Sorry, här är länken som manar till försiktighet med bakugnen. Väldans många river ut ugnen vid omsättning av skorstenen
http://www.dalademokraten.se/Articl...1014155231_DD213/20041014155231_DD213.dbp.asp

Alternativt så kanske den har fyllts med tegel vid indragningen av vedspis etc. och att man använt rökkanalen till denna. En undersökning av skorstenen är definitivt befogad.

Hjälp kanske kan fås eller inhämtas genom ett besök:
http://www.gardsjokultur.se/bygganti.html

Härlig bild, den sista: Man ser verkligen i solljuset hur golvet nötts av tiden (eller boendes) och kvistarna solar sig i ljuset från fönstret.
/Anders
 
Anders, det var precis det jag menade i min fråga, att jag inte vill ha hela murstocken över mig bara för att jag var för nyfiken.:surprised: eller bli tvungen att riva allt, nyttig läsning vad som kan hända:eek:
Gäller att veta vad man gör men om man tar bort all puts på murstocken bakom vedspisen (den ska ändå bort) kan man inte då se en eventuellt igenmurad öppning?
Har glömt att nämna att det finns ett rör i skorstenen men vart det leder har jag inte kollat än, så någonstans är det läckor.
 
Tar upp denna tråden igen då jag inte kunde hålla fingrarna borta:)
Jag visste ju att den fanns därinne;)
 
  • bakugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad glad jag hade varit om de förra ägarna till vårt hus "bara"hade murat igen bakugnen...men nej de hade funderingar på att låta den vara kvar men de tyckte att den var för ful !?

Men å andra sidan har de rivit bort, bytt ut eller byggt över allt som överhuvudtaget andas något av det gamla torp huset en gång varit...
 
Ännu gladare blir jag om jag hittar luckan i ladan bland allt som finns där ;)
 
Här har troligtvis varit en öppen häll från början, man kan se den gamla "väggen" och
var kåpan har suttit. Den och hällen ska tillbaka igen och spisen placeras vid sidan.
Kom gärna med förslag på hur detta görs på bäst sätt.

Före rivning och efterbilder.
 
  • före-bakugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter-bakugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att du vill ha en öppen eldstad längst in och sedan vedspisen vid sidan eller menar du att du vill ha vedspis och sedan vanlig ugn/spis brevid?
Tar och skickar med bilder på hyllan som blivit av den gamla bakugnen (antagligen genomfört av förr/förra ägaren till huset, för ca 20-25 år sedan)
 
  • bakugn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bakugn2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag menade en öppen eldstad till vänster framför bakugnen, det syns att det har varit en sådan där.
Vedspisen ska jag sätta lite till höger och dra ett rör upp till röret som sitter längst upp i kanalen (syns kanske otydligt)
Hällen och bakugnen ska bara vara för syns skull eftersom det sitter ett rör i kanalen är den säkert dålig.
En fin och orginell hylla det blev av din ugn, fast lite synd kan man tycka.
 
Kakelugnen är vacker.
 
Jo, det känns tråkigt attden är förstörd.

Men, den variant på det du sägr som jag sett, därhar man placerat öppna hällen längst till höger. Man hade i detta fallet murat upp nya kåpan med en avskiljare för hällen (som där var längst ut (men det borde fungera även med längst in). Denna murade avskiljare gick ca: 1/3-delar ut i "eldstadsbänken" och "växte" succesivt till c a 2/3-delar av bredden innan kåpan. Man kan även tänka sig att köra med en "metallstång" som avbärare för kåpan.

I ditt fall skulle det då kunna tänkas bli. Häll-bakugn-avskiljare-vedspis-ev. vanlig spis...

Ovan detta fanns en klassisk murad kåpa.
 
aliback skrev:
Ännu gladare blir jag om jag hittar luckan i ladan bland allt som finns där ;)
Det är det enda vi har kvar :) Luckan låg i källaren...och visserligen är det väl det gamla teglet till bakugnen som ligger i nån av högarna på gården men det hjälper ju inte direkt...
 
Anders jag hänger inte riktigt med vad du menar med avsskiljare, du menar att hällen är separerad från vedspisen?
Kan man inte ha bägge intill varandra under samma kåpa?
 
Försöker förklara med en egenhändigt tilltråckad bild av bottenplnetsmurstock och eldstäder i detta hus...
 
  • beskriv eld.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.