Vi har en befintlig mur med lösa stenar (max tre stenar hög), oftast en rad, som ska bytas ut. Där är rabatter på ena sidan, med blommor och buskar, och där har befintlig sten krupit ut. Den har legat sedan 50-talet, så det kanske är normalt. Plattor eller asfalt mot andra sidan.
Vilken typ av mur ska man lägga istället? Bya-sten, som "limmas", lösa stenar eller någon mur med låssystem?
Vill gärna höra för- och nackdelar med olika typer samt om offerten vi fått är rimlig, det skulle kosta ca 150 000 kr att byta muren. Vilket underarbete krävs för att det ska bli bra resultat?
 
Att svara på om offerten är rimlig är svårt om man inte vet längden på muren :).

Här är en länk till en av de få prefab betongmurelement jag tycker är snygga - Slottsbro Cirkelserien

Ett rejält underarbete krävs för alla murar, allra minst i form av packat bärlager men helst en gjuten platta.

/Kalle
 
Ja, längden glömde jag ju skriva, det handlar om drygt 100 m mur, kanske hälften som är mer än en rad hög då.
 
Och hur hög är en rad av de stenar ni använder?
 
Stenarna är dryga decimetern höga.
 
Jag talar mig varm för Windsor som säljs på de flesta byggvaruaffärer. Har låssystem vilket gör dem enkla att lägga. De är 30 cm långa och 10 cm höga. Kostar 20 spänn/st.

Om det i genomsnitt är 20 cm höjd så kommer du att behöva 666 st stenar á 20 kr = 13 333 kr. Till detta kommer kostnaden för bärlager samt ett tunt lager stenmjöl under stenarna. Säg att materialkostnaden uppgår till ca 20 000 kr.

Återstående kostnad på 130 000 kr är därmed arbetskostnaden. Jag tycker det är vansinnigt dyrt. Vår mur som är 25 meter lång och 60 cm hög gjorde jag ensam på tre dagar. Jag är inte proffs på något sätt och är mycket noggrann, vilket gör att en firma bör göra jobbet snabbare än mig. Även om vi antar att de inte är snabbare och bortser från att min mur är 3 ggr så hög så borde de kunna göra jobbet på 12 dagar. Det skulle innebära en timkostnad på 1 354 kr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.