Hej jag har en fundering hur man vanligast gör när man kopplar vattenrör från värmepumpen till elementen.
Jag har idag elelement som jag kommer byta ut och ska då dra kopparrör till elementen men funderar om det är så enkelt som jag tror.
Efter en del tryckfallsberäkningar och flödesberäkningar kom jag fram till att jag behöver använda 22mm kopparrör som stamledning ut till elementen och sen välja det som passar enklast upp till varje element. Men nu till min fundering, jag bifogar en bild på hur det ungefär ser ut på bottenvåningen. Grön cirkel är där värmen kommer in i huset från kulvertröret från garaget. de röda rektanglarna är element. den blåa linjen är den tänkta dragningen av tur och retur vatten.
Är det nu så enkelt som jag tror att bara sätta en trevägsventil och sedan en strypventil direkt efter för att kunna ställa flödet åt de båda hållen? vilka sorts ventiler och strypventiler brukar man använda då, nån som har ett exempel någonstans, kanske en bild eller liknande?

Eftersom det förmodligen inte är så enkelt som jag tror enligt ovan så antar jag att man använder sig av en fördelare ungefär som man gör med golvvärme. Jag har också element på övervåningen och det ser ungefär likadant ut där, är det då så att man har en fördelare som ser till att det går ut 2 tur och retur ledningar till nedervåningen och 2 tur och retur till övervåningen. Eller låter man bara ett rör för tur gå upp till övervåningen och har en fördelare där uppe också?
 
  • element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du termostatventiler på radiatorerna behöver du inte tänka på flödet, de släpper igenom så lite vatten att pumpen bygger upp tryck så vattnet går genom alla radiatorerna. Skulle du få en stam där du inte får någon värme så har du satt returventiler på alla radiatorna och där stryper du flödet där du har värme så får de "kalla" raddarna värme.
 
ok, så jag behöver bara sätta en shunt på inkommande vatten från pumpen och sen sätter jag bara t-rör där jag vill fördela ut vattnet till elementen och så har jag för mig att det finns en mekanisk ventil på elementen och så termostaten, så med dessa kan jag väl sedan ställa flödet i elementen.
På detta sätt antar jag att man har en shunt för elementen där nere och en shunt för elementen på övervåningen eller?
Är det så enkelt? brukar man sätta någon flödesmätare någonstans också eller är det overkill?
 
Redigerat:
Det räcker med en shunt där nere, du behöver ingen för varje våning, du behöver heller ingen flödesventil. Har du inga grannar, kompisar etc med ett vattenburet system så du kan få en bättre uppfattning hur det fungerar och ser ut, sedan kan du kopiera delar av deras installation.
 
jo jag ska gå på studiebesök hos någon granne, ska nog dit ikväll. Tack då känns det inte så knepigt ändå, då känns det så lätt som jag tror det blir, ska bara räkna igen på tryckfallet så att värmepumpen klarar av att pumpa runt vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.