Hej!

Jag bor i en lägenhet där jag har en gammal telefonledning (två kopparkablar) som kommer in i lägenheten. Nu vill jag byta ut mitt gamla telefonjack mot ett nytt med modularkontakt RJ11 (6/4), den senare har dock fyra olika kablar att ansluta till (svart, röd, gul och grön).

Nu är frågan till vilka av de fyra kablar på det nya uttaget som jag ska ansluta de två kopparkablarna som kommer in i min lägenhet.

Tyvärr kan jag inte testa mig fram, då jag ännu inte har något aktivt teleabonnemang och kommer behöva montera det nya uttaget innan abonnemanget är aktiverat.

Jag har kollat info på detta forum, utan att hitta svar på denna fråga. Utifrån denna länk http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html så så är jag osäker på om jag ska ansluta de två kopparkablarna till endast två av kontakterna på det nya uttaket (de två i mitten) eller om jag ska ansluta var och en av de två kablarna som kommer in i lägenheten till en grenkontakt och sen ansluta de fyra kablarna från grenkontakten till var och en av kablarna på det nya uttaget?

Som ni hör är jag förvirrad och tar tacksamt imot alla tips...

Tack på förhand!
 
Har du någon bild på jacket ?

I vanliga fall brukar man ansluta inkommande på plint 1 och 2.
 
Hej!

Här kommer en bild...sorry för den dåliga bildkvalitén.

/jonas
 
  • DSC01456.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle säga på röd/grön dvs A/B. Ser rimligast ut. Men vad är det för ful-uttag du hittat :)
 
inkommande signal ska hamna på de två stiften i mitten
 
Jepp, inkommande på de två i mitten, vidare ut på de yttre. Haken med denna typ av kontakt är ju att utan nånting i så blir det inte automatiskt vidarekopplat. Alternativt kan man dock parallellkoppla.
 
Ok, de två inkommande kablarna ska kopplas till A och B i mitten, tack för hjälpen!

Jag förstår dock inte den sista kommentaren från Pefo...vad menas med "Haken med denna typ av kontakt är ju att utan nånting i så blir det inte automatiskt vidarekopplat."? Automatisk vidarekoppling till vad?

"Ful-uttaget" är för övrigt från Biltema...19 kr. Förmodligen skräp, men jag ska sälja lägenheten och kommer inte använda det själv... :-=

/jonas
 
Det jag syftade på var att 'vanliga' telefonuttag brukar man seriekoppla. Därför så har de en inbyggd brytare som öppnas när man sätter i en propp så att telefonerna seriekopplas, dvs lyfter man på luren så kopplas de telefoner som sitter efter bort och det går inte att tjyvlyssna. Vidarekoppla var kanske ett olyckligt ordval ;)
 
Heddster skrev:
Ok, de två inkommande kablarna ska kopplas till A och B i mitten, tack för hjälpen!

Jag förstår dock inte den sista kommentaren från Pefo...vad menas med "Haken med denna typ av kontakt är ju att utan nånting i så blir det inte automatiskt vidarekopplat."? Automatisk vidarekoppling till vad?

"Ful-uttaget" är för övrigt från Biltema...19 kr. Förmodligen skräp, men jag ska sälja lägenheten och kommer inte använda det själv... :-=

/jonas
Man måste ha en telefon ansluten i jacket för att eventuella efterkommande jack skall fungera. Har du bara ett jack så är det inga problem.
 
OK, tack för alla upplysande svar!

/jonas
 
RoTe
Annars är det väldigt enkelt att tillverka en blindplugg med en rj11 kontakt och två trådar.
 
japp. tror jag har en bild på en rj45 variant i nätverksskolan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.