Hej!

Håller på att gräva ut i gräsmattan för ett kryddland. All jord ska bytas ut då den är dålig. Hur djupt bör man gräva? D v s hur långt ned går rötterna?

Vi ska ha gräslök, oregano, timjan, rosmarin, dill, persilja m f kryddor i ena änden. Sedan ska det vara ett par rader med jordgubbar. I andra änden blir det rabarber och en krusbärsbuske.

M v h / Micke
 
Min erfarenhet av rabarber är att den växer i vadsomhelst. Samma sak med citronmelissa, mynta, gräslök. Dill tycker jag är svår att få att växa, säkert beror på jorden, kanske skall det vara blandat med sand.

Kryddor bör väl ha ca 20 cm bra jord. Har du lerjord under så kan vara bra att dränera med lecakulor eller grus/sand.
 
Redigerat:
Hemmakatten
En liten kryddträdgård ordnar man enklast och bäst genom att ha upphöjda odlingsäddar, gärna odla i gamla pallkragar eller göra egna, enkla ramar. Man får då en varmare jord som inte är blöt och man kan så tidigare på våren. De flesta (alla) kryddörterna gillar den varmare miljön, dessutom får man inte så mkt rotogräs. Om du bygger ramar (ca 30 cm höga räcker utmärkt) så behöver du inte ens gräva bort gräsmattan. den dör nämligen med så mkt jord ovanpå sig. Kryddörterna behöver inte mer än 20 cm jord (precis som maggiem skrev).
 
Tackar för svaren.

Då har jag nog grävt lite väl djupt. Har grävt 25 cm ned och ska ha det ca 7-8 cm upphöjt över gräsmattan.

Men det blir nog bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.