I min gamla torpstuga ska en vedspis installeras. Draget kan man justera i vedspisen. I äldre byggnader har jag sett att man haft ett skjutdrag monterat i skorstensmuren ovanför spisen, var det bara för spisar där man inte kan justera draget i spisen? Finns det alltså ingen annan anleding för mig att sätta in ett sådant skjutdrag nu?
 
När vi installerade vedspisen i vårt föra hus tyckte sotaren inte vi skulle bry oss om spjäll i ksorstenen. Där fanns en springa där det suttit tidigare men han rekommenderade att vi murade igen den och istället reglerade via spisen. Drag hade vi aldrig problem med däremot att vi inte kunde få mindre drag. Enda sättet för oss att reglera det var att öppna eller stänga det lilla spjället längst ner på vedspisen men det var ändå så starkt drag i skorstenen att veden brann ut alldeles för snabbt. Det gick på fullt ös hela tiden...man fick stoppa in pinnar ständigt och jämt.
 
Hallå,
jag har oxå ett spjäll som vi inte använder alls eftersom draget justeras via spisen. En fördel med späjjet är ju att det kan stängas för att slippa kallras ner i spisen om det inte eldas. // Micke
 
All förbränning ska normalt ske med maximal syretillförsel, dvs man ska vara försiktig med att strypa tilluften till en förbränning om den ska fortsätta vara effektiv. Därför är det en stor fördel att kunna justera draget genom systemet med ett spjäll ovanför, så att "ett raketdrag" inte leder till en jätteförbränning och du måste lasta i ved varje sekund. Två spjäll är inte alls dumt, jag tänker göra så nu snart när det är dags för lite justeringar på hemmaplan.
 
I riktigt gamla stugor kan det övre spjället vara kvar från tiden då man hade en öppen spis och eldade direkt på hällen.
Jag skulle vilja säga att det beror på hur täta luckor det är på vedspisen om det går att strypa draget tillräckligt. I förra huset hade vi en vedspis och kökspanna av märket Klafreström. Trots att den såg ganska gammal ut (svart gjutjärn) hade den mycket ttäta luckor och spjäll och det var inga problem att reglera draget.
Har man en riktigt gammal spis kanske gjutningen är lite sämre och det glipar lite här och var. Då kan det nog vara bra med ett spjäll.
 
"Har man en riktigt gammal spis kanske gjutningen är lite sämre och det glipar lite här och var. Då kan det nog vara bra med ett spjäll."

Vi har en husqvarna 726, som jag tror är från ca 1940-talet, alltså nästan ny!:) Den är inte tillräckligt tät för att kunna brinna lite lungt och stilla utan det är ett rejält flås i den hela tiden. På sikt kommer det nog att bli ett spjäll för att bättre kunna reglera draget. Däremot eldas det hela dagarna om vintern så något kallras riskeras nog inte.

Jag har dock på vissa spisar sett ett vridspjäll som sitter i den platta som täcker skorstensanslutningen på ovansidan, och det fungerar nog bra om man inte behöver använda den anslutningen. Har man en spis med ett sådant spjäll är nog spjället i skorstenen onödigt men annars är det helt klart att rekommendera. Så länge man är inne och eldar är det inga problem men det skulle vara skönt att kunna fylla på ordentligt och kunna ta en promenad och fortfarande ha lite glöd kvar när man kommer tillbaka och vill ha en kopp varm choklad....
 
Hmm, är inte risken att spjället på murstocken stryper skorsten för mkt så att det blir för varm rökgas eller sotig luft?
Våran sotare prata om det då vi provtryckte skorstenarna på vårat hus. Däremot när man stryper på kamin/spisen så stryper man bara luften till förbränningen och därmed är det inte lika stor risk att få för varma rökgaser. Skitig eldning går ju ff att få till ijuförsig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.