En reaktor i en lysrörsarmatur blev så het att kablarna bredvid smälte och kortslöts. Hur vanligt är det? Och vad beror det på, lysröret har inte stått och blinkat. Efter byte till en bättre begagnad funkar det med samma lysrör.
 
Plåtarna i järnkärnan kanske hade börjat separera från varandra men då brukar de brumma rätt friskt också.
 
Det är ganska vanligt att reaktorn kan bli varm vid olika fel. Som jag har förstått det så blir det med tiden koirtslutning mellan olika varv i lidningen (det är ju i grund och botten en spole).

Vi råkade ut för samma sak i vårt gamla kök före ombyggnaden. Där fanns en krans av infällda lysrör i taket, de satt i en låda som var delvis upphöjd (eller snarare var resten av taket sänkt). Det låg mattglasskivor så att man inte såg lysrörenn. Detta var gjort på 70- talet. Ett av lysrören höll på att lägga av blinkade några dagar, jag orkade inte byta det. En kväll så luktade det bränt. efter lite letande upptäckte jag att det var en stor svart fläck runt en drossel, själva drosseln var svartbränd och det verkade ha börjat pyra runt den. De infällda lysrören var av "byggsatsmodell" delarna var direkt skruvade inne i lådan mot brännbart material, fanns alltså ingen igentlig armatur.

Jag blev lite orolig om det kunde ha börjat pyra uppe i isoleringen ovanför taket (gammalt 30 talshus). Så jag ringde brandkåren för att diskutera om det var något att oroa sig för. Det tyckte de definitivt och kom med stor styrka, 3 bilar rned stegbil, blåljus och sirener, halv ett på natten in på vår lilla smala villagata. Kändes lite pinsamt, vi var inte mer oroliga än att vi lät barnen sova medan brandkåren högg upp vårt tak.

De mätte temperaturen i taket och det höll över 200 grader 15 minuter efter avstängd el. Så det högg upp taket för kontroll. Det var ingen fara, men även i isoleringen låg temperaturen på farligt hög nivå. Blev ingen stor skada, hålet var inte srtörre än att det gick att laga på ett par timmar. Det var svårare att sanera sotskadorna i taket.

Reaktorn var förvriden av värmen.
 
hempularen skrev:
De mätte temperaturen i taket och det höll över 200 grader 15 minuter efter avstängd el. Så det högg upp taket för kontroll. Det var ingen fara, men även i isoleringen låg temperaturen på farligt hög nivå. Blev ingen stor skada, hålet var inte srtörre än att det gick att laga på ett par timmar. Det var svårare att sanera sotskadorna i taket.

Reaktorn var förvriden av värmen.
fy fan det där kunde ju gått illa, det var ändå bra att ringa brandkåren tycker jag för när det blev så varmt i gammalt tak (kanske sågspånsisolering?) ett flertal upprepade gånger så kan trä antända vid ganska låga temperaturer, så hade det flammat till så hade ju säkert brandförloppet blivit snabbt och då är det ju bra att brandkåren är på väg! en annan har 4st 12kg pulversläckare hemma då det tar ungefär 30-40min för brandkåren att ta sig ut till mig, och då hinner en hel del att brinna ner.
en gång sågade jag mig i benet med motorsågen så jag fick ringa ambulansen och som tur är så har dom helikopter så det tog väl en kvart men det var den längsta av alla kvartar i hela mitt liv.
 
Blinkar lysrören så skall man byta dem direkt annars kan det gå som beskrivet ovan. En bra åtgärd är att skaffa säkerhetsglimtändare som bryter efter ca 30 sekunder och förhindrar att reaktorn blir överhettad.

Sågskyddsbyxor är också bra. Jag har sågat sönder mina ;)
 
mycke_nu skrev:
Blinkar lysrören så skall man byta dem direkt annars kan det gå som beskrivet ovan. En bra åtgärd är att skaffa säkerhetsglimtändare som bryter efter ca 30 sekunder och förhindrar att reaktorn blir överhettad.


Sågskyddsbyxor är också bra. Jag har sågat sönder mina ;)
japp jag har DEOS-tändare i varenda armatur i garaget!
och efter den incidenten så köpte jag mig skyddsbrallor. och en godkänd hjälm.
 
Lysrörproblemen fortsätter. I en armatur med två lysrör (nya rör och säkerhetständare) slocknade det ena efter ett tag och när jag satte i ett nytt sprakade det till och slocknade direkt.

Min misstanke är att det blivit kortslutning i reaktorn och att lysrörets glödtråd då får för hög spänning så att tråden brinner av. Kan nån bekräfta den teorin?

När jag mäter över reaktorn på ett fungerande lysrör ligger där 175 V vid nätspänning 230V, är detta korrekt eller skall spänningen vara högre, dvs lägre över lysröret?
 
Matss skrev:
Lysrörproblemen fortsätter. I en armatur med två lysrör (nya rör och säkerhetständare) slocknade det ena efter ett tag och när jag satte i ett nytt sprakade det till och slocknade direkt.

Min misstanke är att det blivit kortslutning i reaktorn och att lysrörets glödtråd då får för hög spänning så att tråden brinner av. Kan nån bekräfta den teorin?

När jag mäter över reaktorn på ett fungerande lysrör ligger där 175 V vid nätspänning 230V, är detta korrekt eller skall spänningen vara högre, dvs lägre över lysröret?
Med största sannolikhet är det kortslutning i reaktorn. Däremot vad det ska vara för spänning vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.