Har hört från stenhusbyggare att man borde kunna förhandla till sig lägre premie på hemförsäkringen för ett stenhus eftersom risken för brand samt fukt- och mögelskador är mycket lägre än för exempelvis trähus.

Låter det rimligt och är det någon som lyckats med detta?
 
För mig låter detta inte rimligt - iaf inte utan att det görs en idividuell besiktning med försäkring, men då lär nog premien inberäkna det jobbet (dvs troligen bli bra mkt dyrare?)

Brandrisken på inredningen är ju lika stor - och har man tex limträbalkar , eller annat så kan ju hela huset rasa iaf. Tom betonghus kan rasa vid en omfattande brand så det är ju inte ngn garanti.

Fukt och mögel har man ju precis påvisat är väldigt vanliga vid vissa riskkontruktioner i tex putsade fasader - även om då stommen inte är av trä kan man ju få fuktskador i tex isolering och i våtrum etc - eller ?

F.ö undar jag hur mkt pengar av hemförsäkringspremierna som går till fuktskador (förutom i våtrum och källare vilket torde anses vara likvärdigt i risk oavsett sten eller trähus !?), jämfört med inbrott, bränder osv ?

Men förhandla kan du ju alltid - bara att försöka pruta så mkt du kan hos olika bolag :)

/K
 
Jag har uppfattat det så att i de shablonmässiga frågor som ställs när man köper en föärsäkring så ingår det frågor om byggmaterial. Så man får en lägre premie på branddelen av försäkringen om man har sten.

Nu antar jag att det handlar om ganska marginella summor så det är knappast något att ta hänsyn till vid val av byggteknik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.