Hej

Någon som har lite tips då jag ska fälla in häll och diskho i min nya 40mm ekskiva?
sågar man från baksidan för att få snyggare snitt?
Vilken typ av sticksåg använder man?

Tacksam för tips
 
borra 10mm i varje hörn
såga underifrån
mvh
snickar estwing
 
Använd maskeringstep för att lättare kunna rita ut hålet, dvs rita på tejpen.
Har du tillgång till sänksåg med styrsken sågar du ovanifrån, använd sticksågen sista biten mot hörnorna underifrån.
 
Istället för att såga underifrån kan du välja att använda sågblad som har "negativ" tandning, d v s som sågar vid nedåtgående rörelse istället för vid uppåtgående.
 
hej !

jag sågade nyss ut för min häll,,,sågade givetvis uppifrån med ett vanligt blad nybörjare som man är,, men det gick hyffsat bra ,fick bara ett märke men det täcker ju hällen sen.

/S
 
Och se till att du har en vass klinga/blad på sågen. Om bladet på en sticksåg t.ex. börjar bli slitet är risken att du får sneda snitt.
 
krillek skrev:
Istället för att såga underifrån kan du välja att använda sågblad som har "negativ" tandning, d v s som sågar vid nedåtgående rörelse istället för vid uppåtgående.
då får du slagmärken efter släden, så nej såga underifrån.
givetvis maskeringstejp å rita på.

mvh
snickar estwing med 800 kök satta.....
 
Tack för alla bra tips !
Har fixat en bra sticksåg med nytt blad.
hur längt från framkant ska man placera häll resp ho?
har tänkt mitt på , då blir hällen lite djupare ser ok ut?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Då din blandare skall sitta i det rostfria hoppas jag så är det bara att ta plats för att kunna städa bakom den. Sen skall vasken så långt bak det går. På en 600 djup skiva brukar det ge ca 50 mellan framkant och vask. Hällen brukar sättas i linje med vasken i framkant. Alltså 50 mm. Hålet på en standard häll är 490 djupt så det brukar bli snyggt. Ofta vill även leverantören av träskivan att du har 50 mm kvar på "spången" för garantin.... om du har köpt en riktig bänkskiva och inte stångvara.
 
Har du ingen riktigt bra sticksåg rekomenderar jag faktiskt att du sågar ovanifrån istället, detta pga
av två saker

#1 Du eliminerar risken att bladet på sticksågen böjer sig så ditt snitt hamnar fel på andra sidan, speciellt med Ek är detta en risk i och med att det är så hårt trä och du har en så tjock skiva som 40 mm

#2 Det är enklare att rita ut och kontrollera att din diskho hamnar rätt

Borra i hörnen som tidigare sagt, bred maskineringstejp vid snittet (40mm är bra) samt maskeringstejp på
sticksågens skenor så du inte repar ytan.

// Mats
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.