Vi har en starkt sluttande del på ca 60-70 m2 mot grannens tomt (vårt hus ligger på en kulle med ca 5 m fall ner mot grannen). Denna del kan vi i nuläget inte utnyttja till något. Vi funderar på om det går att bygga ett trädäck i höjd med vår övriga tomt för att kunna utnyttja denna yta. Det optimala hade varit att bygga en mur och fylla ut men det blir alldeles för dyrt. Frågan är hur svårt det är att få bygglov för ett sådant högt trädäck, 4,5 meter från tomtgräns blir ju meningslöst, helst vill vi kunna sträcka oss fram till ca 0,5 meter från vår tomtgräns. Det är norrläge för grannen så vi kommer inte att skugga deras tomt. Vad tror ni, är det svårt att få bygglov för ett så högt trädäck så nära grannens tomt? Detta gäller sthlms kommun och grannen har förhoppningsvis inga invändningar eftersom han redan lånar en liten del av vår tomt för en annan byggnation.
 
*puffar upp*
Ingen som har några idéer om hur detta kan funka?
 
Hej!
I princip så är altan utan tak inte bygglovspliktigt. Men det kanske är en balkong ...
 
Det kan nog fungera. Bygglov behöver ni eftersom det kommer ligga så högt över marken. Man kan alltid ringa och prata med någon på bygglovsenheten vad de tror, och sedan begära bygglov.
 
Och är grannen med på det så tror jag inte kommunen säger något annat. En gissning från mig förvisso.
 
Aha, då ska jag börja skissa på det hela och gå på rådgivning hos kommunen. Tack för svaren!
 
Jag skulle förankra iden hoss grannen innan jag enns bryr mig om att prata med kommunen, lika bra att gå först till dom.
 
Ja ja, självklart. Prata med grannen och be han skriva på din skiss först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.