Vi har just köpt "nytt" hus. Det är ett Älvsbyhus byggt 82/83. Huset har krypgrund samt att man kan komma åt nästan hela huset från vindan.. så de är relativt enkelt att bygga om! (att dra om el/vatten/avlopp osv)

Vi ska byta ut den gamla vedpannan (märkt VP) mot bervärme, och vad jag funderade på var att sätta den i ett hörn i garaget istället och riva väggen mellan tvätt och pannrum.. Tvättstugan är i minsta laget. Och så skulle vi helst vilja ha möjlighet att duscha på två ställen.

Vi tänker även bygga en vägg för "tv-hörnan" i vardagsrummet och ha de som kontor.. blir vardagsrummet för litet då tro? Huset är på Boarea: 121kvm och Biarea: 54kvm

Jag är tacksam för alla förslag och ideer på hur vi kan göra detta hus ännu bättre!
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ursäkta en dum fråga men varför inte bara riva väggen och ställa väremumpen där panan står idag? iom krypgrunden så borde det ju vara lätt att dra fram kollektorslangarna. Den borde passa in rätt bra brevid tvättmaskinen ändå :)
 
Jo.. men tänkte att man rymmer lite mera arbetsyta och förvaring i tvättstugan om man flyttar ut värmepumpen till garaget. De står en stor acktank där inne i hörnet närmast tvättstugan nu och sätter vi in bergvärme kan vi ju riva den. Vi är en barnfamilj och tvättar hela tiden känns de som, och jag är rädd att tvättstugan kommer kännas för liten :(
 
Pumpen är ju bara stor som ett kylskåp, och tar inte så mycket plats. Innan ni bestämmer er för att byta platsen borde ni kontrollera med er rörmokare hur mycket jobb det kan vara att flytta allt, det är mycket som skall stämma!

Jag tror oxå vardagsrummer blir litet om ni skall ha ett rum till kontor. Jag har lite svårt för kontor, vad skall man ha det till? Finns ju snygga skrivbord med tillhörande skåp som man gott o väl kan ha synliga. SKall väl erkänna att vi i vårt hus har 4 sovrum, det ena tjänar som arbetsrum kombinerat med gästrum. Kanske ni redan har överfullt i ert förråd och kan inte ha kontor där. :)
 
Jag är egenföretagare och behöver definitivt ha ett kontor hemma också! Kommer bli en hel del spring mellan kök/vardagsrum/kontor så jag vill inte ha de i nåt förråd långt åt fanders.. Vi har inte flyttat in än, jag har inte ens mätat hur stort rummen är osv än..
 
Det blir ju lite skillnad när du jobbar hemma, då förstår jag ditt behov av kontor.. Jag skulle personligen verkligen isåfall se till att jag får ett utrymme skillt från barn och hem, så att när man går till Arbetet så är man på en plats ngt skilt från familjen, och det då respekteras av barnen. Jag hade definitivt sett till att ha kontoret där du har gästrum/förråd. En kaffebryggare borde väl räcka för att slippa springa in och ut.
Som en andra lösning borde en rejäl friggebod kunna lösa problemen med ert utrymme och behov av kontor.

En förutsättning här är att du inte jobbar samtidigt som du är hemma ensam med barnen.

Lycka till hur ni än gör!
 
Klar poäng på den senare lösningen. En granne löste det så och då var det lätt för barnen att acceptera att den boden var förbjudet område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.