Hej!

Vi har efter ett lyckat husköp börjat att sälja vår lägenhet.

Budgivningen gick mycket bra och vi beslutade oss att sälja till ett äldre par.
Då paret var utomlands på semester faxade mäklaren över köpekontraktet vilket paret skrev på och faxade tillbaka.
Jag har fått höra att detta är en standardprocedur när man ej kan vara på plats.

När de var tillbaka i Sverige skulle de skriva på orginalhandlingarna men de vägrade detta pga missnöje med inflyttningsdatum (vilket inte hindrat att de skrivit på faxet)
Vi gick med på att flytta datumet eftersom vi ändå fick ett så bra bud.

När mäklaren ringer tillbaka till paret för att boka en ny tid säger de att de har ångrat sig pga att damen har blivit sjuk.

Mäklaren har ringt till 2:a och 3:e intresserade på budgivningslistan men intresset verkar ganska svalt och i värsta fall har vi tappat ca 200.000 kr på detta.

Jag frågade mäklaren om det fanns någon möjlighet att behålla åtminstone en del av handpenningen (som är 70.000) som kompensation för allt strul, men hon är väldigt osäker.
Mäklarfirmans jurister säger sig inte känna till något fall där en liknande tvist har uppstått efter påskrift av faxade handlingar.

Nu undrar jag naturligtvis om någon kan hjälpa mig att ta reda på detta?

Alltså. Gäller ett köpekontrakt som man får via fax, skriver på och sedan faxar tillbaka?

Tack på förhand
/Mathias och Elina
 
Jag är inte jurist, med faxade beställningsorder på betydligt större pengar än vad erat hus kostar är ju väldigt vanligt mellan företag. Jag ser inget konstigt med det och har mycket svårt att tro att man kan slingra sig från ett kontrakt man skrivit på och skickat in på detta sätt.
 
Hela iden med faxningen är ju att man har ett bevis (deras namnteckningar) för att dom har sett och godkänt kontraktet (skrivit under) - mao samma giltighet som om man varit på plats.

Sen är det ju samma dilemma också - hur långt kan man gå/hur mkt pengar gäller det/får man ut, och hur mycket tid engagemang och pengar kan/vill man lägga ned på ev. rättsliga processer etc.

/K
 
Efterssom det handlar om en bostadsrätt så tror jag med betoning på tror att faxet gäller. Möjligen kan det bli bevissvårigheter om de skulle hävda att det var en förfalskning. En bostadrätt räknas som lösöre, så rent formellt är det inte svårare än att sälja en cykel.

Det finns dock en egenhet med en bostadsrätt. Köparen måste beviljas medlemsskap i föreningen, om föreningen nekar medlemsskap så blir det ingen affär. En köpare som ångrar sig har alltså möjlighet att se till att inte bli medlem i föreningen. Ex. genom att deklarera att han / hon inte tänker bo där. Och skulle det inte räcka så kan man ju alltid säga att man tänker använda lägenheten som mekanisk verkstad eller bordell, då borde man kunna vara ganska säker på att bli nekad medlemsskap.

När det gäller en villa eller annan fastighet så måste man ha ett kontrakt i original.

Jag tror att det är betydligt vanligare att man gör upp en affär med frånvarande parter via fullmakt, som också skall finnas i original (använd DHL eller liknande för att få fram den).
 
I det långa landet Sverige räker det t.o.m. med muntligt avtal. Nu har ni det på påskrivet och på pappret, spelar ingen roll att det är faxat eller postat. Oryginalet finns ju någonstans.
Köper gäller. Bara själv handpenning är bindande. Men undrar vad som står på kontraktet (finns det vilkor on besiktning, etc....)

Som sagt av någon i tråden: ibland lägger visa företag större mycket order på fax eller mejl.
Jag har själ varit med om ett sådant köp: jag gick och kollade på lägenheten åt några som inte var här. Kontraktet faxade det och fick se lägenheten först på inflyttningsdagen.
 
Det skall alltid finnas villkor om att köparen skall beviljas medlemskap i föreningen. Detta är inte bara en avtalspunkt, det styrs av lagen. Om köparen ej beviljas medlemsskap så kommer föreningen inte att anse att lägenheten bytt ägare, ingen annan än den ursprunglige säljaren kan då sälja bostadsrätten. Den nekade köparen kan inte sälja lägenheten vidare, efterssom han enligt föreningen aldrig varit ägare.
 
hempularen: Men man skall då beakta att bostadsrättsföreninen i princip aldrig kan neka medlemskap på andra grunder än ekonomiska grunder (dvs i praktiken kan dom ta en kreditupplysning och se efter hur den blivande medlemmen har skött sig genom tex att kontakta kronofogden osv)
Man får inte neka medlemsskap på spekulation. Om den blivande medlemmen säger att han/hon inte tänker bo där så är det ju egentligen inte samma sak som att dom inte komer at göra det. Man skulle rent teoretisk kunna köpa en br och sedan bo ngn annanstans på dispans (tex pga studier eller andra saker som dispans generellt ges för) och sedan flytta in..

