Finns det risk för legionellabakterier i en ackumulatortank med slingor i? Har nyss installerat solvärme och funderar på att stänga av elpatron (under denna årstid). Jag har en Borötank 300liter med 3 slingor i.

Om jag fattat det rätt så är det "bara" i beredare som det kan bildas legionella i!

Är det någon som vet som kan besvara min fråga.
 
Hmm, så länge man har 60grC i tanken borde väl inte legionellabakterier vara något problem.

Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Allmänt förebyggande åtgärder
Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.
 
jo men här är det ju inte frågan om en tank med tappvarmvatten. Jag antar att tappvarmvatten värms i en av slingorna i tanken, dvs vattnet värms när man använder det. Då finns ingen legionellarisk att tala om. Det är ju hela tiden "färskt" vatten som kommer.
 
MathiasS skrev:
jo men här är det ju inte frågan om en tank med tappvarmvatten. Jag antar att tappvarmvatten värms i en av slingorna i tanken, dvs vattnet värms när man använder det. Då finns ingen legionellarisk att tala om. Det är ju hela tiden "färskt" vatten som kommer.
Det stämmer som MatiasS säger att det är "nytt" vatten som kommer in i tanken när man duschar, diskar mm mm..
Min fråga är egentligen om jag kan ställa ner elpatron termostaten till exempelvis 45grader...men det borde ju säga sig själv att det borde inte bli någon legionella då. MEN om man är bortrest (tex en månad och vattnet i tanken är 45 grader) då borde det bildas legionella.

Har jag rätt?

Försökte att infoga en systembild på tanken men den var för stor och jag vet inte hur man gör en pdf mindre!
 
Om det bildas legionella i själva tanken är ju av föga betydelse eftersom det vattnet normalt aldrig kommer ut. Ev bakterier lär ju också dödas av när du höjer temperaturen igen. Den vattenmängd som finns i slingorna tappar du i princip ut på några sekunder när du slår på varmvattenkranen. Sedan kan det ju bildas bakterier på andra håll i ledningssystemet, exvis i ett avstick som inte används. Detta är dock inget problem om varmvattnet är tillräckligt varmt. Hur varmt blir det med enbart solslingorna? En tank brukar ju för det mesta vara skiktad och bara det övre skiktet behöver hålla 55-60 grader.
 
tompas11 skrev:
Gör först om PDF-dokumentet till en bild, sedan kan du lätt justera storleken.
[länk]
Kanon..tack för hjälpen allihopa! Dels pdf magic och pefo`s inlägg

Efter en ganska halvdassig dag är det 50-55 grader i tanken. Vid en "kalasdag" är 70-80 grader inga problem
Dock så är min solanläggning inte intrimmad till max ännu för den har varit i drift sen i onsdags..luftning och justering av flödet och vice versa!

Bifogar en bild på tanken (dock så blev den i lite dålig kvalitet)...men det gick fort att fixa den!
 
  • omgjord tank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att ställa ner elpatron så lågt som möjligt så länge du får vv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.