Jag är i startgroparna för en högtryckstvätt och troligen (men inte säkert) blir det en Kärcher i 5-serien. Nyhet för året verkar vara 5.55 som paketeras med en t-racer som heter T200 och som verkar vara ett mellanting mellan "snikvarianten" T100 och största modellen T300.

Har någon erfarenhet av T200 kontra T300? Mer inställningar på T300 men använder man dessa eller är det som så ofta "mittenläget" som ändå alltid används?
 
Hemmakatten
Vi köpte en Kärcher 5.91 MD Plus i helgen som var. (K-rauta hade 20% rabatt på alla Kärchers högtryckstvättar, ordinarie pris 3.295:). Plus innebär att det ingår en terrasstvätt T200. Som jag förstod det så är enda skillnaden att man direkt på T300 kan reglera vattentrycket och därmed avståndet till underlaget. Själva gjorde vi bedömningen att det kan man klara sig utan. Säljaren på K-Rauta menade att det är samma modell för övrigt. Vi valde mellan 5.91 med T200 och 5.85 utan terrastvätt (ordinarie pris 3.495:) . Nästan exakt samma modell och exakt samma tryck o motorstyrka på båda. Med tanke på att en terrasstvätt kostar ca 700:- att köpa separat var valet lätt.
 
Jag köpte för några år sen en Kärcher 3.99 (vill jag minnas) i ett paket med terasstvätt T300 för 1695kr. På den går det, som skrivits redan, att ställa in munstyckenas avstånd till underlaget. Dessutom kan man reglera ett spjäll som gör att det skvätter mer eller mindre vatten från tvätten. Vad den är till för egentligen har jag inte riktigt reflekterat över. Jag håller den stängd iaf, för då sprättar inte skiten omkring.

På det stora hela har jag inte rört inställningarna på tvätten nästan någon gång. Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle justerade upp munstyckena för att få en lite beskedligare stråle. Utan att ha testat just T200 så skulle jag ändå utan tvekan köpa en sån för hemmabruk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.