Men som ovanst. säger så måste man ändå som säljare beakta hur mkt skadestånd man kan kräva vs andra faktorer (medmänsklighet kan ju vara en beroende på hur ärnedet är skött och vad som ligger bakom avhoppet?).

Det är inte heller så att skadeståndet automatisk blir handpenningen Man skall beakta den skada som endera parten har lidit - så som jag har förstått det kan det både bli mer och mindre vid kontraktsbrott

/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
hempularen: Men man skall då beakta att bostadsrättsföreninen i princip aldrig kan neka medlemskap på andra grunder än ekonomiska grunder
Intressant. Min syster blev nekad medlemsskap i en förening då det inte ansågs troligt att hon skulle bo i lägenheten.
 
Nyfniken skrev:
Intressant. Min syster blev nekad medlemsskap i en förening då det inte ansågs troligt att hon skulle bo i lägenheten.
Låter som ett mycket tveksamt beslut "inte ansågs troligt" - vad grundade dom detta på ?
Sedan är det förstås så att det finns undantag - men som jag har förstått det så är det i princip bara ekonomiska faktorer som gäller ..

/K
 
klaskarlsson skrev:
Låter som ett mycket tveksamt beslut "inte ansågs troligt" - vad grundade dom detta på ?
Nu är vi i och för sig en bit ifrån ämnet, men för att göra en lång historia kort: En BR skulle överlåtas till tre barn i tre delar som förskottsarv. Föreningen nekade yngsta syskonet medlemskap i föreningen, yada yada yada, nu bor hon i lägenheten och har fått sin del.
 
Hej och tack för alla svar.

Tyvärr behöver jag vara säker på min sak innan jag driver detta vidare.
Har pratat med Svensk Fastighetsförmedling och Mäklarsamfundet men ingen kan ge ett rakt besked.

Är det någon som vet vart jag ska vända mig?

Tack
/Mathias
 
Frågan för dig är inte om kontaktet är giltigt, det är det. Frågan är om du VILL driva det vidare givet det äldre parets nya och kanske kritiska situation.
 
MathiasLBR skrev:
Hej och tack för alla svar.

Tyvärr behöver jag vara säker på min sak innan jag driver detta vidare.
Har pratat med Svensk Fastighetsförmedling och Mäklarsamfundet men ingen kan ge ett rakt besked.

Är det någon som vet vart jag ska vända mig?

Tack
/Mathias
Att du inte får några raka svar beror nog på just det som MathiasS påpekar.

Dvs kontraktets giltighet är inte den egentliga frågan (huruvida det är 'giltigt' bedömms inte av fax/ofaxat utan av andra omständigheter isf som förfalskade namnteckningar, oklara formuleringar etc). Utan det är huruvida du vill gå vidare och hur mycket du kan få ut i så fall, och det lär du bara få reda på om du går in i en process...
Inna du gör det får du leta lite och se om du kan hitta liknadne processer och deras utgångar - man borde väl då kunna ta del av tex tingsrättens protokoll ?

Men sen är det väl inte säkert att du behöver ta det så långt - klargör att du inte tänker bryta kontraktet och se hur köparen reagerar . Vad säger mäklaren/byrån om att dom vill dra sig ur och ev skadestånd på det - dvs oaktat om det är faxat eller ej...

/K
 
I mina ögon gäller kontraktet, och precis som andra har sagt så bör du fundera på om du är beredd att dra det vidare. Om ni inte snabbt kan göra upp i godo så kommer en rättslig process förmodligen att ta i alla fall ett år, troligare två år och kanske till och med tre år.

Jag är inte någon fastighetsjurist, och vet inte om det finns några andra sätt för köparen att krypa undan, trots ett giltigt avtal. En konsultation med en duktig fastighetsadvokat kan kanske vara på sin plats.

Det finns dock ingenting som hindar att du för köparen lägger fram ett bud där du behåller en del av handpenningen som kompensation för detta strul. Förmodligen vill inte de heller driva sin sak under flera år i rätten, och kan känna att det är bra med en snabb och smidig lösning.

Vill du pressa den där mäklaren en smula så bör du göra klart för henne att du ämnar driva fallet med en anmälan till fastighetsmäklarnämnden för både henne och byrån som helhet för en rätt så kass juridisk expertis. Det kan rent av bli tal om att det är dags för mäklarfirman att ta hjälp av sin ansvarsförsäkring om de ingår avtal som inte är juridiskt bindande. Vad är det du betalar för egentligen? Du behöver helt enkelt pressa dem så hårt du kan att ta DIN sida i detta.
 
Hemmakatten
Vi sålde en fastighet (dödsbo) nyligen där advokaten som förvaltade dödsboet skrev under köpekontraktet och faxade det till mäklaren. Det, om något torde väl visa på att underskrivet, faxat köpekontrakt är gällande. Mottagande var en av de större mäklarfirmornai Sverige och de hade inget att invända mot förfarandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.