Hej,
Vi är spekulanter på ett hus byggt 2001. Och ändträt är omålat på huset.

Ni som har lite koll, vad kan det här innebära för virket? Är det helt åt skogen eller kan man rädda det genom att måla ändträt i vår? Hur skulle ni resonera?

Själv tänker jag att det är OK, men att det kommer att förkorta livslängden på panelen. Är jag rätt ute? Hur många år?

Skriv gärna vad du tänker, kanske jag missat att ställa rätt fråga. Skriv fritt :)
 
Vad är det målat med för färg?

Slamfärg, ex Falu Rödfärg, andas ändå hela tiden - vattnet vandrar in och ut genom färgen på samma sätt som om träet vore omålat. Så det kan ju knappast spela så stor roll då.

Skulle tro att det är lite värre om färgen är tät, typ latexfärg - då borde ju vatten ha kunnat komma upp genom det omålade ändträet, och sen hållas kvar inuti virket av det täta färgskiktet...

Men om detta bara påverkar panelen eller om det också kan påverka konstruktionen bakom törs jag inte spekulera i, kan inget om nya hus.

(Hade det varit en timmerstomme hade man lätt kunnat provsticka i nedersta stockvarvet för att kolla hur det mår, men på nya hus vet jag inte.)

Vad säger besiktningsmannen?
 
Jag tog bort panelen på vår norra gavel i somras för en utbyggnad. Panelen var uppsatt 1960 och den var omålad i ändträet, ej heller snedkapad. Det var inget fel på den panelen. Men den nya panelen blir både snedkapad, oljad och målad i ändträet.
 
  • Gilla
Malnes
  • Laddar…
Jag vet inte vad det är målat med för färg, men jag tyckte att det såg ut som Faluröd. Lite "tunn och matt" så att säga. Men det var bra funderingar, då ska jag kolla med mäklaren/säljaren.

Besiktning är bara gjord av säljare ännu så länge och det har blivit anmärkning men ingen ytterligare notering mer än att det konstaterats. Vi kommer själva ta dit en besiktningsman om det blir aktuellt att vi fått objektet.

Låter ju f.ö bra att du som bytt panel noterat att det klarat sig bra!
Låter mao inte som någon kris att ändträ ej är målat.

Om fler har tankar och funderingar, svara gärna på.
 
Sannastockholm skrev:
Jag vet inte vad det är målat med för färg, men jag tyckte att det såg ut som Faluröd. Lite "tunn och matt" så att säga. Men det var bra funderingar, då ska jag kolla med mäklaren/säljaren.

Besiktning är bara gjord av säljare ännu så länge och det har blivit anmärkning men ingen ytterligare notering mer än att det konstaterats. Vi kommer själva ta dit en besiktningsman om det blir aktuellt att vi fått objektet.

Låter ju f.ö bra att du som bytt panel noterat att det klarat sig bra!
Låter mao inte som någon kris att ändträ ej är målat.

Om fler har tankar och funderingar, svara gärna på.
Den gamla panelen på mitt hus(1938) var inte målad i ändträt eller snedsågad. Och det var inget fel på den.
På den sida där backen gick nästan ända upp mot panelen var den lite mer sliten dock.
Den var målad med linolja.
Jag har inte målat min nya panel eller snedsågat i ändarna. Däremot har jag oljat ändarna.

Tror inte det är så noga att måla ändarna som alla tycks tro det viktiga är nog att hålla undan backen så att inte gräs mm ligger mot panelen och fuktar konstant.
 
Förr målade man aldrig ändträt på huspanel...eller annat heller för den delen. Det är en företeelse som uppkommit i och med plastfärgernas intåg. Då måste man täppa till så virket inte kan suga upp fukt efter som plastfärg inte släpper ut den igen.

Är huset målat med en färg som andas, till exempel linoljefärg eller falu rödförg så behöver andarna inte målas med andra ord. Du behöver säkert inte oroa dig. Det finns ju huspaneler som suttit uppe i långt över hundra år och som fortfarande mår bra. Huvudsaken är färgtypen och att panelen inte når ner till marken. Sen var virket säkerligen av bättre kvalité förr men panelen på huset lär nog hålla ändå.

Lycka till med huset :D
 
Det är inte enkelt att vara förespråkare för snedsågning och målning av ändarna, med så diger dokumentation som några inslag ger. Och det behöver inte vara panelens ändar som far illa utan underhåll, utan det kan även vara fönster som saknar kitt, som ruttnar kvickt. Men visst har vi målat ändträet, har själv flera gånger blivit utsatt för kontroll, och då inte enbart ändträ utan även undersidan av dörrbladen, har man kontrollerat med spegel.
Nu är det främst, som nämns, det utsatta läget, som får ändträdet att suga upp fukt, del det som rinner längs brädan, men även det som stänker upp.
En annan stor förändring, är virkeskvaliteten, från förr och nu.
Så fortsätt att snedsåga och måla ändträet, det är en liten merkostnad, och så har man förbättrat möjligheten att ge träet ett längre liv.
 
saturnus2 skrev:
Det är inte enkelt att vara förespråkare för snedsågning och målning av ändarna, med så diger dokumentation som några inslag ger. Och det behöver inte vara panelens ändar som far illa utan underhåll, utan det kan även vara fönster som saknar kitt, som ruttnar kvickt. Men visst har vi målat ändträet, har själv flera gånger blivit utsatt för kontroll, och då inte enbart ändträ utan även undersidan av dörrbladen, har man kontrollerat med spegel.
Nu är det främst, som nämns, det utsatta läget, som får ändträdet att suga upp fukt, del det som rinner längs brädan, men även det som stänker upp.
En annan stor förändring, är virkeskvaliteten, från förr och nu.
Så fortsätt att snedsåga och måla ändträet, det är en liten merkostnad, och så har man förbättrat möjligheten att ge träet ett längre liv.
Att måla trät i ändarna kan ju aldrig skada(om det inte är plast färg förstås).
Att snedsåga eller inte har ju förskare kommit fram till genom tester att det inte spelar någon roll.
 
