningar vilket hindrar smuts, men då hamnar vi i en prisklass som ej är tillgänglig för de flesta av oss.
5) Man bör vara observant på hur man monterar PC. Som nämdes i texten så är värmeutvidgningen relativt stor för PC. Eventuella krav på ersättning pga av att skivorna spruckit mm kan i de flesta fallen avslås direkt eftersom 9 av 10 ej vet hur man skall hantera PC.

Nu låter det som att jag är negativ till PC, vilket jag inte är. Men artikeln målar upp det som ett väldigt enkelt material som är okänsligt för det mesta, vilket inte är fallet (några droppar aceton får hela skivan att spricka ungefär som en härdad glasruta). Jag tycker man får mer pang för pengarna i ett vanligt uterum med andra plastmaterial, men hade jag omåttligt med tillgångar så skulle jag kunna tänka mig PC. Jämfört med te.x akryl så har PC brandegenskaper som definitivt är att föredra.

jaja...nu skall jag inte raljera så mkt mer....
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hej. Om man vill bygga ett altantakt och använda sig av principerna i artikeln (dvs. få ett genomskinligt tak) vad skulle du använda då? Akryl istället för PC eller vad?
 
Tänkte slå ett slag för segeltak!

/FlitigaLisa
 
  • Segel för webben.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellsh
  • Laddar…
Ett alternativ är väl isolerplasttak. Vi har haft ett vitt/genomskinnigt vågit tak förrut och nu har vi 32 mm isolertak. Under det vågiga taket blev det ibland nästan 50 grader och så mycket blir det inte i isolertaket max 30 grader. Båda släpper in ljus till vardagsrummet. Nu bor vi i ett blåshål så segelduk är inget alternativ...


Vem vet om ni i framtiden vill göra uterum...

Nedan är länken till vårt isolertak köpt på willabgarden
http://www.willabgarden.se/main/frameset_uterum.asp gå sedan till isolertak på menyn till vänster...
 
Är det vanskligt att montera vanligt glas i taket - t ex kasetter med "energiglas" som säljs lite här och var. De verkar ganska tåliga och med ett skikt av vanlig akryl under ifall glaset spricker kan man kanske undvika en massaker.
Eller rentav använda bara akryl - 3 skikt om 8-10mm borde, med schysst regling, hålla för regn och snö - när det gulnar då är det bara att byta - förmodligen billigare än ovan avancerade historia. Det kanske går tom att klistra nån typ av UV -skyddande film på ovansidan - på kontoret hade de satt upp sådan på 80-talet och det gick inte att ta bort - fick byta alla glaspartier :)
 
Vad kostar segelduk jämfört med plasttak typ 16mm?
 
Vi har ett vågigt plasttak, blir olidligt hett under det. Funderar på plåt tak (pannplåt) istället alt. isolertak. Är det någon som vet om det blir lika varmt under ett plåttak?
 
Plåttak blir rätt så varmt det också. Isolertak är väl i så fall att rekommendera.
 
Puffar den här tråden...

någon som använt Polycarbonat eller akryl till altantak?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.