Går det att slätputsa en ram runt fönster och dörrar på en spritputsad fasad så att man får som "foder" runt om? Eller kan man bara åstadkomma det på ett snyggt sätt om man putsar om hela fasaden? Vi skulle vilja ha dessa "foder" runt fönstren i en kontrastfärg men just nu så går spritputsfasaden ända in till själva fönstren och eftersom fasaden är just spritputsad och ganska grovt putsad så måste det till nån slätputs för att det ska bli bra.
Är detta görbart??
 
K
Inget är omöjligt... dock lite svårare ibland :) Ta bort ytputsen där "fodren" ska vara och putsa ut dem.
 
Aha, tack för tipset. Knackar man bort ytputsen eller går det att grovslipa bort den på något sätt?? Har du något verktyg du kan rekommendera??
 
K
Slipa bort den går inte. Jag hade skurit ett spår med vinkelkapen genom ytputsen och sen knackat ner den.
 
Smart, tack för tipset!
 
Hej @mino Så här mer än ett decennium senare går jag i samma tankar.. vore kul att höra hur ni gick vidare med omfattningen?
Är lite orolig för att skära bort delar då vi har reveterad spritputs.

Håller tummarna för svar
 
Det kom andra projekt emellan och sedan tyckte vi inte att det var så prioriterat. Delvis också pga att vi har velat göra om hela fasaden.

Egentligen borde det kunna lösas enklare än att knacka ner putsen, tänker jag. Att lägga en vanlig puts i ram runt fönstren borde kunna gå, alltså utanpå den grövre putsen.
 
Tack för svar. Detta har jag också tänkt och börjat förstå. Låter ganska klokt! Skönt att höra att du tänker så också. Lär dröja lite innan detta blir prioriterat, först ska det tvättas och målas mm lär väl förstöra hela fasaden med varmvatten tvätt nästa helg med ev minusgrader. Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.