Hej,

Jag har köpt en sommarpool till barnen och ska nu försöka jämna av platsen för poolen.

Tänkte att jag ska ta bort gräset där poolen ska stå plus lite matjord, jämna av ytan med typ stenmjöl.
Verkar detta ok?

Kan det vara lönt att lägga typ 50mm cellplast under poolen för att "tjäna" några grader på sol uppvärmning/ markavkylning?
Hur går man till väga om man ska ha cellplast?

Tacksam för svar så att jag slipper höra barnens tjat om "när ska du sätta upp poolen pappa"....
 
Förra året hade jag en sådan pool. (i år också för den delen fast lite större).. Givetvis endast till barnen.:rolleyes:

den var på 3,5 Kubik. Den ställde jag direkt på en plan gräsmatta = korkat. Gräset ruttnade under o det luktade pyton när poolen togs bort.

i år blir det en 7 kubiks pool. Jag har tänkt att gräva ner ca 5 cm & fylla med vanlig sandlåde sand. 250 kr /släpkärran.

Isolering funderade även jag på. Men förra året i min 3,5 kubikare så hade vi en temp på 28,5 grader.. och det var ca 30 i luften.. poolen får nästan alltid nån grad under luft temperaturen.. Så det är inte så där jätte svalkande att hoppa i men men.. :)

Jag anser att man inte behöver ha isolering på en sådan liten pool. Jag tänker heller inte ha det i min "nya" pool.

Om du köper en sådan med en luft ring högst upp så hoppas jag du inte har katter.. Mina gjorde över 23 hål på en sommar.. (går bra att laga med samma grejer som man lagar en vanlig liner kostar ca 250:- och den räcker länge)

I år har vi pool med stålställning. eller pool & pool. plask damm enligt några.. men det sår pool på kartongen.. :D
 
Detta är intressant. Vi monterade upp vår nya "pool" igår. 4.5meter i diameter ( 12.400 liter).
Vågar man "fuska" med markarbetet?
Vi planade ut med matjord på schaktbotten för att få en jämn yta. När poolen var på plats började vi fylla på med vattenslangen för att kunna justera duken i polens botten.
Nu var det inte riktigt så jämnt som vi tyckte... Det diffade ca.5cm mellan det djupaste & det grundaste. ( poolen är alltså inte fylld, endast lite vatten på botten).

Fungerar detta? eller bör jag tömma poolen & fylla med sand och jämna ut underlaget bättre?

Tacksam för råd tips!


Mvh Gagga
 
  • Gilla
xccapman
  • Laddar…
nja som jag har förstått det så bör man inte fylla ut.. man bör gräva ned i stället. dvs där du har höjdpunkten så bör du gräva ned till samma nivå som den lägsta nivån.

Annars så finns det en riska att underlaget inte blir stabilt. Och riskerar att röra på sig. I värstafall så kan poolen paja vid en rörelse & du har ca 10 kubik vatten i trädgårn..

Slå ett rör i mitten där du ska ha poolen ta en rak planka/regel borra ett hål lika tjockt som röret så trär du på plankan på hålet. Nu sätter du vattenpasset på plankan/regeln sen är det "bara" att snurra och se vart topparna är någonstanns.

Så har i allfall jag tänkt göra.. dock gräver jag en liten gropp och fyller upp med sand.. men jord borde funka lika bra..
 
  • Gilla
Fredrik Westerström
  • Laddar…
Per-Erik,

Då Vi har ca 40cm sprängsten direkt under ett tunt jordtäcke, så vill man inte gräva mer än nödvändigt..
Jag tyckte däremot att din ide med sand verkade bra, det borde "binda" mer än matjorden.
Det är kanske 1/5 av poolen som "dippar" litegrann, om man fyller upp den delen med sand borde inte det fungera, eller vad tror du?

Mvh Gagga
 
Jo det fungerar säkert.. om det inte är mer änn 1/5:e del... Värre om det är halva poolen.. lite så jag tänkte, att det var mer..
 
Tack för svaret,

Jag har införskaffat en pool som har en volym på ~15m3 (om jag har räknat rätt).
Så i och med att den nya poolen har betydligt större volym än vår gamla på 3m3 så tänkte jag att avkylningen av marken är betydligt större och därför kan det var lönt med isolering. Men jag vet ju inte och vill absolut inte göra mer jobb än nöden kräver:p.
 
Jag fick lite prisuppgifter på cellplast och då har bygghandlaren skrivit:

"Om man använder kvalitén S60 och S80 på cellplasten så är nackdelen att det lätt blir märke om man punktbelastar denna, typ hoppar i poolen och landar med hälen först. Därför måste något som fördelar trycket ligga mellan cellplasten och poolduken."

Så om man nu ska satsa på cellplast, vad kan det vara för tryckutjämnande skikt?
 
Ett alt. är väl att bygga en tät trätrall och ställa poolen på, då kommer den upp lite från marken... Man kan även kompensera en lutning på marken till en viss grad.
 
imported_Soren skrev:
Ett alt. är väl att bygga en tät trätrall och ställa poolen på, då kommer den upp lite från marken... Man kan även kompensera en lutning på marken till en viss grad.
Klarar en trallkonstruktion av att hantera viktbelastningen på ~1000kg/m2?
Kan man bygga en trallkonstruktion som villar på typ trädgårdsplattor i så fall?
 
Jodå, vet en som har sin pool ovanpå en "trätrall". Placerad i en liten sluttning, rund pool 5,5m. Kommer dock inte ihåg vilken typ av virke han använde (eller regelavstånd)... lägg virket kant i kant. Han lade också en tjockare plast mellan träet och poolen.
 
Hej,

Ska själv få grävt till min pool om nån vecka, är en ovanmarkpool som jag tänkt gräva ner. Vill gärna ha cellplast under, men har S150 i nedrvåningen och tycker även att den "får sej en törn" när man sätter en häl på den, tänk då om man hoppar........
Så om nån har ett eller två bra tips på nån bra "tryckutjämnare" så hade det varit bra. Vill inte lägga trall o sånt .....har fått för mej att det är bättre att ha cellplasten så närma som möjligt.
 
Vi har vår pool på ett trallgolv men frigolit under och det funkar bra. Vi tröttnade på att den aldrig stod plant och att gräs hamnade i poolen. Längs med ena sidan byggde vi oxå en bänk för handdukar och oxå för att hänga poolskyddet på. Vi upplever att poolen behåller mer värme i vattnet än innan.
 
Redigerat:
Vi har försökt jämna till vår gräsmatta för att få den i våg.
Poolen är 457cm i diameter, och 90cm djup med stål ställning.
Vi har grävt lite i ena halvan (ca 5cm), och lagt över det i andra halvan.
Hade nu tänkt lägga cellplast ovan på detta och sen poolen.
Problemet är att ytan är i våg, men den är inte så jämn.
Tror ni att cellplasten kommer spricka om det finns luftfickor under den? 100mm frigolit eller 50mm?
Eller är det enda rätta att jämna av? I så fall med vad? Finns det inte risk att sand ger sig iväg?
 
Sand flyttar inte på sig. Inte med 5000 kg vatten ovanpå. Har haft någon kubik under min badbubbla de senaste två åren eftersom vi har den på en stenläggning.

Fadern kör frigolit+ sand och tycker det funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.