Hej alla,

misslyckades med att byta min utomhuskran idag och behöver lite hjälp. De rörfirmor jag känner i stan är på semester och är inte till någon hjälp.
Jag har ett hus som är byggt 1970 och jag har kommit fram till att det finns en standard från den tiden med 16mm kopparrör vilket jag mätt mig till att jag har på det rör jag kopplat bort (som sedan leder ut genom väggen till utomhuskranen).
Den koppling som blir kvar har utvändig gänga i en storlek som jag inte får rätt på. Har provat med det som finns nu dvs vanlig "G15" (1/2") men denna är för liten och verkar ha fel stigning. Det är dock inte mkt som fattas. En G20 är avsevärt för stor.
Det är en T-koppling med andra kopplingar så jag vill ogärna ge mig på denna koppling utan helst hitta något som passar på den befintliga gänga för att sedan dra vanligt 15mm rör fram till den nya kranen.
Finns det en gammal gängstandard? Typ "G16"?
Antar att det är mer av special, Coop Forum har i alla fall inte dessa grejer.

Tack för hjälpen!
//David
 
Är det en T-klämringskoppling för 16 mm Cu-rör? I så fall misstänker jag att du har en metrisk gänga. Finns det förminskningar från 16 till 15 mm, stoppa i så fall i en sådan och använd samma mutter som sitter på 16mm röret.

Med reservation över att jag bara är en sådan där hemmafixare...
 
  • Gilla
Blanowski och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,

ja, precis. Det är en T-koppling med klämringar ut på varje sida. Du har troloigen rätt, det är nog en metrisk gänga, den har lägre stigning än den moderna gängan (dvs fler gängor per mm). Skall se om jag kan hitta en förminskningshylsa alternativt en bussning mellan metrisk gänga och de andra grejorna.
Tack för svaret.
//David
 
Bry dig inte om att försöka hitta något som passar på den gamla kopplingen utan köp en 15x16 rak klämringskoppling och använd en bit av det gamla röret istället.
 
Det är väl ett Securex T-rör.Finns övergångar för det med som gängas i den "konstiga" gängan.
Finns två sortes övergångar, en för före 1954 om jag minns rätt och en för kopplingar gjorda senare.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.