... är ju rätt poppis och det vill vi ha till altanen.

Jag har sett ett trevligt ex. på detta forum på ribbor 44x45 med en spalt på ca 28mm emellan.
räcke_inspiration.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min arbetsritning: räcke_jpg.JPG

MEN. Jag börjar fundera på om inte 22x45 skulle vara bättre. Skulle se likadant ut "framifrån", men lite nättare från sidan.

Någon som kan kommentera på Hållfasthet eller ev. ökad "bananfaktor"?
Alltså: Fördelar/Nackdelar med 22x45 kontra 44x45.
 
22x45 låter mycket klent tycker jag!

Vi ska också bygga ett räcke enligt bilden ovan, men väljer att använda oss av 45x70 ribbor med 45mm emellan för att få det stabilare.
Jag antar också att ju grövre virke man väljer, ju mindre risk för att det ska vrida sig!
 
22x45 skule jag tro räcker gott. När vi flyttade in i vårt nuvarande hus så hade tidigare ägaren använt läkt 23x36 med 23 emellan. Har det inte kvar längre men tyckte även att detta räckte. Beror på hur tätt du har stolparna.
 
28x45 läkt har jag använt med 28 mm mellanrum. Stolpasvtåndet varierar mellan 1 och 3 meter (pga altanens utformning), men en vertikal regel förstärker ribborna varje 120 cm på de ställen där stolparna är på större avstånd. Känns helt klart tillräckligt stabilt, om man nu inte har barn som gärna vill klättra på den.

Fördelen med samma eller mindre bredd på ribborna är att, åtminstone i vår kommun, så räknas det som spaljé och inte plank, vilket är trevligt då vi ville ha ett högt skydd mot närmaste grannen och då räckte inte den biten plank man får bygga utan bygglov till.
 
16x45 med 16 som mellanrum har vi, ser bra ut och funkar på vårt plank. Antar att placering, avstånd mellan stolpar och hur vind utsatt det är oxå påverkar. Tyvärr har jag ingen bild och kameran är på konvent i Täby denna helg!

/FlitigaLisa
 
Vart köper ni dessa "reglar" ? Verkar till att finnas en hel del olika, 16x45 22x45 28x45 ????
 
Om man har ett större djup på ribborna blir insynen mindre ...
 
Vi använde 45*45 med ett mellanrum på ca 45mm och det blev kanon.Blir lite stadigare än dom tunnare dimensionerna.
Till överliggaren använde jag en 34*145

Titta lite längre ned på den bifogade länken för resultat.

http://www.styleroom.se/album/2011
 
--> Jocke Aero Snyggt!
Tänker själv göra liknande men skall ha det högre (1,8 m) och mindre (ca22mm) mellan ribborna för att det skall även fungera som ett någerlunda vindskydd.
Jag har 2 frågor till dig:
Hur långt mellan stolparna har du
Har du skarvat ribborna på varje stolpe?
 
Tack!

Har ca 90cm mellan stolparna
Har inte behövt skarva ribborna fick tag i bra längder.
 
tycker ni skall använda 2"2" för att det ej skall vrida sig lika lätt.
klenare virke vrider sig mycket lätt.

mvh
snickar estwing
 
Ska också göra ett räcke med liggande ribbor, funderade först på 45x45 mellan stolparna men fick sedan en liten annan idé.

Blir nog kanske att sätta 95x95 stolpar på cc 120 och sätta 50mm tryckimpregnerade staket stolpar liggandes, lätt att fästa om man borrar med 50mm hålsåg i stolparna och så blir det lite annorlunda.

Någon som gjort detta ?
 
Ribbstol :D
 
Sitter själv o skissar på våra vindskydd,

tänkte mej en ram av 45x45 tryckta reglar 1800x1800mm, sen har jag svårt att hitta tryckt läkt eller annat i mindre dimensioner runt Landskrona trakten.

Så funderade på att klyva/såga 45x45 på mitten så jag får tryckt 22x45 och sätta detta med ca 40mm mellanrum, sen motsvarande på baksidan så det blir insynsskyddat.

/Joakim
 
Öppnar denna tråd igen!
Min fråga är hur långa reglar har ni? Har sett här att många har 11st 45*45 i höjden, får man plats med så manga på 90cm långa reglar? Och hur mycket har man emellan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.