Jag har precis bytt ut all min panel. Den var helt murken ca 30 cm upp och därefter kärnfrisk resten. Panelen var ej snedsågad och inget ändträ var målat. Det var ingen plastfärg som förre ägaren hade använt men ändå hade det gått snett.
Vatten som rinner längs panlen fördelar sig kring hela ändträet tills det blir så mycket att det trillar ner när det är mättat med fukt. Ungefär som att lägga en torr svamp i en pöl med vatten. Med snedsågat virke får man en s.k. droppkant och undviker därmed en stor del av problemet. Vill man att ändträet ej skall suga så är det inte fel att olja detta. Man kan t.o.m. ställa panelen ett par dygn i t.ex. linolja innan man monterar den och på så vis mätta träet. Tänk på att när det regnar så forsar det stora mängder vatten längs panelen som skall lämna just vid ändträet.
Ej heller fel att måla en bit upp på baksidan men detta kan ju kanske inte du göra Sannastockholm. Dock had jag fäst en regel mot panelen och snedsågat längs denna med en cirkelsåg som du kan ställa vinkel och sågdjup på, samt därefter oljat/målat ändträet. Känn efter först med en kniv så att träet är friskt.
 
Snurre skrev:
Jag har precis bytt ut all min panel. Den var helt murken ca 30 cm upp och därefter kärnfrisk resten. Panelen var ej snedsågad och inget ändträ var målat. Det var ingen plastfärg som förre ägaren hade använt men ändå hade det gått snett.
Vatten som rinner längs panlen fördelar sig kring hela ändträet tills det blir så mycket att det trillar ner när det är mättat med fukt. Ungefär som att lägga en torr svamp i en pöl med vatten. Med snedsågat virke får man en s.k. droppkant och undviker därmed en stor del av problemet. Vill man att ändträet ej skall suga så är det inte fel att olja detta. Man kan t.o.m. ställa panelen ett par dygn i t.ex. linolja innan man monterar den och på så vis mätta träet. Tänk på att när det regnar så forsar det stora mängder vatten längs panelen som skall lämna just vid ändträet.
Ej heller fel att måla en bit upp på baksidan men detta kan ju kanske inte du göra Sannastockholm. Dock had jag fäst en regel mot panelen och snedsågat längs denna med en cirkelsåg som du kan ställa vinkel och sågdjup på, samt därefter oljat/målat ändträet. Känn efter först med en kniv så att träet är friskt.
Så ofantligt mycket regn kommer det ju inte på panelen. Inte så ofta det regnar horisontelt ;)
Trät får ju torka igen efter regnet.
Jag läste nånstans om undersäkningen av det här med snedsågat eller inte för nåt år sen men minns inte riktigt var nu. Men hursomhellst kom dom fram till att det inte påverkade livslängden.
Men dom poängterade det viktiga i att måla ändträt tror jag om jag minns rätt.
 
Tackar alla! Det har varit mycket intressant och givande att läsa alla era svar!
 
Det som verkligen dödar panelen är växtlighet som är förnära, klängväxter, buskar, gräs etc.

Så kolla med kniven, jämför med panelen längre upp hur hård den är ( det ska vara samma). Om det är dåligt, pruta på hus-priset och byt panel ( eller byt undre delen, kan bli snyggt på äldre hus)

Låt inte dålig panel avgöra om ni köper eller inte, det finnns mycket dyrare saker som kan gå fel på ett hus ! pruta istället så ni har råd att byta

.Henrik
 
Är inte virket murket behöver du ju inte "rädda" det. Jag har själv fått lära mig att panelen ska snedsågas och tjäras i ändarna, men läser jag här verkar det ju onödigt.
Tror också att det är växtlighet som går upp mot panelen som är farligast. Den gamla panelen som satt här var inte snedsågad. Inte målad i ändarna heller. Den har hållit bra, utom på ena gaveln där "landhöjningen" gjort att gräset nått upp till ändträt. Där var den å andra sidan riktigt murken i nederkant och en bit upp.
 
  • Gilla
JoockeeG
  • Laddar…
Det finns exempel på alla möjliga varianter som gått bra och inte gått bra. Jag tror att det är viktigast att hålla marken borta och i andra hand vegetation. På ett oisolerat uthus klarar sig omålad panel som inte har markkontakt eller vegetation för nära nästan hur länge som helst. Vet ett exempel med paneler från 20-talet som var helt intakta i mitten på 80-talet trots att ingen färg kommit nära. Men då var det heller inget isoleringslager under!

Jag skulle inte låta ett husköp komma på skam på grund av omålat ändträ, i synnerhet inte om det är ok trä där, och i annat fall byta panelen. Troligen är det ingen fara.
 
jag har stående panel som har ståt i olja ska jag grund måla dessa också? kanske även måla med fasadfärgen där med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.