Hej!

Vi har precis byggt om vår altan. Tidigare var den mindre och då hade vi även tak över den. Jag tyckte det var kanonbra eftersom vi då både fick skugga samt skyddade trädgårdsmöbeln och dynorna.

Numera är altanen hela 4.2 m bred och 8 meter lång. Går det att göra ett snyggt tak över en så pass stor altan? Eller är det för fult med altantak?...fast det är ju praktiskt..... ideer, tips, hjälp???? :confused:
 
Hej!
Det där med altantak är ju väldigt svårt. Vi håller på att byta fasad på vårat hus, och har fått riva en del av våran altan, samt altantaket.
Vilken skillnad det blev utan tak! Wow! ! ! Vi kommer även att, när fasaden är klar bygga ut altanen, ungefär till eran dimension, då väljer vi att inte sätta altantak pga att altanen känns större.

Våra positiva/negativa aspekter ang. tak.

- Det ser ganska "fult" ut med tak, tycker vi.
- Det blir väldigt varm när solen ligger på.
- När det regnar mycket, kan man knappt sitta på altanen pga smattrandet.

+ "Öppen" känsla.
+ Inte lika varmt, visst när solen ligger på blir det ju varmt, men inte lika varmt när man har tak.
+ Det ser lite hemtrevligare ut utan tak på altanen, det är inte många altaner som har tak.

Detta är vad jag kom på nu.....

Hoppas det hjälpte.....

MVH Patrik
 
Hej!

Ja, de flesta altantak är riktigt fula tyvärr.... Jag hade hoppats att nån skulle kunna visa ett exempel på ett riktigt snyggt altantak!:D Jag gillar typen "amerikansk veranda" men tyvärr funkar det inte på vårt hus...

Fast jag håller inte med ang smattrande regn. Det är ju en av de mest underbara saker som finns, att sitta utomhus när det är rejält åskoväder och höra dundret och det smattrande regnet på taket!! ..Utan altantak är det ju omöjligt att vara ute i regn....

Jag får se hur vi gör. Tills vidare får altanen vara utan tak, hittar vi inget snyggt tak-alternativ så får den nog fortsätta vara taklös!
 
En kompromiss kan ju vara ett solsegel eller en stor markis. Har själv funderat kring altantak, men är på tok för rädd för att det skall bli för mörkt inomhus. Såg en granne som byggde in och lade genomskinligt plasttak på altanen, men det ser kolmörkt ut därinne ändå.
 
Ett alternativ är ju att använda isolertak av plast. Vi har 32 mm isolertak som gör att det inte blir så varmt som om man bara har enkelt plasmotak ( har tidigare haft sådant). Under taket blir det ljust och fint, du hör ljudet av regn...
Vårt tak ligger i en vinkel så allt ljus in i vardagsrummet kommer just från hållet med isolertaket. Och vem vet om något år kanske ni vill glasa in verandan, då är det bra att vara förberedd...
 
Tack för alla tips (jag tar gäna emot fler! :D)

Just nu lutar det nog åt solsegel-varianten. Fast kan sådana vara ute hela sommaren eller måste man ta in dem vid dåligt väder?
 
Om du köper ett premiumsegel från tex Moogio så rullar man ju bara ihop det till en korv när det blåser och då kan man väl ha det utomhus året runt som jag förstått det.
 
Hej Ulrica,
Jag håller oxå på att fixa till altanen och byta tak. En idé som jag fick i en gammal "Gör det själv"-tidning var att använda Makrolon. Det är ett slags okrossbar plexiglas. Det finns flera olika namn på denna typ av plexi (t.ex. makrolon, lexan etc. beroende på tillverkare). I "Gör det själv"-tidningen använde man sig av Makrolon longlife som tydligen inte ska gulna etc. Makrolon säljs bl.a av Glasfiber och Plastprodukter AB. Tyvärr säljer de inte till privatpersoner men jag vet att K-rauta saluför deras produkter. Jag har en artikel i pdf men den är för stor för att laddas upp. Om du vill så kan jag maila den till dig. /Cristian
 
"Gör så här" nr. 8/2003 var det visst.
 
Hej!

Nu satte du myror i huvudet på mig, för det där var ju riktigt, riktigt snyggt!! :D
 
Har även funderat på Plastmo´s Twinlite 10mm. Finns i klart utförande. Saluförs på Beijers
 
Angående makrolon, blir det inte hemskt varmt under? Plast brukar ju ha den egenskapen att släppa in strålar som omvandlas till värme men som sedan inte kan åka ut igen? Så är det i alla fall med vanligt plasttak, typ plasmo vi tidigare haft....
Vårt 32 mm isolerplast håller värmen ute... Vi har just nu 30grader i uterummet ( där vi har 32 mm isolertak) och faktiskt också 30 grader inomhus. vi kunde med plasttak komma upp mot 58 grader en sådan här sommardag och då hade vi inte inglasat något.
Jag rekommenderar fortfarande isolerplasttak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.